Na czym zarabiają współczesne lotniska

Na czym zarabiają współczesne lotniska

Na czym zarabiają współczesne lotniska? Coraz mniej na lataniu, coraz więcej na handlu oraz usługach i w tym kierunku muszą się rozwijać – podpowiada PM Group. Czytaj dalej

PM Group międzynarodowa firma architektoniczno-inżynieryjna specjalizuje się w planowaniu i projektowaniu rozwoju międzynarodowych portów lotniczych, między innymi w Irlandii i Wielkiej Brytanii. W Polsce PM Group jest autorem planu generalnego dla Portu Lotniczego w Radomiu. Firma wykonywała także projekty dla lotnisk we Wrocławiu, Modlinie, Poznaniu i w Warszawie. Wśród wielu prognoz opracowywanych na potrzeby master planów, czy studiów wykonalności eksperci PM Group analizowali potrzeby infrastrukturalne portów, między innymi w aspekcie zagwarantowania dochodów z działalności okołolotniskowej zarówno na terenie terminali jak i terenów po stronie landside.

- Tendencje światowe pokazują, że w budżecie portów spada znaczenie przychodów z obsługi połączeń lotniczych – mówi John Hamilton, dyrektor operacyjny PM Group w Dublinie, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego w Dublinie. – To nie jest tajemnica, że niektóre lotniska wręcz płacą low-costowym przewoźnikom za to, by uruchamiali połączenia właśnie z nimi. Płacą i ponoszą koszty obsługi pasażerów, więc muszą szukać zarobku gdzie indziej. Gdzie? Właśnie w handlu i usługach.

Ekspert PM Group przekonuje, że dziś o lotniskach trzeba myśleć jak o samowystarczalnych miastach. – Współczesne porty lotnicze to miejsca, w których można wygodnie i komfortowo zrobić zakupy, spotkać się ze znajomymi, ale i podyskutować w interesach. Organizuje się tam konferencje naukowe, a nawet prowadzi biznes.

Lotnisko w Dublinie reklamując ofertę biur powstającego na ich terenie Airport City, promuje hasło: „office desk to check-in 6 minutes” i przekonuje, że wstając od biurka do samolotu można dotrzeć w 6 minut. -  To atrakcyjna oferta dla biznesu, w którym nie ma czasu na wielogodzinne stanie w korkach w drodze między centrum miasta a lotniskiem.

Strefa dla przedsiębiorców w Dublin Airport City to aż 140 hektarów powierzchni. Na świecie w otoczeniu lotnisk – często na terenach należących do portów – powstają parki przemysłowe i technologiczne. To najbardziej atrakcyjna biznesowo lokalizacja. Ekspert PM Group ocenia, że handel także może być kołem zamachowym rozwoju lotnisk, zwłaszcza w sytuacji ekspansji tanich linii lotniczych. - Bo nawet jeśli klient kupi bilet na samolot tylko za 10 dolarów, to przy odpowiedniej ofercie sklepów i restauracji wyda na lotnisku 10 razy tyle – szacuje John Hamilton.

W analizach rynku PM Group zwraca też uwagę na potencjalnego konsumenta, niekoniecznie pasażera. Chodzi tutaj o załogę lotniska (np. w porcie dublińskim pracuje ponad 4000 osób) oraz o społeczności mieszkające w promieniu kilku kilometrów. Oni wszyscy także mogą być klientami stref handlowo-usługowych portów. W ocenie eksperta PM Group lotniska przyszłości planując rozwój powinny optymalnie wykorzystywać powierzchnię terminali, ale i przestrzeń wokół nich na działalność komercyjną. Wszystko po to, by zagwarantować wymagane poziomy dochodów oraz mieć środki na finansowanie swoich planów inwestycyjnych.

Jak światowe tendencje mają się do polskiej rzeczywistości? Marta Piotrowska, dyrektor do spraw rozwoju projektów publicznych PM Group Polska wyjaśnia, jak ważne jest to by działalność komercyjna była brana pod uwagę na etapie planowania rozbudowy polskich lotnisk: – Dyskusja na ten temat jest istotna zwłaszcza w kontekście najnowszych inwestycji w portach regionalnych. Terminale pasażerskie są tak projektowane i zagospodarowywane, aby umożliwiały rozwój usług i handlu. Należy też wykorzystać otoczenie terminali po stronie „landside”: na terenach przyległych projektować strefy biznesowo-konferencyjne, handlowe, rekreacyjne. Ważne, by cały plan rozwoju opracować jednocześnie, tak by w przyszłości poszczególne strefy działalności portu nie przeszkadzały sobie wzajemnie. Dlatego kluczowe jest tworzenie master planów. Dobry plan generalny, choć oparty na zmiennych i przedstawiany w różnych wariantach od optymistycznego po pesymistyczny, wytycza bowiem kierunek rozwoju na kilkadziesiąt lat do przodu. Posiadając taką analizę, ma się gwarancję, że nawet wykonując małe kroki do przodu, będzie się szło we właściwym kierunku.

Źródło: Profit Communications / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Ciąża i przygotowanie Liczba postów: 105 Grupa: Trudne tema... Yo uso Snaptube Antigo Amarelo desde hace tiempo y la verdad es que funciona genial. Me permite descargar videos de YouTube, Facebook, Instagram y muchas otras....
  • jaki telefon? Liczba postów: 47 Grupa: Trudne tema... Reklam jest milion i każdy operator mówi, ze jest najlepszy, ale lepiej nie brać na chybił trafił. Warto wejść na porównywarkę gdzie jest ranking abonamentów te...
  • Porady biznesowe Liczba postów: 343 Grupa: Trudne tema... Jak prowadzisz firmę i zatrudniasz pracowników, stajesz się za nich odpowiedzialny. Pomyśl, czy nie warto się zdecydować na luxmed pakiet pracowniczy dla firm.....
  • Na narty tylko z polisą Liczba postów: 25 Grupa: Aktualności Z punktu widzenia cudzoziemca, który przyjeżdża do Polski, priorytetem powinno być zabezpieczenie zdrowotne. Koszty leczenia są wysokie, a nie każdy może liczyć...
  • Jak dbać o zdrowie? Pola elektromagnetyczne – zagr... Liczba postów: 172 Grupa: Aktualności Wspólna troska o zdrowie w ramach jednej oferty pozwala oszczędzić czas i energię. Dzięki temu każdy członek rodziny korzysta z opieki dopasowanej do potrzeb. C...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19970 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 102

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >