Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • inspektor budowlany Liczba postów: 40 Grupa: Opinie Jesli dalej szukasz roboty w swoim fachu, to rzuć okiem na https://mondi.pl/. Prosty formularz, jasne info, zero cyrków. Naprawde, szkoda czasu na „oddzwonimy”.
  • Potrzebuję prawnika Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... W temacie pomocy prawnej polecam Wam zwrócić się do adwokat chorzów W tej kancelarii wiedzą, że liczy się nie tylko wiedza i doświadczenie, ale również dostępno...
  • Podróże rowerowe Liczba postów: 53 Grupa: Trudne tema... Zastanawiam się nad spędzeniem kilku dni nad wodą i zastanawiam się, czy Jezioro Nidzkie to dobre miejsce na rodzinny wypoczynek. Słyszałem, że okolica jest cic...
  • sprzęt magazynowy Liczba postów: 9 Grupa: Trudne tema... Bordon44 takie rzeczy, dodatki do wózków ale i całe wózki skompletujesz sobie w Lemarpol. Do tego ich serwis wszystko dobierze tak, być mógł od razu pracować.
  • Skup aut Liczba postów: 85 Grupa: Trudne tema... Kiedyś się nad tym zastanawiałam i wyszło mi, że liczy się święty spokój: jedna wizyta, podpis, odbiór dokumentu i po sprawie. W Gdańsku można to spiąć w jednym...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20230 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 198

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >