Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Dobry warsztat samochodowy Liczba postów: 796 Grupa: Trudne tema... W pewnym momencie byłem zmęczony ciągłym szukaniem normalnego serwisu samochodowego i postanowiłem sam nauczyć się naprawiać samochód. Teraz takie Szkolenie w z...
  • budowa domu - porady Liczba postów: 388 Grupa: Trudne tema... Szanowni Państwo, przy budowie lub remoncie domu warto zwrócić uwagę na wykończenie fasady budynku, tak żeby była ona trwała, odporna na działanie warunków atmo...
  • Jak zabezpieczyć telefon komórkowy - iPhone 12 Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Jeżeli nie uda ci się zabezpieczyć odpowiednio iphona i będziesz musieć skorzystać z usług serwisu, to polecam ten https://idream.pl/serwis/. Każda naprawa urzą...
  • Skuteczne dbanie o cerę Liczba postów: 89 Grupa: Trudne tema... Jeżeli ktoś hce zadbac o włosy po prostowaniu to tutaj macie namiar https://beautyfair.pl bardzo fajne kosmetyki do pielęgnacji włosów naprawdę polecam
  • Sposób na zdrowie Liczba postów: 291 Grupa: Trudne tema... Woda to zdrowie. Ale woda musi być dobrej jakości, dlatego też jonizator wody kuvings evo to dobry pomysł. Nie jest to duży wydatek

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 17898 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 115

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >