Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Profesjonalne Ozonowanie Liczba postów: 49 Grupa: Opinie Jeśli chodzi o to, jak ułatwić sobie sprzątanie, to czasem najlepszym rozwiązaniem jest po prostu wezwanie specjalistów. W wielu przypadkach Insektpol świetnie....
  • sprzątanie biur warszawa Liczba postów: 36 Grupa: Trudne tema... Polecam zwrócić uwagę na profesjonalne firmy zajmujące się sprzątaniem biur, zwłaszcza takie, które oferują dodatkowo ozonowanie. To świetne uzupełnienie standa...
  • Moda Liczba postów: 151 Grupa: Trudne tema... Jeśli szukasz miejsca, w którym bez problemu skompletujesz stylizację na każdą porę roku, warto zajrzeć na stronę https://www.denley.pl/ . To marka, która od la...
  • Pożyczki pozabankowe - co radzicie ? Liczba postów: 126 Grupa: Trudne tema... Rewelacyjnym miejscem które zapewni Wam możliwość szybkiego zdobycia środków finansowych jest https://pocash.pl/ Ich doświadczenie oraz kompetencje sprawiają że...
  • Do spania Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... Hmm, ja bym poszedł do fizjoterapeuty., Może jakieś ćwiczenia zaleci.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20332 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 366

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >