Warszawa centrum kreatywnej wymiany Polska–Korea
Polskie produkcje z sektora kreatywnego mają swoich fanów w Korei Południowej. Dużą popularnością cieszą się m.in. gry z serii „Wiedźmin” i „Cyberpunk 2077” studia CD Projekt RED oraz seriale „Rojst” czy „Wielka woda” dostępne na Netfliksie. Również koreańska kultura coraz mocniej wchodzi na polski rynek, m.in. w postaci muzyki K-pop i seriali, (K-dramy). Na niedawnych targach przedstawiciele sektora kreatywnego z obu państw spotkali się, by dyskutować o wspólnych projektach i zacieśnianiu współpracy. Ma im w tym pomagać nowo powstała organizacja KOCCA Poland.
Na początku listopada br. odbyła się czwarta edycja targów 2025 K-Content Expo, po raz pierwszy w Warszawie. Wydarzenie przyciągnęło do Polski 32 koreańskie firmy i 70 europejskich, które podczas kilkuset spotkań biznesowych podpisały kontrakty o łącznej wartości 29,97 mln dol. Podczas eventu otwarto również Centrum Biznesowe KOCCA w Polsce, które ma zacieśniać relacje polsko-koreańskie w branży kreatywnej, w tym w obszarze gier wideo, seriali czy też muzyki.
– Polska to bardzo silny kraj w dziedzinie twórczości i treści kulturowych, który tworzy wiele świetnych produkcji, zwłaszcza w sektorze gier. Produkcje takie jak „Cyberpunk 2077” czy „Wiedźmin” są dobrze znane w Azji, również w Korei Południowej. Wiem też, że powstało wiele znakomitych seriali Netflix Originals w Polsce. Serial „Rojst” czy „Wielka woda” są w Korei bardzo dobrze odbierane i wielu ludzi oglądało je z dużym zainteresowaniem – mówi agencji Newseria Iljoong Kim, dyrektor Koreańskiej Agencji ds. Treści Kreatywnych w Polsce (KOCCA Poland).
Iljoong Kim, dyrektor Koreańskiej Agencji ds. Treści Kreatywnych w Polsce (KOCCA Poland)
Czytaj również: Nowe życie nad Maltą – Resi Capital i Fidera Vecta tworzą miasto przyszłości
Gry „Wiedźmin” i „Cyberpunk 2077” to produkcje polskiej firmy CD Projekt RED, która była jednym z uczestników 2025 K-Content Expo w Polsce. Jak podała w swoim podsumowaniu za pierwsze półrocze 2025 roku, gry z serii „Wiedźmin” sprzedały się dotychczas w liczbie ponad 75 mln kopii na całym świecie i zdobyły ponad tysiąc nagród. „Cyberpunk 2077” natomiast sprzedał się w ponad 30 mln egzemplarzy i zgarnął ponad 200 nagród.
– W Korei Południowej istnieją aktywne społeczności graczy, którzy omawiają te polskie produkcje i wspólnie je odkrywają. Polska jest potęgą w dziedzinie IT i tworzenia gier. Przyjechaliśmy tu, do Pałacu Kultury i Nauki, z myślą, że Polacy są bardzo otwarci na kulturę, a my łącząc IT, muzykę i sztukę, chcemy rozwijać się wspólnie z Polską i współtworzyć nową przestrzeń współpracy – mówi Eunhyeong Cheon, przedstawiciel Rima Entertainment.
Rima Entertainment rozwija projekt Rima.ai, który łączy sztuczną inteligencję z muzyką. To coś pomiędzy studiem muzycznym, technologiczną platformą i rozrywką. Umożliwia on ludziom, którzy są początkującymi muzykami czy piosenkarzami, rejestrować swoje kompozycje i wykonania, pomaga je aranżować, a nawet wyemitować.
– Wykorzystujemy sztuczną inteligencję do opracowywania systemu oceny w grach rytmicznych. Ponieważ muzyka K-pop jest obecnie bardzo popularna, tworzymy gry rytmiczne oparte na tej tematyce. AI analizuje wykonanie gracza i przyznaje mu punkty – wyjaśnia Eunhyeong Cheon. – Nasza technologia AI tworzy muzykę w czasie rzeczywistym, umożliwiając użytkownikowi dopasowanie stylu gry do własnych preferencji i doświadczenie występu jak prawdziwy artysta dzięki automatycznemu akompaniamentowi. W naszym przypadku AI jest również wykorzystywana do zwiększenia bezpieczeństwa, zwłaszcza w kwestiach praw autorskich i ochrony treści generowanych przez AI.
Rima opracowała także system robotycznych instrumentów, które potrafią automatycznie wykonywać utwory. Na razie są dostępne pianino, gitara, perkusja, a w dalszej kolejności planowane są instrumenty dęte. Firma planuje w przyszłości zorganizować trasę koncertową z robotami muzycznymi.
– Chcemy w Polsce zacząć od partnerstwa, a następnie, gdy współpraca się ustabilizuje, otworzyć tu lokalny oddział i zbudować zespół – zapowiada przedstawiciel Rima Entertainment.
Wejściem na polski rynek są zainteresowani także twórcy „Hello Jadoo”. To koreańska animacja dla całej rodziny dostępna w wersji telewizyjnej i filmowej. Po raz pierwszy ukazała się w 1998 roku w formie komiksu autorstwa Lee Bin.
– „Hello Jadoo” to obecnie najdłużej emitowany animowany sitcom rodzinny w Korei, a także bardzo popularny w całej Azji. Dlatego chcemy, aby również w Europie, w tym w Polsce, ta koreańska rodzinna opowieść pojawiła się w telewizji i na platformach streamingowych. Szukamy obecnie partnerów, którzy mogliby pomóc w emisji tej historii – mówi Jin-hee Lee, prezes zarządu firmy Atoonz, produkującej „Hello Jadoo”. – W Warszawie spotkaliśmy przedstawicieli znanych stacji telewizyjnych i platform. Reakcje były bardzo pozytywne, więc mamy duże oczekiwania na przyszłość.
Jak podkreśla, wybór firmy padł na Polskę, ponieważ to największy rynek Europy Środkowo-Wschodniej i niejako reprezentatywny dla całego regionu. Może więc stać się punktem wyjścia dla promocji serialu w całej Europie. Drugą motywacją jest silna rola rodziny, a „Hello Jadoo” jest także na niej skupiony.
– Korea Południowa rozwinęła się jako kraj oparty na przemyśle kreatywnym. Mamy K-pop, K-dramy, „Squid Game” i wiele innych światowej klasy produkcji, ale relacje między rynkami Azji Wschodniej a Europy Środkowo-Wschodniej nie były dotąd zbyt intensywne. Globalny przemysł rozrywkowy był zdominowany przez Hollywood i Stany Zjednoczone, przez grupy z Wielkiej Brytanii, Francji i Europy Zachodniej, a także przez duży blok krajów azjatyckich – podkreśla Iljoong Kim. – Uważam, że Azja to region o ogromnym potencjale, dlatego chcemy, aby rynki Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Wschodniej zbliżyły się do siebie. To pozwoli obu stronom na rozwój nowych kontaktów biznesowych i wspólny wzrost przemysłu kreatywnego.
Wspieranie dwustronnej współpracy jest celem Centrum Biznesowego KOCCA w Polsce, otwartego 6 listopada. Podczas wydarzenia, oprócz części biznesowej, znalazło się również miejsce dla występów gwiazd K-popu i K-dram, czyli seriali koreańskich. Są one już dostępne na kilku polskich platformach streamingowych.
– Polska ma duży potencjał twórczy i znakomite firmy produkcyjne. Dlatego uznaliśmy, że właśnie tutaj powinniśmy otworzyć nasz oddział – tłumaczy dyrektor KOCCA Poland. – Najpierw staramy się zidentyfikować obszary potencjalnej współpracy, szczególnie że w branży gier polskie i koreańskie firmy już prowadzą współpracę. Widzimy już fuzje i inwestycje. Oprócz dużych tytułów istnieje w Polsce wiele małych i średnich studiów oraz niezależnych twórców gier, którzy tworzą znakomite projekty. Chcemy stworzyć platformę spotkań i współpracy między nimi a koreańskimi firmami.
Czytaj również: Ponad 780 mln zł na retencję. Pomorskie miasta przygotowują się na zmiany klimatu
Według danych Banku Korei, na które powołuje się International Trade Council, eksport własności intelektualnej Korei Południowej, obejmujący takie obszary jak muzyka, film i gry, w 2024 roku wyniósł 9,85 mld dol. To o ponad trzykrotnie więcej niż dekadę temu. Jednak nadal stanowi to zaledwie ułamek eksportu towarów z tego kraju, który w ubiegłym roku osiągnął 696,2 mld dol. Jak wynika z danych serwisu streamingowego Spotify, przytaczanych na stronach KOCCA, liczba odtworzeń K-popu między 2018 a 2023 rokiem na całym świecie wzrosła o 362 proc., w samych Stanach Zjednoczonych o 182 proc, a w Azji Południowo-Wschodniej o 423 proc.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Reklama firmy Liczba postów: 547 Grupa: Trudne tema... Od wielu lat prowadzę własną firmę i zdaje sobie sprawę z tego jak kluczową rolę odgrywa reklama w biznesie. Dlatego polecam Wam sobie sprawdzić stronę https://...
- Automatyzacja pracy Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... W praktyce program magazynowy robi różnicę, jeżeli automatyczna aktualizacja stanów dzięki czytnikom kodów i kolektorom danych ma być szybka i bezproblemowa. Os...
- Kredyt na remont mieszkania Liczba postów: 65 Grupa: Trudne tema... Czy opłaca się złożyć pozew o WIBOR? Sprawa wymaga dobrego przemyślenia. Warto mieć na uwadze, że taki proces może toczyć się długo. Ile trwa sprawa dotycząca u...
- Studia - ważny wybór Liczba postów: 57 Grupa: Trudne tema... Studia kosmetologiczne to dziś brama do kariery w branży beauty, która dynamicznie się rozwija. Specjaliści z wiedzą medyczną są bardzo poszukiwani, zwłaszcza w...
- Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 392 Grupa: Trudne tema... Konto demo we Freedom24, rozpoznanie instrumentów i jazda. Na demie nie ma ryzyka. Jeśli nie pójdzie, to trudno, ale przynajmniej dowiesz się, czy to dla ciebie...

