
Jak urządzić ergonomiczne biuro domowe?
Wykonywanie obowiązków zawodowych we własnych „czterech kątach”, obok niewątpliwej wygody, niesie ze sobą ryzyko niewłaściwego wyposażenia miejsca pracy. Jak zaprojektować stanowisko, by było funkcjonalne i bezpieczne?
Czytaj dalej
Wprowadzenie nowych regulacji prawnych sprawiło, że zjawisko „home office” zyskało ostatnio na popularności. Nowelizacja ustawy, która uelastyczniła normy dotyczące czasu pracy, dała zatrudnionym możliwość wykonywania powierzonych im zadań w dowolnym miejscu do tego przeznaczonym, w tym także w warunkach domowych. Rozwiązanie, uznawane dotychczas za przeznaczone dla młodych mam, osób z problemami zdrowotnymi czy freelancerów, jest coraz częściej wykorzystywane przez inne grupy zawodowe.
Według badań opinii pracowników Randstand Award, aż 2/3 ankietowanych ma poczucie zbyt dużego obciążenia obowiązkami i odczuwa trudność w pogodzeniu kariery z życiem osobistym. Możliwość pracy w domu staje się atrakcyjnym sposobem na odnalezienie równowagi między tymi obszarami. Jednak organizacja domowego stanowiska nie spoczywa na pracodawcy. Brak w związku z tym norm, które określałyby dopuszczalne parametry jego wyposażenia. W praktyce, miejsce pracy we własnych „czterech kątach” to często wyodrębniony obszar w salonie czy jadalni, który nie zapewnia wygodnej pozycji i odpowiedniego oświetlenia. Jak zorganizować samodzielne stanowisko, które umożliwi nam higieniczne wykonywanie zadań?
Czytaj również: Trudny czas dla firmy - przeprowadzka
Ergonomiczna przestrzeń biurka
Decydując się na zakup wyposażenia domowego biura, pamiętaj o:
- ergonomicznym i stabilnym fotelu z możliwością regulacji wysokości
- biurku o wymiarach co najmniej 80 na 120 cm
- sprzęcie komputerowym, urządzeniu z funkcją drukowania, skanowania i kserowania
- pojemnych szafkach i segregatorach na dokumenty
- oświetleniu dostosowanym do pracy przy komputerze, które pozwoli uniknąć efektu olśnienia
Czytaj również: Biuro w domowym zaciszu
Zaprojektowanie domowego miejsca pracy często ogranicza się do zaaranżowania przestrzeni biurkowej i jej bezpośredniego otoczenia. O ergonomii stanowiska przesądzają przede wszystkim takie elementy, jak dopasowanie wysokości wyposażenia czy odległości pomiędzy poszczególnymi elementami do potrzeb użytkownika. Biurko powinno być możliwie obszerne - tak, aby pomieścić wszelkie niezbędne akcesoria, umożliwiając jednocześnie wygodnie sięganie po każde z nich. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup modelu o regulowanym, przynajmniej dwustopniowym kącie nachylenia blatu – 15 stopni do pisania oraz 30 stopni do czytania. Jeśli wykonywane zadania związane są głównie z pracą przy komputerze, klawiatura powinna umożliwiać wygodne położenie rąk na blacie, a monitor – być ustawiony tak, aby jego górna krawędź znajdowała się około 30⁰ poniżej linii wysokości wzroku. Aby uniknąć przyjmowania nienaturalnej pozycji, powodującej wygięcie kręgosłupa, warto ustawić sprzęt na dodatkowej podkładce. Ważny dla ergonomii pracy w domowym biurze jest również zakup obrotowego fotela z podłokietnikami, umożliwiającego regulację położenia oparcia i wysokości siedzenia. Komfortowe siedzisko powinno być głębokie i szerokie na co najmniej 50 cm.
Olśnienie przy pracy? Niekoniecznie…
Według badań dotyczących oddziaływania warunków otoczenia na produktywność wykonywania zadań biurowych, czynnikiem ważniejszym nawet niż meble i układ przestrzenny jest jakość oświetlenia. By oczy się nie męczyły, światło musi być wystarczająco jasne. Nie może jednak powodować efektu olśnienia. – Efekt olśnienia związany jest ze zbyt dużą intensywnością światła lub jego złym ukierunkowaniem. Odbite od ekranu promienie mogą powodować niekorzystne odbicia, a zatem dyskomfort i trudności w koncentracji – tłumaczy Adam Gołąb, ekspert firmy TRILUX Polska. Najkorzystniejsze warunki pracy uzyskać można dzięki zastosowaniu oświetlenia rozproszonego (odbitego od sufitu) i punktowego – bezpośrednio doświetlającego obszar pracy. Do takich celów znakomicie nadają się przenośne oprawy LED. – Przykładem ciekawego rozwiązania dla biur jest oprawa podłogowa TRILUX Neximo S. Większa część światła oprawy skierowana jest do góry, równomiernie oświetlając sufit a światło bezpośrednie, skierowane jest na obszar pracy. Uzyskujemy światło o niskim kontraście i optymalnej dla pracy biurowej temperaturze barwowej 4000 K - tłumaczy Adam Gołąb z firmy TRILUX Polska. – Niewielki pobór energii elektrycznej (87 W), dodatkowo zmniejszony dzięki czujnikom światła dziennego, dostosowującym natężenie światła do jasności pomieszczenia, to dodatkowe zalety tej oprawy – dodaje. Istotna jest również pozycja źródła światła względem miejsca pracy. Powinno być zlokalizowane z lewej strony w wypadku osób praworęcznych lub z prawej dla osób leworęcznych. W ten sposób unikniemy powstania cienia i wyeliminujemy uciążliwy dla wzroku kontrast pomiędzy polem oświetlonym a zacienionym.
Zobacz galerie zdjęć
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jakie meble kuchenne wybrać do kuchni? Liczba postów: 197 Grupa: Wnętrza Jeżeli zastanawiacie się nad zakupem nowych mebli, to osobiście polecam Wam sprawdzić stronę, gdzie znajdziecie firmę Ravio, która w ofercie posiada komody i wi...
- Komfortowa jadalnia w małym mieszkaniu Liczba postów: 21 Grupa: Wnętrza Szanowni Państwo, Dobrą alternatywą dla tynków dekoracyjnych, betonu architektonicznego, tapet czy kamieni są płytki klinkierowe. King Klinker https://kingklink...
- Wystrój mieszkania: jak zaaranżować przytulne wnęt... Liczba postów: 12 Grupa: Wnętrza Szukając inspiracji do nowoczesnych aranżacji wnętrzarskich, warto zwrócić uwagę na formatki lakierowane. Są one świetnym rozwiązaniem pod kątem estetyki i funk...
- Jaka praca dla rodziny? Liczba postów: 30 Grupa: Porady i op... Jeśli chcesz mieć dobrze płatną pracę to postaw na ofertę https://www.zawodniania.pl/ gdzie masz kurs niani i opiekunek a te są bardzo poszukiwane na rynku. Szy...
- Praca dla Kierownika Projektu w Poznaniu Liczba postów: 11 Grupa: Porady i op... Według mnie przede wszystkim praca powinna dawać satysfakcję i jednocześnie być dobrze wynagradzana. Też trudno pracować w warunkach, kiedy jesteście ciągle ata...