Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Usprawnienie procesów produkcji Liczba postów: 139 Grupa: Trudne tema... W sprawie optymalizacji produkcji - polecam przykład firmy Danwood i case study z eq system https://www.eqsystem.pl/clients/danwood/
  • Elzap Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Szukam producenta, oferującego wysokiej jakości meble dla firmy. Polecacie sklep Elzap?
  • Zlewozmywaki stalowe Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... Odnośnie poszukiwań wersji kranów i baterii do zlewozmywaków to możecie zapoznać się z ofertą marki Sotbe https://sklep.sotbe.com/baterie-kuchenne -zlewozmywakow...
  • Zlewozmywaki stalowe Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... Zabierając się za poszukiwania stylowych i dobrze wykonanych propozycji w zakresie kranów i baterii kuchennych to jak najbardziej warto zapoznać się z ofertą ht...
  • Reklama firmy Liczba postów: 437 Grupa: Trudne tema... Warto także postawić na reklamę w internecie. Możliwości jest wiele - najlepiej jednak zacząć od strony internetowej. Zachęcam do wizyty na stronie domena onlin...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19154 użytkowników

Użytkownicy online (3)

gości: 218

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >