Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • praca i co dalej Liczba postów: 220 Grupa: Trudne tema... Z tego co czytałam, MG Solutions to agencja pracy tymczasowej, która dba o to, by dopasować pracę do Twoich umiejętności. Nie wrzucają wszystkich do jednego wor...
  • Reklama w XXI wieku Liczba postów: 283 Grupa: Trudne tema... Rewelacyjną firmą która oferuje profesjonalne usługi kolportażu, reklamy oraz zajmuje się ogranizacją imprez i eventów jest https://mediadystrybucja.pl/ Projekt...
  • Uniwersalna i oryginalna dieta Liczba postów: 510 Grupa: Trudne tema... Gdzie Wy najczęściej szukacie informacji na interesujące Was tematy i dlaczego? Jeżeli są tutaj osoby zainteresowane tematem zdrowego odżywiania, to osobiście p...
  • Wrocław w 48 godzin Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Ja na przykład jestem bardzo zadowolony bo przeczytałem artykuł https://clck.ru/3Nxkfu . Naprawdę warto przeczytać ten artykuł.
  • Magazyn wyposażenie Liczba postów: 283 Grupa: Trudne tema... ja u siebie w magazynie zrobiłem część regałów i zabudowę stanowiska do pakowania z płyt mpb - materiał sztywny, nie wygina się jak cienkie płyty meblowe, a prz...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20126 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 122

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >