Rozporządzenie z dnia 17 września 2001 roku.

Rozporządzenie z dnia 17 września 2001 roku.

Rozporządzenie w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów. Wzór Księgi Wieczystej oraz Zaświadczenia o zmianie właściciela nieruchomości.

 

Rozdział 4

Prowadzenie zbioru dokumentów i postępowanie w tych sprawach

 

 

 

§ 54.

Zbiory dokumentów urządzone dla nieruchomości, które nie mają założonych ksiąg wieczystych

albo których księgi wieczyste zaginęły lub uległy zniszczeniu, prowadzi się nadal.

 

 

§ 55. Zbiory dokumentów prowadzi się w sztywnych okładkach, na których zamieszcza się nazwę sądu, nazwę gminy lub miasta i numer repertorium zbioru dokumentów (repertorium Zd). Okładki powinny być zaopatrzone w przyczepki z mocnego papieru, wystające na dole, z uwidocznionym na nich oznaczeniem zbioru, w kolorze odróżniającym je od akt księgi wieczystej.

 

 

§ 56. 1. W postanowieniu zarządzającym ujawnienie prawa lub ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością przez złożenie dokumentów do zbioru wymienia się tylko dokumenty będące podstawą ujawnienia prawa lub ograniczenia oraz wniosek.

 

2. W postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, określa się w szczególności treść prawa lub ograniczenia będącego przedmiotem ujawnienia, osoby, na rzecz których ujawnienie następuje, a także osoby, których prawa zostają ujawnieniem dotknięte, a ponadto wskazuje się numer i datę wniosku oraz dane dotyczące podstawy ujawnienia prawa lub ograniczenia.

 

 

§ 57. Do zbioru dokumentów załącza się w porządku chronologicznym według daty wpływu dokumenty i inne pisma dotyczące zbioru. Poszczególne karty numeruje się kolejno.

 

 

§ 58. Zbiór dokumentów dotyczący nieruchomości, dla której załoŜono księgę wieczystą, staje się częścią składową akt tej księgi.

 

 

§ 59. Do prowadzenia zbiorów dokumentów w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 1 i 2.

 

 

 

Rozdział 5

Przepisy przejściowe i końcowe

 

 

 

§ 60.

1. Druki ksiąg wieczystych założonych po 1 stycznia 1947 r. nadal wykorzystywane są do dokonywania wpisów stosownie do nagłówków poszczególnych łamów aŜ do wyczerpania się miejsca. Kolejne tomy zakłada się na formularzach, o których mowa w § 3.

 

2. Zbiory dokumentów przy księgach wieczystych, o których mowa w ust. 1, istniejące w chwili wejścia

w życie rozporządzenia, utrzymuje się nadal. Jeżeli przy dokonywaniu wpisu konieczne jest powołanie numeru karty akt księgi wieczystej, którym dokument został oznaczony, a znajduje się on w określonym wyżej zbiorze dokumentów, należy powołać numer dokumentu, pod którym został zamieszczony w tym zbiorze, wraz z oznaczeniem tego zbioru.

 

3. Księgi wieczyste, o których mowa w ust. 1, oprawione po 25 ksiąg w jednej trwałej okładce, powinny

być, najpóźniej przy pierwszym wpisie do którejkolwiek z tych ksiąg, rozdzielone i umieszczone w teczkach akt ich księgi wieczystej.

 

 

§ 61.

1. Do założenia księgi wieczystej dla budynku odpowiadającego warunkom przewidzianym w art.

5 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279) niezbędne jest stwierdzenie właściwego organu, Ŝe budynek takim warunkom odpowiada.

 

2. Podstawą oznaczenia budynku, o którym mowa w ust. 1, jest opis i plan inwentaryzacji.

 

3. Po oddaniu właścicielowi budynku w użytkowanie wieczyste gruntu, na którym ten budynek się znajduje, księgę wieczystą prowadzoną dla budynku zamyka się, a wszystkie wpisy przenosi się do księgi wieczystej dla gruntu oddanego w użytkowanie wieczyste. W razie odmowy oddania w użytkowanie wieczyste gruntu pod budynkiem, księgę wieczystą dotychczasową zamyka się.

 

 

§ 62. Księgi wieczyste założone lub urządzone dla budynków stanowiących odrębne nieruchomości na podstawie przepisów o sprzedaży przez Państwo domów mieszkalnych i działek budowlanych zamyka się przy pierwszym wniosku o wpis, a wszystkie wpisy w dotychczasowej księdze wieczystej przenosi się do księgi wieczystej dla gruntu oddanego w użytkowanie wieczyste.

 

 

§ 63.

1. Z chwilą umorzenia postępowania przynaglającego w trybie art. 6 ustawy z dnia 11 maja 2001

r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz ustawy - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 63, poz. 635) dokumenty związane z tym postępowaniem załącza się do akt właściwej księgi wieczystej.

 

2. Z chwilą umorzenia postępowania, o ile wpis własności nie został dokonany, w dziale III księgi wieczystej wpisuje się ostrzeżenie o niezgodności stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, a nowemu właścicielowi nieruchomości doręcza się zawiadomienie o dokonanym wpisie wraz z informacją o moŜliwości wymierzenia grzywny na podstawie art. 36 ust. 4 ustawy.

 

 

§ 64. 1. W sprawach, w których postępowanie przynaglające wszczęto po złoŜeniu wniosku o wpis własności, do których nie ma zastosowania art. 6 ustawy z dnia 11 maja 2001 r., rozpoznanie wniosku następuje z pominięciem uchylonych przepisów dotyczących postępowania przynaglającego.

 

2. W przypadku braku opłaty od wniosku o wpis własności toczące się postępowanie egzekucyjne nie

stoi na przeszkodzie rozpoznaniu wniosku o dokonanie wpisu.

 

 

§ 65. Postępowanie zawieszone w trybie postępowania przynaglającego podejmuje się z urzędu. Do

rozpoznania wniosku o dokonanie wpisu stosuje się odpowiednio § 64.

 

 

§ 66. Stosowane w dniu wejścia w życie rozporządzenia formularze ksiąg wieczystych wykorzystuje się do ich wyczerpania.

 

 

§ 67. Tracą moc przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 marca 1992 r. w sprawie

wykonania przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. Nr 29, poz. 128, z 1994 r. Nr 136, poz. 711 i z 1998 r. Nr 16, poz. 75).

 

 

§ 68. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 września 2001 r.

 

 

 

 

 

1 2 3 4 5 6 7

Źródło: Dziennik Ustaw / budnet.pl

Pliki do pobrania

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • nadzór budowlany Liczba postów: 59 Grupa: Zanim wybud... Nadzór budowlany, a także kontrole okresowe, może prowadzić rzeczoznawca budowlany Kraków. Warto więc zapoznać się bliżej z usługami, które on oferuje.
  • Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku Liczba postów: 194 Grupa: Prawo
  • Tkaniny dobre na wszystko Liczba postów: 18 Grupa: Zanim wybud... Czy możecie polecić sklep z takim asortymentem jak guziki sklep online? Ważna jest dla mnie bogata oferta guzików. Chodzi mi o różne wielkości i różne barwy. Ni...
  • badania geotechniczne Liczba postów: 23 Grupa: Zanim wybud... Odwierty do projektu robi się w miejscach gdzie będzie stał dom, garaż i droga dojazdowa, chyba że zastanawiasz się jaki rodzaj fundamentów zanim przejdziesz do...
  • Mieszkanie w bloku Liczba postów: 128 Grupa: Rynek pierw... Mieszkanie z rynku wtórnego też może być dobrym pomysłem, a na pewno dużo taniej niż od dewelopera.

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19166 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 210

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >