Technostres wśród Polaków. Prawda czy fałsz?
Przyglądając się z uwagą najnowszym trendom na rynku, firma FUNAI, japoński producent elektroniki użytkowej, stawia na przyjazną technologię zaimplementowaną w produktach, które trafiają do rąk użytkownika.
W dobie przeładowania gadżetami i nieustannie zmieniających się nowinek technologicznych, staramy się unikać technostresu związanego przynajmniej z obsługą tych urządzeń, które posiadamy w domu: pralki, lodówki, a także telewizora. Okazuje się, że trzy podstawowe wymagania wobec wyżej wymienionych sprzętów są takie, że mają one “wyglądać”, być łatwe w instalacji i spełniać ich pierwotne, czyli tradycyjne funkcje, tj. kolejno: prania, chłodzenia czy odbioru telewizji.
Czerpiąc inspiracje z tych obserwacji, Ośrodek Badania Opinii Publicznej TNS, na zlecenie FUNAI, przeprowadził badania na reprezentatywnej próbie 1000 osób polegające na pomiarze poziomu technostresu wsród Polaków. Na podstawie tego badania wyłoniono dwie grupy użytkowników: tych, którzy uważają się za ludzi z łatwością asymilujących technologiczne nowości, tzw. Samodzielnych i takich, którzy technologię wolą obchodzić z daleka, czyli grupę tzw. Zdystansowanych. Warto dodać, że grupa Samodzielnych jest prawie dwa razy mniejsza od grupy Zdystansowanych.
W trakcie badania okazało się, że Polacy rzadko zaglądają do instrukcji obsługi, a co za tym idzie niewielu z nich decyduje się na samodzielną instalację. W przeważającej części do tych odważnych i samodzielnych należą wciąż mężczyźni. Podczas badań stwierdzono również, że jeśli chodzi o znajmość funkcji na pilocie, to pozostawia ona nadal wiele do życzenia. “Raczej” znamy wszystkie funkcje, ale zdecydowanie korzystamy tylko z tych podstawowych. To samo dotyczy menu ekranowego, które wg producentów telewizorów jest skarbnicą wiedzy o telewizorze i jego ustawieniach. Im bardziej skomplikowane, im więcej konfiguracji - tym bardziej odstrasza ono użytkownika, pozostając w rezultacie prawie nieużywanym.
Generalnie, czynnikami decydującymi o wyborze telewizora są wciąż przede wszystkim: cena, jakość, energooszczędność, okres gwarancyjny i design. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie znanego psychologa społecznego prof. dr hab. Zbigniewa Nęckiego.
“Postawy naszych obywateli są więc w przeważającej części telewizyjnie konwencjonalne i ujawniają dalece użytkowy, w wąskim ujęciu, stosunek do odbiornika. Niech ładnie gra! - podsumowuje prof. dr hab. Zbigniew Nęcki, psycholog społeczny, wykładowca UJ - By to zmienić i skłonić odbiorców do szerszego wykorzystania możliwości nowoczesnych telewizorów będzie zapewne trzeba wielu kampani edukacyjnych wyjaśniających korzyści z takiego technicznego wyposażenia, którego obecnie się nie szuka. Psychologia mówi - nawyki i przyzwyczajenia są drugą naturą człowieka. Jakże prawdziwe to w odniesieniu do postaw wobec naszego okna na świat -telewizora.”
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jakie krzesła do jadalni? Liczba postów: 163 Grupa: Ciekawe pom... Na stronie https://milion-krzesel.pl/krzesla-drewni ane/ znajdziecie ofertę nowoczesnego sklepu internetowego z najróżniejszymi krzesłami i stołami. Wszystkie in...
- catering Liczba postów: 43 Grupa: Porady i op... Jakie cateringi polecacie, a jakie należy omijać?
- Poręcze usprawniające dla osób ograniczonych rucho... Liczba postów: 7 Grupa: Wnętrza Rozważając udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością w nowo budowanych i remontowanych budynkach, warto zwrócić uwagę na różnorodne dostępne opcje wind i....
- Co jest teraz modne w domu? Liczba postów: 368 Grupa: Najnowsze t... Dobre pytanie! Aktualnie system Smart Home jest na topie. Nowoczesne łączniki dotykowe wi-fi też są super opcją, bo wyglądają minimalistycznie i stylowo- czyli....
- Czy warto montowac rolety zewnętrzne? Liczba postów: 416 Grupa: Porady i op... Rolety zewnętrzne to też super opcja antywłamaniowa.