
Różnica między lokalem mieszkalnym a biurowym
Na pierwszy rzut oka rynek mieszkaniowy i rynek biurowy to dwa zupełnie inne obszary rządzące się swoimi prawami. Tymczasem granica między nimi bywa mocno zatarta. Za jeden z segmentów rynku biurowego uznaje się segment powierzchni przekształconych z powierzchni mieszkalnych.
Funkcja mieszkalna i biurowa (lub szerzej biurowo-usługowa) bywa często łączona w ramach wielofunkcyjnych inwestycji. Łączenie powierzchni komercyjnych z mieszkalnymi w ramach jednego kompleksu charakterystyczne jest dla segmentu apartamentowego w prestiżowych lokalizacjach. Zdarza się również, że jednofunkcyjne inwestycje mieszkalne są przekształcane w obiekty wielofunkcyjne, np. poprzez przeznaczenie parteru budynku pod usługi. Przekształcanie części powierzchni mieszkalnych na powierzchnie biurowe przez deweloperów jest naturalną konsekwencją sytuacji rynkowej, w której sprzedaż mieszkań jest przedsięwzięciem trudniejszym i bardziej ryzykownym niż sprzedaż czy wynajem biur. Takie przekształcenia nie są możliwe w każdej inwestycji i nie na każdym etapie realizacji.
Czytaj również: Nowoczesne biuro
Zupełnie innym zjawiskiem jest oferowanie klasycznych mieszkań (sprzedaż lub wynajem) firmom pod swoje siedziby. Chcąc postępować zgodnie z prawem należy pamiętać, że z lokali i budynków można korzystać tylko zgodnie z ich przeznaczeniem. Oznacza to, że formalnie domy jednorodzinne i mieszkania powinny być wykorzystywane na cele mieszkaniowe a przeznaczenie może zostać zmienione tylko po dokonaniu określonych kroków prawnych. W przypadku mieszkań niezbędny będzie kontakt z zarządcą budynku, przygotowanie uchwały wspólnoty mieszkaniowej i uzyskanie zgody innych członków wspólnoty: w tzw. dużej wspólnocie (powyżej 7 lokali) – większości z nich, a w małej wspólnocie – wszystkich jej członków.
Czytaj również: Polacy marzą o domu za miastem
Firmowe mieszkanie sprawdzi się w niektórych sytuacjach lepiej niż wynajem powierzchni biurowej. Zależy to od specyfiki branży i etapu rozwoju firmy. Mieszkania bardzo dobrze sprawdzają się jako tzw. back office czyli siedziba działów (np. księgowości, IT czy analitycznych), które nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem i nie muszą być zlokalizowane w typowo biurowym otoczeniu. Wynajem mieszkania powinien być rozwiązaniem tańszym niż wynajem powierzchni biurowej, a ponadto otrzymujemy dodatkowe funkcjonalności jak w pełni wyposażona kuchnia czy bezpłatne miejsca noclegowe. Warto przypomnieć, że pierwszą siedzibą spółki Nasza Klasa było dwupokojowe mieszkanie na wrocławskim Biskupinie.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Ankieta - Europejski Zielony Ład w kontekscie stol... Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Dzień dobry, Piszę pracę dyplomową w tematyce zmian w budownictwie związanych z Europejskim Zielonym Ładem. Posiadam ankietę do wypełnienia w celu zebrania opi...
- Państwo i biznes: sojusz na rzecz bezpieczeństwa w... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Pit 2020 Liczba postów: 23 Grupa: Trudne tema... Cześć, pomyślałam że podzielę się z Wami moimi odczuciami w temacie rozliczeń PIT. W końcu to bardzo aktualny temat i myślę, że wiele osób on zainteresuje. Otóż...
- Zakup nieruchomości Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Planuję zakup mieszkania w najbliższych miesiącach i powoli zaczynam rozglądać się za konkretnymi ofertami. Jedna z firm, która wpadła mi w oko, to https://www....
- Materace termoelastyczne Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... slope is a wonderful game that I've spent far too much time playing