Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Poptropica: A Classic Adventure in Online Gaming Liczba postów: 17 Grupa: Trudne tema... if you want to play GTA San Andreas on a legit platform wtihout no cost with unlimited money and advanced features than you have to visit: https://gtasamodapk.c...
  • Ciąża i przygotowanie Liczba postów: 127 Grupa: Trudne tema... Użytkownik Guest: david napisał: BombitUP APK is a powerful bulk messaging app designed for fun, pranks, and automated communication. It allows users to send mu...
  • Małe biurko Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Cześć, szukam niewielkiego, prostego, ale eleganckiego biurka do pokoju. Zależy mi na szufladach i ogólnie miejscach, w których można coś schować. Co możecie po...
  • panorama jako reklama firmy? Liczba postów: 342 Grupa: Trudne tema... Jeżeli są tutaj osoby lub firmy zainteresowane tematem billboardów, to polecam Wam sprawdzić stronę, na której znajdziecie wiele artykułów na temat reklamy na b...
  • praca i co dalej Liczba postów: 229 Grupa: Trudne tema... Rynek pracy jest strasznie przeciążony.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20267 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 175

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >