Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Jak prowadzić biznes w XXI wieku - czym jest elast... Liczba postów: 136 Grupa: Aktualności Temat błędów w reklamie to coś, o czym powinien przeczytać każdy, kto planuje kampanię – nawet małą. Artykuł, na który ostatnio trafiłem, fajnie wszystko podsum...
  • Medycyna Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Dbanie o zdrowie nigdy nie było tak proste. Halomed.pl to nie tylko komfort, ale także pewność, że każda konsultacja odbywa się zgodnie z najwyższymi standardam...
  • wyrzynarka którą wybrać? Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... Jeśli szukacie brzeszczotów do wyrzynarek, to polecam odwiedzenie strony Chle-Mar https://www.chle-mar.pl/ Mają szeroki wybór i bardzo konkurencyjne ceny. Ja os...
  • Akcesoria do telefonów Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Jaki sklep oferujący akcesoria do telefonów polecacie? Chciałabym zainwestować w dobrej jakości etui i szkło hartowane.
  • Sposób na zdrowie Liczba postów: 611 Grupa: Trudne tema... W jaki sposób staracie się dbac o swoje żeby? świadectwa energetyczne Katowice

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19807 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 311

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >