Designerskie nawierzchnie

Designerskie nawierzchnie

Wysoka konkurencyjność powoduje, że przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na zaproszenie do współpracy projektantów i wdrożenie produktów wyjątkowych, wyraźnie odróżniających się od innych. Czytaj dalej

 

Oryginalne wzornictwo daje im szansę na zbudowanie wyrazistego wizerunku firmy czy marki. Design jest wartością dodaną w pracy nad jakością produktu, decyduje o większych udziałach rynkowych i zyskach. Własne wzory są najczęściej wykorzystywane przez producentów mebli, oświetlenia i oczywiście odzieży, gdzie istnieje długa tradycja współpracy z designerami. Coraz częściej po pomoc designerów sięgają także inne mniej oczywiste branże.  

 

Design decyduje o konkurencyjnościW krajach zaawansowanych przemysłowo, design traktowany jest jako nieodłączny element innowacyjności produktowej oraz usługowej. Wychodząc z tego założenia Unia Europejska aktywnie wspiera rozwój wzornictwa w krajach członkowskich. Z europejskich funduszy skorzystało już wiele polskich firm, które postanowiły postawić na wszechstronny rozwój swoich produktów.

 

Czytaj również: Kwadratowe płyty tarasowe


 Wzornictwo przemysłowe to przyszłość dla firm walczących o swoją pozycję na coraz ciaśniejszym rynku. Cena dobrze zaprojektowanego produktu może być wyższa aż o 20 do 40%. Ponadto firmy, które oceniają rolę designu jako kluczową dla swojej działalności, wprowadzają na rynek aż 4 razy więcej nowych produktów - mówi prof. Jan Nuckowski, dziekan Wydziału Form Przemysłowych w krakowskiej ASP.

 

 

Jak wskazują badania Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw (76%) uważa rolę wzornictwa za kluczową bądź ważną oraz że będzie ona rosła w najbliższych latach. Niestety według tej samej analizy ponad połowa polskich przedsiębiorców modyfikuje jedynie cudze wzory uważając, że stosuje wzornictwo.

 

Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przedsiębiorców oryginalnym designem swoich produktów powinno być czymś oczywistym. Często jednak, w ramach źle pojętej oszczędności, polskie firmy nie korzystają z pomocy projektantów. Jest to strategiczny błąd, gdyż korzyści z takiej współpracy są niewspółmierne do poniesionych kosztów - mówi prof. Nuckowski. Niestety brak zainteresowania współpracą z wydziałami wzornictwa wśród naszych przedsiębiorców skutkuje tym, że wielu utalentowanych absolwentów wyjeżdża z kraju znajdując to zainteresowanie i zatrudnienie za granicą – dodaje. 

 

Czytaj również: Obrzegowanie palisadowe tarasu

 

Liderzy rynku stawiają na wzornictwoPróbę przekonania firm do korzystania z usług projektantów podejmuje nie tylko Unia Europejska, ale też uczelnie, samorządy i instytucje propagujące innowacyjność, np. Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych. Powstają również lokalne inicjatywy, takie jak Kielecki Inkubator Technologiczny, który w swojej działalności postawił przede wszystkim na promocję designu oraz ułatwienie pierwszego kontaktu między artystami i biznesmenami.

 

 

1 2

Źródło: Nota bene / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zebranej deszczówki

Społeczność budnet.pl ma już 17348 użytkowników

Użytkownicy online (3)

gości: 290

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >