Mamy już 25.000 kg folii i dalej zbieramy!

Mamy już 25.000 kg folii i dalej zbieramy!

Właśnie minął rok, odkąd firmy Xella Polska oraz Interseroh Organizacja Odzysku zainicjowały proekologiczną akcję „Folia znika z budowy”. Pomysł pojawił się spontanicznie i szybko znalazł zwolenników wśród pracowników obu firm, bez zaangażowania których na pewno nie mógłby zostać wdrożony. Czytaj dalej

A efektem rocznej akcji jest odebranie z budów ponad 25.000 kg folii.

Wszelkie proekologiczne działania są mi bliskie – mówi Cezary Szeszuła, Prezes Xella Polska Sp. z o.o. Jestem też przekonany, że każdy z nas w prosty sposób może przyczynić się do ochrony środowiska np.: poprzez segregowanie śmieci z własnego gospodarstwa domowego. Nic więc dziwnego, że od samego początku funkcjonowania akcji jestem jej gorącym zwolennikiem  - dodaje Szeszuła. Najbardziej cieszy mnie fakt, że udało się nam zaangażować do pracy na rzecz środowiska tak wielu ludzi w całej Polsce. – podsumowuje Cezary Szeszuła.

Sytuacja gospodarcza i zimowa aura niesprzyjająca rozpoczynaniu budów spowodowały, że akcja „Folia znika z budowy” rozwijała się wolno. W pierwszym miesiącu jej trwania organizatorzy odnotowali tylko jedno zgłoszenie. Dopiero gdy zima ustąpiła rozdzwonił się telefon ze zgłoszeniami kolejnych budów, które zgromadziły folię i czekają na jej odbiór. W połowie roku organizatorzy mogli się pochwalić odbiorem folii z 50, a po roku już ze 135 budów na terenie całego kraju.

Kryzys, który dotknął także branżę surowców wtórnych spowodował, że w niektórych regionach pojawiały się problemy związane z odbiorem zgromadzonej folii. Wówczas organizatorzy proponowali rozwiązania alternatywne – wskazywali punkty, w których można było oddawać folię, organizowali jej odbiór na własny koszt, a w przypadku, gdy sytuacja z lokalnymi skupami była krytyczna, zachęcali do gromadzenia większej ilości folii, by koszty transportu skompensować ilością odebranego surowca.

Akcja „Folia znika z budowy” to pierwsza tego typu inicjatywa producenta materiałów budowlanych  na rzecz rozwoju świadomego ekologicznie społeczeństwa. Dzięki niej w roku 2009 odebrano łącznie 25 000 kg folii ze 135 budów z terenu całej Polski. Najwięcej zgłoszeń pochodziło z województw mazowieckiego, kujawsko – pomorskiego oraz wielkopolskiego.  Najmniejszą inicjatywę wykazały firmy w województwie opolskim, podkarpackim i zachodniopomorskim. Odbiór folii przeważnie zgłaszały osoby prywatne lub developerzy prowadzący małe budowy ale nie brakowało też zgłoszeń ze strony firm prowadzących duże inwestycje. Niektóre z firm budowlanych angażują się w akcję regularnie oddając folię ze wszystkich prowadzonych przez siebie inwestycji. Należą do nich między innymi: Barwa i Warbud z Warszawy, M3 z Siedlec, Inżpol z Bydgoszczy i S-Bud z Gdańska. Najlepszymi firmami recyklingowymi okazały się: Kanon z Warszawy, Zert z Gdyni, Anita Andrzej Świstak z Mszczonowa, ZUK z Siedlec , Wtórplast z Poznania i Wielobranżowa Firma Handlowa Anety i Waldemara Kasprzaków z Bydgoszczy.

Zainteresowanie akcją „Folia znika z budowy” ze strony firm i osób prywatnych stale rośnie. Zwłaszcza w ciągu ostatnich miesięcy 2009 roku organizatorzy odnotowali znaczący przyrost zgłoszeń, co wpłynęło na podjęcie decyzji o jej bezterminowym kontynuowaniu.

Wychodząc na przeciw kontrahentom firmy Xella zmieniliśmy strategię i od września wyznaczyliśmy nową osobę zajmującą się projektem z ramienia firmy Interseroh. – mówi Anna Grom- Parsons, koordynator ds. rynku ze strony Interseroh. Efektem tej zmiany jest poszerzenie sieci odbiorców na terenie Polski oraz usprawnienie komunikacji pomiędzy budową zgłaszającą folię do odbioru, firmą Interseroh przyjmującą zgłoszenie i ostatecznym odbiorcą folii. Koordynacja projektu przez jedną osobę oznacza też szybszą reakcję w przypadku ewentualnych opóźnień w odbiorze folii lub innych nieoczekiwanych problemów. – dodaje Grom-Parson.

„Folia znika z budowy” to od początku akcja niekomercyjna prowadzona w oparciu o dobrowolne zaangażowanie wszystkich uczestniczących w niej podmiotów. W jej ramach każdy klient, który zakupi bloki SILKA lub bloczki YTONG, może zgłosić pod numery telefonów 022 742 10 23 lub 693 373 217 chęć oddania zbędnych opakowań foliowych. Zgłaszający otrzymuje w przeciągu pięciu dni od daty zgłoszenia możliwe w jego przypadku rozwiązanie. Może być to odbiór z placu budowy przez przedstawiciela wskazanej przez Interseroh firmy recyklingowej lub w przypadku budów, których umiejscowienie nie daje możliwości odbioru folii przez lokalnego odbiorcę wskazanie najbliższego punktu skupu. Minimalna ilość folii opakowaniowej, która bezpłatnie znika z terenu budowy, to 1m³. Inwestor może zwrócić folię nie tylko z palet produktów SILKA i YTONG, ale również z materiałów innych producentów.

Inwestorzy zgłaszający folię są coraz lepiej poinformowani o zasadach prowadzenia akcji i coraz bardziej świadomi tego jak powinna być przygotowana folia do odbioru. Z własnej inicjatywy kumulują coraz większe ilości czystej folii wiedząc, że zwiększa to efektywność ekologiczną naszej akcji. – kontynuuje Anna Grom- Parsons, koordynator ds. rynku ze strony Interseroh. Także w sytuacjach gdy umiejscowienie budowy nie daje możliwości odbioru przez lokalnego odbiorcę inwestorzy z przychylnością przyjmują informację o tym, że uskładaną folię muszą sami odwieźć do wskazanego punktu skupu. – podsumowuje Grom-Parson.
 
Należy pamiętać, że zebrana folia musi być czysta. Warto więc wziąć to pod uwagę już na etapie organizowania placu budowy. Dobrze jeśli znajdzie się na nim osobne miejsce przeznaczone na zbiórkę odpadów budowlanych do kontenera oraz miejsce na składowanie czystej folii do recyklingu. Segregacja odpadów już na placu budowy jest bardzo ważna, bo tylko czysta folia nadaje się do przetworzenia i ponownego wykorzystania.

 

Źródło: Xella / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Materac do sypialni - nowe łóżko Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Unikalne właściwości pianek powodują, że podłoże bardzo dobrze dopasowuje się do każdej części ciała. Na takim materacu Twoje ciało nie będzie się zapadać, a Ty...
  • Kontener magazynowy- warto? Liczba postów: 44 Grupa: Trudne tema... Przedsiębiorstwo Gutlift https://gutlift.pl/o-firmie jest ekspertem w dziedzinie dostarczania i wynajmu urządzeń budowlanych, w tym podnośników roboczych oraz p...
  • Marketing szeptany - warto? Liczba postów: 43 Grupa: Trudne tema... Marketing szeptany to według mnie wyjątkowo skuteczna forma reklamy, przynosząca świetne efekty. Moja współpraca z agencją marketingu internetowego https://www....
  • panorama jako reklama firmy? Liczba postów: 326 Grupa: Trudne tema... Uważam, że stworzenie roll-upa to jedna z najlepszych metod reklamy. Postawiłem na profesjonalizm i skorzystałem z usług grafika z https://www.lartweb.pl/produ...
  • Reklama firmy Liczba postów: 439 Grupa: Trudne tema... Z jakiej formy reklamy korzystacie i dlaczego? meble warsztatowe beta

Kalkulator izolacji ścian