Biuro czy biurko?

Biuro czy biurko?

Firmy duże, małe, jednoosobowe. Biura potrzebne na chwilę, na rok, na 5 lat, prawdziwe i wirtualne, z obsługą lub bez. Na rynku jest bardzo wiele różnych możliwości wynajęcia powierzchni biurowej. W moim artykule piszę o najbardziej popularnych opcjach. Czytaj dalej

 

Duże dla dużych


Najpopularniejszą opcją dla większych firm jest wynajęcie biura w nowoczesnym budynku. Umowa zwykle zawierana jest na 5 lat. Czasem zdarzają się też krótsze umowy najmu (na 3 lata, ale wtedy najemca ma znacznie słabsze warunki) lub dłuższe – np. na 7-10 lat, zawierane przez duże przedsiębiorstwa, które wybierają nową lokalizację na swoją główną siedzibę. W nowoczesnych budynkach biurowych można już wynająć powierzchnie od 100-200 mkw., i są to zazwyczaj moduły wynikowe, które pozostały na danym piętrze po zajęciu powierzchni przez większych najemców. Jeśli chodzi o ilość pracowników to przy podziale „open-space” należy przyjąć współczynnik 1 osoby na ok. 10 mkw., natomiast przy układzie pokojowym bliżej 1 osoby na 14 – 15 mkw. Co zyskuje najemca w nowoczesnym budynku biurowym? Przede wszystkim dużo udogodnień typu ochrona, parking podziemny, okablowanie strukturalne do komputerów, klimatyzacja, inteligentne systemy oszczędności energii, obsługa recepcyjna (coraz częściej też konsjerż), kantyna, kawiarnia, pralnia, czy inne usługi. Specyfikację techniczną tych budynków cechuje także najwyższy standard. Firma rośnie, a najemca może dobierać kolejne moduły powierzchni (o ile są dostępne), przenieść się do większego biura w samym budynku lub do innego budynku tego samego właściciela. Jeżeli firma zdecyduje się na wcześniejsze opuszczenie powierzchni, powinna zająć się podnajmem dotychczas zajmowanego biura.

 

Czytaj również: Aranżacja domowego biura

 

Kamienice i pałace


Biura w kamienicach czy odnowionych historycznych budynkach do niedawna stanowiły rzadkość. Remont, przebudowa i renowacja jest czasochłonna i bardzo kosztowna. Jednak przybywa zarówno deweloperów posiadających w swoim portfelu takie obiekty, jak i najemców zainteresowanych wynajmem powierzchni w tych wyjątkowych budynkach. Często firmy i organizacje, takie jak np. kancelarie prawne czy przedstawicielstwa dyplomatyczne, szukają mniejszych modułów zlokalizowanych w sercu miasta, w bardzo reprezentacyjnych budynkach. Istnieje wielu najemców, którzy są w stanie delikatnie zwiększyć budżet na wynajem biura w zamian za niepowtarzalny klimat i prestiż siedziby. Warunki umowy najmu są minimalnie wyższe od tych w nowoczesnych budynkach biurowych.

 

Apartamenty i wille


Mniejsza firma może rozważyć kilka innych opcji. Pierwszą z nich jest wynajem eleganckiego mieszkania w apartamentowcu, które można zaadaptować na biuro, drugą jest wynajem willi. To rozwiązanie szczególnie odpowiada mniejszym firmom, małym kancelariom, firmom marketingowym czy pracowniom architektonicznym. Warunki umowy są bardzo indywidualne, negocjowane z właścicielami mieszkań czy domów. Zazwyczaj na krótszy okres, z niedługim okresem wypowiedzenia i kaucją.

 

Biura stare, ale jare


Kolejną opcją jest wynajęcie biura klasy B, czyli powierzchni w starszym, gorzej wyposażonym budynku. Jest to opcja dla firm, które się szybko rozwijają, które wynajmują powierzchnię w biurowcu po raz pierwszy, a nie mają dużego budżetu. Biurowce niższej klasy posiadają w dużej mierze te same udogodnienia / usługi co biurowce nowoczesne, a są znacznie tańsze.

 

Biura na godziny


Innym rozwiązaniem jest wynajęcie tzw. biura serwisowanego lub tymczasowego. Biura na dzień, tydzień lub miesiąc lub też wynajmowane na godziny są znakomitym rozwiązaniem dla tych, którzy poszukują powierzchni od zaraz lub potrzebują profesjonalnego środowiska pracy, np. tylko na spotkania lub do wykonania drobnych prac biurowych. Tego typu biura oferują profesjonalną obsługę administracyjną, prywatną lub wspólną powierzchnię do pracy dla dowolnej liczby osób, bezpłatny bezprzewodowy dostęp do Internetu, a także drukarki, skanery czy fotokopiarki. Warunki umowy zależą od potrzeb danej firmy.

 

Czytaj również: Biurko NEST nominowane do TOP DESIGN award 2016

 

W kupie raźniej


Coworking to generalnie idea „wspólnej pracy”, „dzielenia biura”. Freelancerzy, start-upy oraz mikroprzedsiębiorcy wybierają biura coworkingowe, gdzie można przyjść, wynająć biurko na wybraną liczbę godzin, popracować niezależnie, ale już w znacznie bardziej kreatywnej atmosferze. Ogromną zaletą jest również możliwość podjęcia współpracy z innymi użytkownikami biura. W wielu przypadkach skutkuje to pomysłami na nowe biznesy. Coworking to znakomite rozwiązanie dla niewielkich, z reguły jednoosobowych firm, których nie stać na długoterminowy wynajem, a chcą pracować w nowoczesnym biurze w dobrej lokalizacji. Często spotykaną praktyką w przypadku coworkingu jest zawieranie umów w oparciu o regulamin, który określa szczegółowe zasady korzystania przez przedsiębiorcę-najemcę z udostępnianych mu pomieszczeń biurowych i sprzętu. Niejednokrotnie można też korzystać z opieki recepcyjnej czy wynajmu sal konferencyjnych. Dostaje się dostęp do usług podobnych jak w przypadku biur serwisowanych, czyli takich jak m.in. możliwość rejestracji spółki pod tym adresem, dostęp do Internetu, usług recepcyjnych, usług odbierania poczty, pomocy sekretarki, drukowania, możliwość wynajmu sal konferencyjnych na godziny, korzystanie z urządzeń biurowych (ksero, drukarki, skanery, bindownice), a także dostęp do wyposażonej kuchni.

Jest wiele opcji wynajęcia powierzchni biurowej. Każdy najemca musi najpierw przeanalizować zalety, wady i koszty, przygotować oddzielny budżet. Odwiedzić miejsca, które go interesują. A tych na mapie biurowej Polski jest już bardzo dużo.


Michał Lis pełni funkcję Dyrektora w Dziale Wynajmu Powierzchni Biurowych w firmie doradczej JLL. Ma 9 lat doświadczenia na rynku nieruchomości komercyjnych. Specjalizuje się w komercjalizacji powierzchni biurowych na rzecz deweloperów i inwestorów. Realizował projekty dla takich firm jak m.in. Karimpol, Skanska, Warimpex, LC Corp czy Griffin Real Estate. Przeprowadził również szereg projektów z obszaru reprezentacji najemców, m.in. na rzecz Coface, Fresenius Kabi, Coffee Heaven oraz Media 5. Jest absolwentem Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych w SGH. Posiada tytuł CCIM.

Źródło: bazabiur / budnet.pl

Zobacz galerie zdjęć

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Szafa pod zabudowę Liczba postów: 165 Grupa: Porady i op... Ja zrobiłam szafę w zabudowie przy sypialni i jestem zadowolona. Nie kosztowała sporo bo robił znajomy i teraz mam fajne miejsce na [url]https://perypetiekobiet...
  • Stolik kawowy Liczba postów: 38 Grupa: Ciekawe pom... Stylowe wnętrze zaczyna się od dobrze dobranych mebli. W kategorii eleganckich stołów i ław przygotowanej przez Sweet Living https://sweetliving.pl/70-elegancki...
  • Materac piankowy czy sprężynowy Liczba postów: 7 Grupa: Porady i op... Wybór między materacem sprężynowym a piankowym to kwestia indywidualnych preferencji i potrzeb. Materace piankowe doskonale dopasowują się do kształtu ciała, za...
  • jaką wannę wybrać? Liczba postów: 69 Grupa: Ciekawe pom... Myślę, że nie ma teraz lepszego wyboru jak wanny wolnostojące. Zapewniają wygodę kąpieli i wyjątkowy efekt wizualny. Co ważne pasują do dokładnie każdego wnętrz...
  • Mieszkanie Liczba postów: 48 Grupa: Ciekawe pom... Mieszkanie to nadal najlepsza inwestycja. Jeśli ma się wolne środki i chce je najlepiej ulokować, to mieszkanie od dewelopera to będzie dobry pomysł. Co się z...

Ostatnio na forum

  • Rozbiórki Liczba postów: 110 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Płoty ogrodowe Liczba postów: 1054 Grupa: Ogrodzenia... Jeśli szukasz wysokiej jakości drewnianych listew do swojego projektu, warto zajrzeć na https://listwywplot.pl/kategorie/drewnia ne-listwy/. Oferują bogaty wybór...
  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności Przeprowadzka z firmą to zero stresu. Znalezienie dobrej firmy przeprowadzkowej to podstawa przed zmianą miejsca zamieszkania. Słyszałam dobre opinie o firmie z...
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 8 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • Odgrzybianie murów i konstrukcji drewnianych budyn... Liczba postów: 39 Grupa: Stawiamy śc... A co jest w stanie wykryć takie badanie termowizyjne - https://termocent.com/ ? Czy ustalą, jeśli działo się tam coś takiego w przyszłości? Zależy mi na ustalen...
  • Ogrodzenia z kamienia, czyli innowacje i historia Liczba postów: 9 Grupa: Ogród i dzi... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli macie w planach zakup nowego nagrobka lub myślicie nad schodami lub blatem z kamie...

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 19693 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 246

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >