Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Firmy które produkują ubrania Liczba postów: 17 Grupa: Trudne tema... Świetne jakościowo ubrania znajdziecie na pewno w ofercie https://www.denley.pl/. Znajdziesz tu szeroki wybór ubrań — od casualowych T‑shirtów, przez modne bluz...
  • Sposób na zdrowie Liczba postów: 651 Grupa: Trudne tema... Na rynku dostępnych jest wiele suplementów, dlatego colostrum lr bywa porównywane z innymi preparatami wspierającymi zdrowie. W opinii wielu osób jego przewagą....
  • Paid ads for scalable results Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... For those considering paid advertising, GS4B offers PPC campaign management. Could be useful if you want to scale traffic quickly while keeping control over ad....
  • Meble biurowe Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Pracując zdalnie odkryłem, jak ważne jest dobre biurko. Di Volio https://tiny.pl/zsb1xy12 oferuje elektryczną regulację wysokości, dzięki czemu mogę pracować na...
  • Modernizacja linii produkcyjnej - komputery panelo... Liczba postów: 7 Grupa: Trudne tema... Te komputery panelowe, które montuje się na elewacjach albo systemach VESA, to super sprzęt, który możesz kupić w https://sds-automatyka.pl/ - mają solidny wybó...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20458 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 332

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >