Technostres wśród Polaków. Prawda czy fałsz?
Przyglądając się z uwagą najnowszym trendom na rynku, firma FUNAI, japoński producent elektroniki użytkowej, stawia na przyjazną technologię zaimplementowaną w produktach, które trafiają do rąk użytkownika.
W dobie przeładowania gadżetami i nieustannie zmieniających się nowinek technologicznych, staramy się unikać technostresu związanego przynajmniej z obsługą tych urządzeń, które posiadamy w domu: pralki, lodówki, a także telewizora. Okazuje się, że trzy podstawowe wymagania wobec wyżej wymienionych sprzętów są takie, że mają one “wyglądać”, być łatwe w instalacji i spełniać ich pierwotne, czyli tradycyjne funkcje, tj. kolejno: prania, chłodzenia czy odbioru telewizji.
Czerpiąc inspiracje z tych obserwacji, Ośrodek Badania Opinii Publicznej TNS, na zlecenie FUNAI, przeprowadził badania na reprezentatywnej próbie 1000 osób polegające na pomiarze poziomu technostresu wsród Polaków. Na podstawie tego badania wyłoniono dwie grupy użytkowników: tych, którzy uważają się za ludzi z łatwością asymilujących technologiczne nowości, tzw. Samodzielnych i takich, którzy technologię wolą obchodzić z daleka, czyli grupę tzw. Zdystansowanych. Warto dodać, że grupa Samodzielnych jest prawie dwa razy mniejsza od grupy Zdystansowanych.
W trakcie badania okazało się, że Polacy rzadko zaglądają do instrukcji obsługi, a co za tym idzie niewielu z nich decyduje się na samodzielną instalację. W przeważającej części do tych odważnych i samodzielnych należą wciąż mężczyźni. Podczas badań stwierdzono również, że jeśli chodzi o znajmość funkcji na pilocie, to pozostawia ona nadal wiele do życzenia. “Raczej” znamy wszystkie funkcje, ale zdecydowanie korzystamy tylko z tych podstawowych. To samo dotyczy menu ekranowego, które wg producentów telewizorów jest skarbnicą wiedzy o telewizorze i jego ustawieniach. Im bardziej skomplikowane, im więcej konfiguracji - tym bardziej odstrasza ono użytkownika, pozostając w rezultacie prawie nieużywanym.
Generalnie, czynnikami decydującymi o wyborze telewizora są wciąż przede wszystkim: cena, jakość, energooszczędność, okres gwarancyjny i design. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie znanego psychologa społecznego prof. dr hab. Zbigniewa Nęckiego.
“Postawy naszych obywateli są więc w przeważającej części telewizyjnie konwencjonalne i ujawniają dalece użytkowy, w wąskim ujęciu, stosunek do odbiornika. Niech ładnie gra! - podsumowuje prof. dr hab. Zbigniew Nęcki, psycholog społeczny, wykładowca UJ - By to zmienić i skłonić odbiorców do szerszego wykorzystania możliwości nowoczesnych telewizorów będzie zapewne trzeba wielu kampani edukacyjnych wyjaśniających korzyści z takiego technicznego wyposażenia, którego obecnie się nie szuka. Psychologia mówi - nawyki i przyzwyczajenia są drugą naturą człowieka. Jakże prawdziwe to w odniesieniu do postaw wobec naszego okna na świat -telewizora.”
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Ładna i dobrze wykonana pościel - gdzie szukać Liczba postów: 10 Grupa: Ciekawe pom... Mi też po głowie chodzi wizyta w Jah Love Tatoo. o tatuażu myslę od dawna i zależy mi na tym, zeby wykonała go osoba z doświadczeniem i zmysłem estetycznym a w...
- Stara cegła, nowe możliwości Liczba postów: 3 Grupa: Wnętrza Widziałam wiele fajnych ścian przy użyciu starej cegły.
- Meble nowoczesne — poznaj obecne trendy! Liczba postów: 15 Grupa: Wnętrza A ja jednak szukam takich mebli, które są bez szpar na dole, bez nózek.
- Panele podłogowe Liczba postów: 328 Grupa: Wnętrza Częste zmiany temperatury, ryzyko zachlapania, intensywne użytkowanie, a nawet upadające przedmioty sprawiają, że materiał, z jakiego wykonana jest podłoga w ku...
- Pomysł na wakacje Liczba postów: 685 Grupa: Ciekawe pom... Dla mnie oferta Wisła noclegi z basenem to nie tylko sama możliwość pływania, ale też dostęp do dodatkowych form wypoczynku. Dom Wczasowy Beskidy https://dwbesk...