Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Pierwsze kroki w kasynie online Liczba postów: 8 Grupa: Trudne tema... Hej! Jeśli dopiero zaczynasz, warto wybrać stronę, gdzie wszystko jest proste i ясно описано. Spróbuj tutaj: https://stawkibet-bet.net/ — tam masz czytelny inte...
  • Gdzie sprzedam łożyska? Liczba postów: 72 Grupa: Trudne tema... Na pewno warto zarejestrować się na odpowiednim forum :)
  • kominiarz Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Mam ważne pytanie do wszystkich. Mamy już okres grzewczy w pełni, a to zwiększa ryzyko zaczadzeń. Jak można to minimalizować? Nie chodzi mi o czujniki dymu i cz...
  • Nowy plac zabaw Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Hej, nagle wszyscy zaczęli wspominać o jakiejś nowej platformie z łatwymi grami. Wiecie, o co tyle szumu? Zastanawiam się, czy w ogóle warto to sprawdzić.
  • Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 390 Grupa: Trudne tema... Przy inwestowaniu pieniędzy warto stawiać na coś, co łączy bezpieczeństwo z realnym potencjałem wzrostu. Wille na Cyprze Północnym to świetny przykład takiej in...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20412 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 147

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >