Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Agencje ochrony Liczba postów: 313 Grupa: Trudne tema... Taki wątek warto również założyć na forum bardziej tematycznym.
  • elektronarzędzia Liczba postów: 26 Grupa: Trudne tema... Jeśli szukacie sklepu który posiada bardzo szeroki asortyment produktów do domu od narzędzi przez meble, urządzenia i wiele więcej to zajrzyjcie do https://www....
  • Jak zadbac o samochód? Liczba postów: 24 Grupa: Trudne tema... Dbając o samochód, warto pamiętać, że regularne czyszczenie to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim ochrony karoserii i elementów wnętrza. W końcu d...
  • profilaktyka stomatologiczna Liczba postów: 82 Grupa: Trudne tema... Jeżeli szukacie sprawdzonego gabinetu stomatologicznego w Poznaniu, to polecam Wam sprawdzić stronę https://persona.pl/cennik/ , gdzie znajdziecie ofertę gabine...
  • sprzątanie biur warszawa Liczba postów: 37 Grupa: Trudne tema... Jeśli ktoś kupił mieszkanie z rynku wtórnego i chce je dobrze odświeżyć, to sporo osób sugeruje ozonowanie. Airozone często przewija się jako solidna firma.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20325 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 219

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >