Co najbardziej blokuje polskich przedsiębiorców?

Co najbardziej blokuje polskich przedsiębiorców?

W jaki sposób państwo pomaga w rozwoju biznesu? Co może szczególnie wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości w naszym kraju? Pytamy - co z tym biznesem? Czytaj dalej

 


Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają główną rolę w gospodarce. To w nich koncentrują się ludzkie umiejętności i predyspozycje w zakresie przedsiębiorczości, innowacji i zatrudnienia. Ze względu na kluczowe znaczenie sektora MSP dla polskiej gospodarki wspieranie ich rozwoju oraz umacnianie pozycji konkurencyjnej należą do jednych z najważniejszych, ale i najtrudniejszych obszarów działalności państwa. Bank Światowy opublikował kilka miesięcy temu raport dotyczący możliwości biznesowych w poszczególnych krajach świata. Polska wciąż jest w ogonie zestawienia. Warunki do prowadzenia biznesu są wciąż nieprzyjazne dla przedsiębiorców i namnażają im wiele kłopotów.


Lekcja przedsiębiorczości


Z niezależnych analiz, raportów międzynarodowych oraz z informacji uzyskiwanych od przedsiębiorców wynika, że polskie prawo nie spełnia oczekiwań społecznych w kwestii jego funkcjonowania. Eksperci wytkają Polsce szereg utrudnień, na które są narażeni przedsiębiorcy: długi czas oczekiwania na decyzje urzędnicze, wysoki poziom biurokracji, słaby poziom ochrony inwestorów, kłopoty z wydawaniem pozwoleń na budowę, ciągnące się w nieskończoność sprawy o egzekwowanie należności.
Biurokracja jest zjawiskiem, które często jest wskazywane jako jeden z czynników hamujących wzrost przedsiębiorczości w Polsce. Zbyt skomplikowane i niezrozumiałe prawo jest wymieniane w sondażach publicznych to bariera do rozpoczynania działalności gospodarczej. Dodatkowo, bardzo często nowotworzone prawo nakłada na przedsiębiorców nadmierne obowiązki, powodując po ich stronie nieuzasadnione koszty.


W celu dalszej poprawy pozycji Polski w Ministerstwie Gospodarki trwają pracę nad poprawą regulacji gospodarczych w pięciu obszarach Doing Business, w których pozycja Polski jest niezadowalająca: rozpoczynanie działalności gospodarczej, zdobywanie pozwoleń na budowę, rejestrowanie własności, płacenie podatków, ochrona inwestorów.
Daleko nam jeszcze do biznesowego raju. Obecnie, najbardziej przyjaznym przedsiębiorcom krajem jest Singapur. Na podium znalazły się również Hongkong i Nowa Zelandia. W Europie najprościej jest w Wielkiej Brytanii, najtrudniej w Grecji, we Włoszech i właśnie w Polsce. - "Aby to zmienić, należy postawić na praktyczną edukację w szkołach, zachęcać jak największą ilość osób do testowania pomysłów na biznes. Warto zmienić postrzeganie porażki w biznesie z czegoś wstydliwego na pozytywne doświadczenie, które przybliża do sukcesu. Dopiero wtedy możemy mówić o potrzebie uproszczenia przepisów i prawa." – mówi Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej. Zdaniem Dariusza Żuka blokuje nas myślenie, mentalność i brak odpowiednich umiejętności. Jeżeli zniesiemy podatki do zera i uprościmy prowadzenie firmy to i tak mało prawdopodobne, że nie powstanie dużo większa liczba firm, a obecnie funkcjonujące firmy nie rozwiną się tylko z tego powodu.



Biznes uczy pokory

Pojawia się pytanie, czy zakładanie własnej działalności - przez tak wielu młodych ludzi - nie jest tylko ukrywaniem faktycznego stanu bezrobocia i braku perspektyw na rynku pracy? Większość z tych małych firm już po roku działalności upada... - "Każda osoba powinna spróbować swoich sił w biznesie. Biznes uczy o wiele więcej niż każda inna praca lub edukacja. Co trzeci biznes w USA wypala i utrzymuje się na rynku 5 lat.  Tak też jest na całym świecie - również w Polsce, więc im więcej firm będzie upadało, tym większe doświadczenie Polaków w biznesie oraz bliższa droga do Polski przedsiębiorczej i polskich skype'ów." – przyznaje Dariusz Żuk.



- "Sam dryg do biznesu to za mało.Przedsiębiorcom, którzy zaczynają działalność, często brakuje odpowiedniej wiedzy z zakresu różnych dziedzin, jak: marketing, promocja, reklama itp. Zaistnieć na rynku można tak naprawdę tylko dobrą pracą, ale dopiero szeroka wiedza, doświadczenie i umiejętność powiązania różnych dyscyplin o różnej specyfice, może być gwarantem sukcesu w biznesie." – mówi Anna Niemczycka, dyrektor generalna MediaWork.



Przedsiębiorcy są zgodni, że zakładanie działalności gospodarczej jest pozytywnym zjawiskiem. -Społeczeństwo już dojrzało do tego, że ma alternatywę. Ludzie nie muszą szukać zatrudnienia, lecz otwierają własny interes. Nie każdy biznes wychodzi. Natomiast pozytywnym zjawiskiem jest to, że ludzie zdobywają doświadczenie. – mówi Daniel Kubach, przedsiębiorca, członek BCC.



- "Bezcenną lekcją jest przeżycie upadłości swojej firmy. Po takim zdarzeniu człowiek już wie, jakich błędów nie popełniać. Zgodzę się, że nie każdy pomysł na biznes jest trafiony. Brakuje nam edukacji biznesowej i wsparcia środowisk biznesowych." – dodaje Daniel Kubach.



Jest dobrze. A będzie lepiej

Polacy przedsiębiorczość mają w genach. Już podczas zaborów musieli wykazywać się pewną zaradnością i elastycznością. Podobnie było w czasach komunizmu. Ten, kto potrafił odpowiednio zbudować relację międzyludzkie, ten potrafił załatwić wszystko. W dzisiejszych czasach naszą przewagą jest to, że radzimy sobie z problemami, wykorzystujemy okazje i potrafimy liczyć tylko na siebie. - "Polacy nie mają się czego wstydzić. Jesteśmy kreatywni, pomysłowi, a przede wszystkim podejmujemy ryzyko. W wielu krajach, np. we Francji, funkcjonuje bardzo etatowe podejście. Przykładami pozytywnymi mogą być UK oraz Finlandia." – dodaje Żuk.



- "Najprostszym sposobem jest obwinianie wszystkich dookoła. Trzeba zadać sobie pytanie, co my zrobiliśmy, aby nasze przedsiębiorstwo było bardziej rentowne? Nie możemy porażkami obarczać rząd. Przecież rząd nie da nam pracy i pieniędzy. Musimy sami sobie stwarzać możliwości do rozwoju." – mówi Daniel Kubach.



Dla młodych przedsiębiorców organizowanie sobie miejsca pracy wiąże się najczęściej z ogromnym wysiłkiem i ciągłą walką o przetrwanie. - "Każdy, kto startuje z biznesem wie, że promocja własnej marki, jej usług i produktów, to teraz konieczność, aby zaistnieć na rynku. Jednak, przedarcie się z ofertą przez gąszcz konkurencji, bez dużych nakładów finansowych, często graniczy z cudem i tylko nieliczni mają szansę na sukces. W biznesie trzeba umieć sobie radzić z konkurencją. Ten, kto radzi sobie lepiej, zwyczajnie wygrywa. Ten, kto poradzić sobie nie umie, znika z rynku" – przyznaje dyrektor generalna MediaWork.



Szansę na rozwój biznesu w Polsce upatruje się w stworzeniu całego systemu wspierania przedsiębiorczości od systemu edukacji na poziomie szkół średnich poprzez uczelnie wyższe, rozwój inkubatorów potrzebnych do testowania pomysłów, rozwój funduszy seedowych później centrów biznesu - wzrostu biznesu, funduszy venture a na końcu specjalistycznych parków technologicznych i laboratoriów.



- "Niezbędne zmiany to zmniejszenie klina podatkowego tzn. narzutów na pracę (obecnie na każdą złotówkę zapłaconą pracownikowi trzeba oddać ok. 50 gr w postaci różnych podatków), należy zreformować system finansowania start-upów m.in. ze środków unijnych, aby nie finansować długotrwale bezrobotnych, ale tych, którzy mogą biznes rozwinąć i dać później pracę tym bezrobotnym. Dodatkowo, proponowałbym skupić się na większej dostępności do kapitału dla firm." – mówi Dariusz Żuk. Prezes Polski Przedsiębiorczej zaznacza jednak, że o ile należy dawać szansę wszystkim na przetestowanie biznesu, to wspierać poprzez dotacje lub preferencje powinno się tylko tych najlepszych, wtedy unikniemy etatowego zatrudnienia we własnej firmie ze środków państwowych.



Źródło: Agencja Komunikacji Medialnej – MediaWork

1 2 3

2011-03-29
Źródło: Media Work/budnet.pl / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian