Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich

Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich

80 proc. badanych ocenia swój stan wiedzy jako „raczej dobry” - to aż o ponad 30 punktów proc. więcej niż rok temu. Jednocześnie, w porównaniu z 2023 r., znacznie wzrosła liczba deklarujących chęć poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie - z 47 do 57 proc. obecnie. Taki obraz ujawnia najnowsze badanie Ariadny pt. „(Nie)świadomy Konsument”, zrealizowane na rzecz Fundacji Forum Konsumentów i Amazon z okazji Światowego Dnia Konsumenta (15 marca). Czytaj dalej

 

  • 80 proc. badanych ocenia swój stan wiedzy na temat praw konsumenckich jako bardzo dobry, dobry i średni.

 

  • 57 proc. badanych zadeklarowało potrzebę poprawienia swojej znajomości praw konsumenckich - to o 10 punktów proc. więcej niż w 2023 r.

 

  • Średnio ponad 90 proc. badanych wskazało, że przyswajaniu wiedzy na temat praw konsumenckich sprzyjają m.in.: łatwiejsze i bardziej zrozumiałe przepisy prawne, programy edukacyjne organizacji konsumenckich i rzeczników, kampanie informacyjne w mediach oraz większa dostępność realnych konsultantów zamiast chat botów i wirtualnych asystentów.

 

Fundacja Forum Konsumentów i Amazon prezentują drugą edycję badania „(Nie)świadomy Konsument”. Ankietowani deklarują w nim chęć poszerzenia stanu wiedzy na temat praw konsumenckich. Taki jest też cel kampanii „sPRAWA dla konsumenta” zainaugurowanej przez Amazon w Światowym Dniu Konsumenta obchodzonym co roku 15 marca. Inicjatywa realizowana jest przy wsparciu branżowych organizacji konsumenckich: Fundacji Forum Konsumentów, Stowarzyszenia Aquila, Stowarzyszenia Euro-Concret oraz Federacji Konsumentów.

 

Co pomogłoby konsumentom w lepszym poznaniu zasad rządzących e-zakupami?

Najważniejsze, zdaniem ankietowanych Polaków, to łatwiejsze i bardziej zrozumiałe przepisy prawne. Ma to ogromne znaczenie aż dla 95 proc. badanych.

 

„Badanie pokazało, że Polacy są otwarci na inicjatywy edukacyjne, które - obok łatwiejszych i bardziej zrozumiałych przepisów prawnych - ponad 90 proc. ankietowanych uznało za ważne w kontekście znajomości praw konsumenckich. Dla nas to równie istotne. Dlatego dzielimy się sposobami na bezpieczne i udane zakupy, nad czym sami pracujemy każdego dnia, aby zapewnić najlepsze doświadczenia zakupowe setkom milionów klientów Amazon na całym świecie” - komentuje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektorka ds. produktu Amazon.pl.

 

Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich

 

Czytaj również: Stalesia: Twój Partner w Wyborze Stali Nierdzewnej

 

Do równie istotnych działań w zakresie zdobywania wiedzy na temat praw konsumenckich (zdaniem 94 proc. respondentów) należą aktywności i programy edukacyjne prowadzone przez organizacje konsumenckie i rzeczników. Aż 92 proc. ankietowanych wskazało na kampanie informacyjne w mediach, a 91 proc. na większą dostępność realnych konsultantów zamiast chat botów i wirtualnych asystentów.

 

Edukacyjne remedium dla cyberbezpieczeństwa

Zapewnienie bezpieczeństwa - i tym samym pozytywnych doświadczeń zakupowych - to jeden z najważniejszych czynników kształtujących standardy w e-handlu. Niebezpieczne działania internetowych oszustów są zwykle dokonywane dla osobistych korzyści, a ofiarami stają się nieświadomi zagrożenia internauci. Także w tym zakresie widoczna jest potrzeba szerzenia wiedzy wśród polskich kupujących oraz edukacja, jak odróżnić oszustwo od prawdziwej oferty.

 

Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich

 

Mniej niż połowa badanych (46 proc.) zna pojęcie „phishingu” - jednego z najpopularniejszych ataków, polegających na wymuszaniu niebezpiecznego działania przez wiadomości e-mail lub SMS. Co więcej, choć słowo „scam” pojawia się w rodzimej nomenklaturze coraz częściej, aż 70 proc. respondentów nadal nie zna jego znaczenia. Tymczasem scam to rodzaj internetowego oszustwa, którego celem jest uzyskanie korzyści finansowych, bazując na zdobyciu zaufania ofiary. Najczęściej polega na wyłudzeniu pieniędzy poprzez nieuczciwe działania na stronach internetowych, a także za pośrednictwem tradycyjnej poczty czy telefonu. Wśród najmniej rozpoznawalnych haseł związanych z bezpieczeństwem podczas zakupów w sieci ankietowani wymienili także „spoofing” - praktykę, w ramach której przestępcy podszywają się pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia od swoich ofiar danych lub pieniędzy.

 

Około 1 na 4 osoby (26 proc.) została w przeszłości oszukana w sieci przez podmioty podające się za „prawdziwy” sklep. Pozytywnym sygnałem jest jednak to, że zdecydowana większość tej grupy, bo 72 proc., podjęła działania mające na celu naprawę lub odzyskanie straty poniesionej podczas zakupów. Wskaźniki te nie zmieniły się znacząco od zeszłego roku, kiedy wyniosły odpowiednio 24 proc. i 71 proc.

 

Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich

 

Czytaj również: Zdecydowana większość Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową kur niosek i chce zakazu takiego chowu

 

„Dane zgromadzone w najnowszej edycji badania wyraźnie pokazują, że konsumenci, mimo samokrytyki dotyczącej poziomu wiedzy o prawach i obowiązkach, a także ich egzekwowaniu, chcą wiedzieć zdecydowanie więcej. Cykliczne analizowanie tego zjawiska i nieustająca edukacja o prawach konsumentów ma ogromne znaczenie dla jego pozytywnych zmian i rozwoju w przyszłości” - podsumowuje Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów.

 

Jak wynika z ostatniego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023”, zakupów online dokonuje 80 proc. z 30 milionów użytkowników Internetu w Polsce, a 3/4 Polaków kupuje w ten sposób co najmniej raz w miesiącu. Polska jest najszybciej rozwijającym się krajem, jeśli chodzi o e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej, oraz 2. w Europie, po Portugalii - wynika z raportu „E-commerce in the post-pandemic era” opublikowanego przez CBRE w 2023.

 

Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich

 

O badaniu

Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1013 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji osób w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

 

Termin realizacji: 8-10 marca 2024; metoda: CAWI.

2024-03-18
Źródło: Amazon / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

  • Rozbiórki Liczba postów: 110 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Płoty ogrodowe Liczba postów: 1054 Grupa: Ogrodzenia... Jeśli szukasz wysokiej jakości drewnianych listew do swojego projektu, warto zajrzeć na https://listwywplot.pl/kategorie/drewnia ne-listwy/. Oferują bogaty wybór...
  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności Przeprowadzka z firmą to zero stresu. Znalezienie dobrej firmy przeprowadzkowej to podstawa przed zmianą miejsca zamieszkania. Słyszałam dobre opinie o firmie z...
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 8 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • Odgrzybianie murów i konstrukcji drewnianych budyn... Liczba postów: 39 Grupa: Stawiamy śc... A co jest w stanie wykryć takie badanie termowizyjne - https://termocent.com/ ? Czy ustalą, jeśli działo się tam coś takiego w przyszłości? Zależy mi na ustalen...
  • Ogrodzenia z kamienia, czyli innowacje i historia Liczba postów: 9 Grupa: Ogród i dzi... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli macie w planach zakup nowego nagrobka lub myślicie nad schodami lub blatem z kamie...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19692 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 164

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >