.jpg)
Jak zaprojektować biuro idealne?
Zaprojektowanie idealnego biura stanowi duże wyzwanie dla architekta. Poza spełnieniem norm funkcjonalnych, projektowych, estetycznych czy ekologicznych liczy się również odpowiednia lokalizacja.
Biuro idealne
- Inaczej będzie wyglądało biuro idealne z punktu widzenia pracodawcy, inaczej z punktu widzenia pracownika. Pierwszy z nich będzie dążył do niwelowania kosztów wykończenia powierzchni biurowej i w trakcie jej użytkowania, dla drugiego z kolei ważna będzie wygoda i komfortowe warunki pracy. Brak w tej kwestii jednej, jasnej metody. Zawsze należy wypracować kompromis i potraktować każdą projektowaną przestrzeń w sposób indywidualny – mówi Katarzyna Grąbczewska, architekt z firmy Forbis Group.
Analizując trendy związane z projektowaniem przestrzeni, na pierwszy plan wysuwają się takie elementy jak estetyka, funkcjonalność oraz zapewnienie pracownikom przyjaznych warunków pracy. Zwłaszcza ten ostatni aspekt ma znaczenie w dzisiejszych czasach, kiedy w pracy spędza się większość dnia. Wystrój biura powinien budować przytulną atmosferę, która zwiększa komfort pracowników oraz – co za tym idzie – ich wydajność.
- Projektując przestrzeń biurową należy mieć na uwadze nie tylko funkcjonalność i efektywne rozplanowanie powierzchni, ale również dostosowanie wystroju biura i jego estetycznego wyrazu do charakteru działalności danej firmy – dodaje Katarzyna Grąbczewska.
- Nowoczesne projekty kładą silny nacisk na elastyczny układ powierzchni pozwalający dostosować ją do potrzeb zmieniającej się organizacji – opowiada Robert Pastuszka z Nuvalu Polska, wyłącznego agenta budynków biurowych Crown Point i Crown Tower. – Z drugiej strony coraz więcej uwagi poświęca się na przygotowanie stref wypoczynku i relaksu, które pozwalają pracownikom nabrać energii do dalszej wytężonej pracy.
We wnętrzach zaprojektowanych w ten sposób nie ma miejsca na monotonię, która niestety była widoczna w przypadku powierzchni aranżowanych jeszcze kilka lat temu. Z jednej strony gra kolorów, faktur i materiałów różnicuje biurowe strefy, a z drugiej wpływa na postrzeganie firmy przez pracowników oraz na ich nastawienie.
Czytaj również: Trendy w aranżacji i organizacji biur
Jakie normy powinno spełniać biuro idealne?
Podczas pracy nad projektem architekt musi mieć na uwadze normy związane z liczbą metrów kwadratowych na osobę, dostosowaniem do wydajności projektowanego systemu wentylacji i klimatyzacji, a także normy przeciwpożarowe.
- Istnieją regulacje prawne określające wymogi związane z odpowiednim poziomem oświetlenia, zapewnieniem właściwej wentylacji oraz wielkości powierzchni przeznaczonej dla jednego pracownika. Spełnienie tych warunków gwarantuje stworzenie optymalnego stanowiska pracy. Należy jednak pamiętać jeszcze o tym, żeby aranżacja przestrzeni biurowej wiązała się z charakterem branży danej firmy. Inaczej zaprojektowanej przestrzeni potrzebuje agencja reklamowa i przedsiębiorstwo zajmujące się doradztwem finansowym – podsumowuje Katarzyna Grąbczewska.
Czytaj również: Zmiany w aranżacji biura
Lokalizacja biura istotną kwestią
Lokalizacja biura to element wpływający nie tylko na wybór biura, ale także na sposób jego użytkowania. Niezwykle ważny z perspektywy zarówno pracownika, jak i pracodawcy, jest dostęp do komunikacji miejskiej.
- Doskonale widać to przykładzie Warszawy i budynków, które znajdują się w pobliżu linii metra – tłumaczy Robert Pastuszka. – W ostatnim czasie, w związku z oddaniem do użytku II linii metra, przed budynkami biurowymi położonymi przy jej stacjach otworzyły się nowe perspektywy. Dowodem jest liczba realizowanych i planowanych inwestycji oraz sytuacja biurowców już istniejących. Dobrym przykładem są stojące przy stacji Rondo Daszyńskiego budynki Crown Point i Crown Tower. Cieszą się one coraz większym zainteresowaniem najemców.
Jeżeli chodzi o lokalizację, ważną rolę odgrywa otoczenie budynków biurowych. Ciekawa urbanistyka to nie wszystko. Najemcy zwracają uwagę również na strefy zieleni i relaksu – parki, skwery, kawiarnie czy restauracje.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Urządzenie biura Liczba postów: 2 Grupa: Porady i op... Jeśli chodzi o wybór biurka, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy: rozmiar, przestronność blatu oraz to, jak dobrze wpasuje się w resztę wyposażenia biura. Jeśli...
- Higiena w parze ze zdrowiem Liczba postów: 15 Grupa: Wnętrza Dobre meble medyczne to podstawa w opiece nad osobami starszymi. Warto wcześniej dowiedzieć się, na co zwracać uwagę przy ich zakupie. Meble medyczne dla senior...
- Praca dla Przedstawiciela Handlowego Liczba postów: 55 Grupa: Porady i op... Czy ta oferta jest wciąż aktualna? :)
- Urlop od codzienności – nowe systemy hydromasażu Liczba postów: 13 Grupa: Wnętrza Planujesz pobyt w Poznaniu i szukasz miejsca, które łączy hotelowy standard z prywatnością mieszkania? Sprawdź ofertę apartamentów Browar Old Town w Poznaniu -....
- księgowość w małej firmie Liczba postów: 149 Grupa: Porady i op... Zdecydowanie warto tutaj zwrócić uwagę na biuro rachunkowe w Mysłowicach MDA Consulting Group , ponieważ ta firma oferuje usługi na wysokim p...