Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 375 Grupa: Trudne tema... Polecam wejście we Freedom24 i rozpoczęcie działania z nimi. Siedzę w tym już długo i widzę, jak to działa. Wiadomo - inwestowanie wiąże się z ryzykiem, ale po....
  • w trosce o samochód Liczba postów: 156 Grupa: Trudne tema... Przy wyborze auta sporo osób zapomina o historii serwisowej. W Selekt https://scandinavia.volvocars-partner.pl /kampanie/selekt/ masz to wszystko od razu ogarnię...
  • ZAMÓW SAMOCHÓD Z OC Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Kupno auta to spora inwestycja, a jednym z pierwszych kroków po nabyciu jest zadbanie o odpowiednie ubezpieczenie. Warto zwrócić uwagę na obowiązkowe ubezpiecze...
  • samochód nowy czy używany Liczba postów: 632 Grupa: Trudne tema... Pierwszy samochód na pewno powinien być używany :)
  • Wynajem autokaru Liczba postów: 72 Grupa: Trudne tema... Jestem pewny , że każdy z was zainteresuje się artykułem https://lodz.travel/aktualnosci-lodzkiej -organizacji-turystycznej/artykul-lot/wy najetym-samochodem-po-l...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20318 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 449

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >