Różnica między lokalem mieszkalnym a biurowym
Na pierwszy rzut oka rynek mieszkaniowy i rynek biurowy to dwa zupełnie inne obszary rządzące się swoimi prawami. Tymczasem granica między nimi bywa mocno zatarta. Za jeden z segmentów rynku biurowego uznaje się segment powierzchni przekształconych z powierzchni mieszkalnych.
Funkcja mieszkalna i biurowa (lub szerzej biurowo-usługowa) bywa często łączona w ramach wielofunkcyjnych inwestycji. Łączenie powierzchni komercyjnych z mieszkalnymi w ramach jednego kompleksu charakterystyczne jest dla segmentu apartamentowego w prestiżowych lokalizacjach. Zdarza się również, że jednofunkcyjne inwestycje mieszkalne są przekształcane w obiekty wielofunkcyjne, np. poprzez przeznaczenie parteru budynku pod usługi. Przekształcanie części powierzchni mieszkalnych na powierzchnie biurowe przez deweloperów jest naturalną konsekwencją sytuacji rynkowej, w której sprzedaż mieszkań jest przedsięwzięciem trudniejszym i bardziej ryzykownym niż sprzedaż czy wynajem biur. Takie przekształcenia nie są możliwe w każdej inwestycji i nie na każdym etapie realizacji.
Czytaj również: Nowoczesne biuro
Zupełnie innym zjawiskiem jest oferowanie klasycznych mieszkań (sprzedaż lub wynajem) firmom pod swoje siedziby. Chcąc postępować zgodnie z prawem należy pamiętać, że z lokali i budynków można korzystać tylko zgodnie z ich przeznaczeniem. Oznacza to, że formalnie domy jednorodzinne i mieszkania powinny być wykorzystywane na cele mieszkaniowe a przeznaczenie może zostać zmienione tylko po dokonaniu określonych kroków prawnych. W przypadku mieszkań niezbędny będzie kontakt z zarządcą budynku, przygotowanie uchwały wspólnoty mieszkaniowej i uzyskanie zgody innych członków wspólnoty: w tzw. dużej wspólnocie (powyżej 7 lokali) – większości z nich, a w małej wspólnocie – wszystkich jej członków.
Czytaj również: Polacy marzą o domu za miastem
Firmowe mieszkanie sprawdzi się w niektórych sytuacjach lepiej niż wynajem powierzchni biurowej. Zależy to od specyfiki branży i etapu rozwoju firmy. Mieszkania bardzo dobrze sprawdzają się jako tzw. back office czyli siedziba działów (np. księgowości, IT czy analitycznych), które nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem i nie muszą być zlokalizowane w typowo biurowym otoczeniu. Wynajem mieszkania powinien być rozwiązaniem tańszym niż wynajem powierzchni biurowej, a ponadto otrzymujemy dodatkowe funkcjonalności jak w pełni wyposażona kuchnia czy bezpłatne miejsca noclegowe. Warto przypomnieć, że pierwszą siedzibą spółki Nasza Klasa było dwupokojowe mieszkanie na wrocławskim Biskupinie.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Is FootballX Better Than Aviator? Liczba postów: 11 Grupa: Trudne tema... Jeśli szukasz miejsca, gdzie można miło spędzić czas i zarobić pieniądze, to właśnie je znalazłeś - https://www1.bonusy-kasynowe.com/2-000-d o-odbioru-w-poniedzi...
- Reklama firmy Liczba postów: 547 Grupa: Trudne tema... Od wielu lat prowadzę własną firmę i zdaje sobie sprawę z tego jak kluczową rolę odgrywa reklama w biznesie. Dlatego polecam Wam sobie sprawdzić stronę https://...
- Automatyzacja pracy Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... W praktyce program magazynowy robi różnicę, jeżeli automatyczna aktualizacja stanów dzięki czytnikom kodów i kolektorom danych ma być szybka i bezproblemowa. Os...
- Kredyt na remont mieszkania Liczba postów: 65 Grupa: Trudne tema... Czy opłaca się złożyć pozew o WIBOR? Sprawa wymaga dobrego przemyślenia. Warto mieć na uwadze, że taki proces może toczyć się długo. Ile trwa sprawa dotycząca u...
- Studia - ważny wybór Liczba postów: 57 Grupa: Trudne tema... Studia kosmetologiczne to dziś brama do kariery w branży beauty, która dynamicznie się rozwija. Specjaliści z wiedzą medyczną są bardzo poszukiwani, zwłaszcza w...

