
Prawo budowlane czeka na wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Tzw. milcząca zgoda na budowę narusza konstytucyjnie gwarantowane prawo własności – piszą radca prawny, partnerka w bnt Neupert Zamorska & Partnerzy s.c. oraz aplikant radcowski w tej kancelarii
Znowelizowane 23 kwietnia prawo budowlane likwiduje pozwolenia na budowę oraz na użytkowanie wybudowanych obiektów. Decyzje podobne do obecnych pozwoleń na budowę (decyzje o rejestracji budowy) będą niezbędne wyłącznie w odniesieniu do przedsięwzięć oddziałujących negatywnie na środowisko (dla których przeprowadzane było postępowanie oceny oddziaływania na środowisko oraz realizowanych na obszarach objętych programem “Natura 2000”). W pozostałych wypadkach zasadą przy inwestycjach, niezależnie od ich rodzaju i kubatury, będzie zgłoszenie budowy.
Korzystając z prewencyjnego trybu weryfikacji aktów prawnych, prezydent RP skierował tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego celem zbadania jej zgodności z konstytucją. W oczekiwaniu na rozstrzygnięcie Trybunału warto przyjrzeć się bliżej nowej konstrukcji ustawowej, tj. tzw. milczącej zgodzie na budowę. Jeżeli bowiem nawet nowela z jakichkolwiek powodów ostatecznie nie weszłaby w życie, instytucja ta może się pojawić w innym projekcie zmian prawa budowlanego.
Milcząca zgoda organu
Art. 28 ust. 1 prawa budowlanego ma brzmieć następująco:
“Budowa obiektu budowlanego wymaga dokonania zgłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 2, art. 29 ust. 1 oraz art. 39 ust. 1. Do budowy można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu”.
Przepis ten jest w istocie jądrem zmian w prawie budowlanym. Stanowi zasadę i dotyczy większości rodzajów obiektów budowlanych. Na jego podstawie bez pozwolenia na budowę, na podstawie jedynie zgłoszenia, możliwa miałaby być budowa np. domu jednorodzinnego, apartamentowca, a nawet fabryki czy magazynu. Wszystkie te obiekty będą mogły być realizowane, jeżeli tylko organ nie wyrazi swego sprzeciwu w terminie 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia od inwestora o planowanym przedsięwzięciu.
W obecnym stanie prawnym budowa obiektu budowlanego wymaga uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, która określa wszelkie parametry realizowanego obiektu. Bez takiej decyzji mogą być realizowane jedynie drobne obiekty, np. altanki czy małe budynki gospodarcze.
Co wynika z konstytucji
Czy dopuszczenie budowy na podstawie “milczącej zgody” organu nie stanowi naruszenia konstytucyjnie chronionych praw właścicieli sąsiednich nieruchomości? Na to pytanie odpowie ostatecznie Trybunał Konstytucyjny.
W każdym razie zgodnie z art. 21 ust. 1 konstytucji “Rzeczpospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia”. Zasadę tę uszczegóławia i rozwija art. 64 ust. 1, 2 i 3 konstytucji:
czytaj więcej...
Korzystając z prewencyjnego trybu weryfikacji aktów prawnych, prezydent RP skierował tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego celem zbadania jej zgodności z konstytucją. W oczekiwaniu na rozstrzygnięcie Trybunału warto przyjrzeć się bliżej nowej konstrukcji ustawowej, tj. tzw. milczącej zgodzie na budowę. Jeżeli bowiem nawet nowela z jakichkolwiek powodów ostatecznie nie weszłaby w życie, instytucja ta może się pojawić w innym projekcie zmian prawa budowlanego.
Milcząca zgoda organu
Art. 28 ust. 1 prawa budowlanego ma brzmieć następująco:
“Budowa obiektu budowlanego wymaga dokonania zgłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 2, art. 29 ust. 1 oraz art. 39 ust. 1. Do budowy można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu”.
Przepis ten jest w istocie jądrem zmian w prawie budowlanym. Stanowi zasadę i dotyczy większości rodzajów obiektów budowlanych. Na jego podstawie bez pozwolenia na budowę, na podstawie jedynie zgłoszenia, możliwa miałaby być budowa np. domu jednorodzinnego, apartamentowca, a nawet fabryki czy magazynu. Wszystkie te obiekty będą mogły być realizowane, jeżeli tylko organ nie wyrazi swego sprzeciwu w terminie 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia od inwestora o planowanym przedsięwzięciu.
W obecnym stanie prawnym budowa obiektu budowlanego wymaga uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, która określa wszelkie parametry realizowanego obiektu. Bez takiej decyzji mogą być realizowane jedynie drobne obiekty, np. altanki czy małe budynki gospodarcze.
Co wynika z konstytucji
Czy dopuszczenie budowy na podstawie “milczącej zgody” organu nie stanowi naruszenia konstytucyjnie chronionych praw właścicieli sąsiednich nieruchomości? Na to pytanie odpowie ostatecznie Trybunał Konstytucyjny.
W każdym razie zgodnie z art. 21 ust. 1 konstytucji “Rzeczpospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia”. Zasadę tę uszczegóławia i rozwija art. 64 ust. 1, 2 i 3 konstytucji:
czytaj więcej...
Źródło: Rzeczpospolita
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Ankieta - Europejski Zielony Ład w kontekscie stol... Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Dzień dobry, Piszę pracę dyplomową w tematyce zmian w budownictwie związanych z Europejskim Zielonym Ładem. Posiadam ankietę do wypełnienia w celu zebrania opi...
- Państwo i biznes: sojusz na rzecz bezpieczeństwa w... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Pit 2020 Liczba postów: 23 Grupa: Trudne tema... Cześć, pomyślałam że podzielę się z Wami moimi odczuciami w temacie rozliczeń PIT. W końcu to bardzo aktualny temat i myślę, że wiele osób on zainteresuje. Otóż...
- Zakup nieruchomości Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Planuję zakup mieszkania w najbliższych miesiącach i powoli zaczynam rozglądać się za konkretnymi ofertami. Jedna z firm, która wpadła mi w oko, to https://www....
- Materace termoelastyczne Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... slope is a wonderful game that I've spent far too much time playing