Jak założenia programowe szkoły Bauhaus po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?

Jak założenia programowe szkoły Bauhaus po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?

Tego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i projektowania założona przez architekta Waltera Gropiusa, przyczyniła się do narodzin modernizmu. Jej idee nie zestarzały się mimo upływu lat i wciąż stanowią inspiracje dla projektantów. Czytaj dalej

 

Walter Gropius (1883-1969) jeden z najwybitniejszych przedstawicieli funkcjonalizmu zbudował Bauhaus na wzniosłej idei, dążącej do fuzji sztuki, architektury i przemysłu i planowania przestrzennego.  Szkoła otworzyła swe podwoje w 1919 roku w Weimerze a działalność zakończyła w 1933 roku. W tym krótkim okresie pionierscy projektanci stworzyli podwaliny modernizmu, przekraczając granice formy, funkcji i materiału w architekturze oraz projektowaniu tekstyliów i przedmiotów.   


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?

 

– Kultowe produkty Marcela Breuera, Ludwiga Miesa van der Rohe, czy Florence Knoll są w pełni funkcjonalne a jednocześnie przynależą do kontekstu historycznego i kulturowego – mówi Marcin Zieliński, właściciel firmy Aqina, wyłącznego dystrybutora marki Knoll w Polsce.


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969)

 

Sztuka w produkcji na dużą skalę

W gronie twórców związanych z Bauhausem znaleźli się między innymi Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Breuer czy Ludwig Mies van der Rohe. Wytyczyli oni kierunki w architekturze oraz w sztuce użytkowej, a ich dorobek na stałe wpisał się do kanonu wzornictwa. 


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?

 

Czytaj również: Jak wykorzystuje się aluminiowe elementy we współczesnej architekturze wnętrz

 

Idee niemieckiej szkoły wywarły wpływ również na projektantów Hansa i Florence Knoll, którzy połączyli przemysł ze sztuką i designem, celem podniesienia jakości produkcji na większą skalę. Hans Knoll starał się sprowadzić tę modernistyczną wizję do Ameryki, zakładając w 1938 roku H. G. Knoll Furniture Company. Związki marki z Bauhausem obracają się jednak przede wszystkim wokół Florence Knoll, której mentorem był Ludwig Mies van der Rohe. Dzięki jej postulatowi projektowania holistycznego, fundamentem firmy jest idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni. 

 

Jak zidentyfikować Bauhaus?

Marcel Breuer stworzył krzesło Wassily inspirując się ramą roweru. Fascynowało go to, jak przedmiot zachował swą formę przez kolejne dekady. Projektant zaczął eksperymentować ze stalową rurą. Tak powstało pierwsze krzesło. Wkrótce został nimi wyposażony cały Bauhaus.

 

Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925 

 

W wyniku eksperymentów Breuera z wyginaniem stalowych rur powstało także krzesło Cesca. Wszelkie jego dzieła – zarówno architektura, jak i meble, ucieleśniają dążenie Bauhausu do zespolenia sztuki i przemysłu. Jego wczesne projekty pozostają jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnego nurtu w meblarstwie.


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?Cesca Chairs, Marcel Breuer, 1928 

 

Podobnie jak krzesła Wassily i Cesca, kluczowe znaczenie dla historii projektowania XX wieku mają stoliki Laccio Marcela Breuera. One również są wynikiem pracy nad stalową materią. To przykład wzornictwa, które jest ascetyczne a jednocześnie na tyle charakterystyczne, że od razu można je rozpoznać.


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?Laccio Tables, Marcel Breuer, 1925 

 

Krzesło Barcelona to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ubiegłego stulecia i ikona współczesnego ruchu. Emanuje ono prostą elegancją, która uosabia najsłynniejszą maksymę Miesa van der Rohe – „mniej znaczy więcej”. 


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?Barcelona Chair, Mies van der Rohe, 1929 

 

Krzesło Brno, ikona dwudziestowiecznego designu, słynie ze smukłego profilu, prostych linii i drobiazgowej dbałości o szczegóły. W 2018 roku, aby uczcić 80-lecie firmy, Knoll wprowadził wykończenie z brązu. 


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?Brno Chair, Mies van der Rohe, 1930

 

 Czytaj również: Postindustrialna przestrzeń w dawnej fabryce FSO po metamorfozie


Kolekcja MR autorstwa Ludwiga Miesa van der Rohe reprezentuje jedne z najwcześniejszych projektów mebli stalowych. W tym przypadku van der Rohe inspirował się projektami mistrza Bauhausu Marcela Breuera. Z kolei formy siedzisk uważa się za nowoczesne pochodne dziewiętnastowiecznych żelaznych krzeseł bujanych.


Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?MR Collection, Mies van der Rohe

 

Gdzie szukać klasyków Bauhausu?

Dystrybutorem marki Knoll w Polsce jest Aqina, której showroom znajduje się przy Alei Armii Ludowej 26 w Warszawie. Firma w niebanalny sposób wyposaża powierzchnie komercyjne, takie jak biura, restauracje czy hotele. Wśród najważniejszych realizacji, jakie firma ma w swoim dorobku, wymienić można choćby biura firm: Coca Cola, City Bank Handlowy, Coty, Deutsche Bank, EY, Microsoft, Ricoh, czy Wyborowa. Koneserom dobrego designu Aqina proponuje także klasyki designu, które mogą swobodnie zająć miejsce w przestrzeni domowej.

 

Jak założenia programowe szkoły Bauhausu po 100. latach wpływają na obecnych projektantów?


Źródło: OKK PR / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 17822 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 398

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >