Program budowy autostrad – C.D.

Program budowy autostrad – C.D.

W grudniowym numerze (2005 r.) „Forum Budowlanego” zostało zasygnalizowane nowe otwarcie dla budownictwa drogowegow Polsce. Obecnie wiemy już więcej. 19 stycznia 2006 r.1 na konferencji prasowej został bowiem zaprezentowany Rządowy Program Budowy Dróg i Autostrad. Czytaj dalej

Rys. 1. Wzrost ruchu na drogach międzynarodowych do roku 2013

Główna bariera (nie jedyna), która hamowała dotąd rozwój budownictwa autostradowego, została przełamana dzięki wynegocjowaniu przez rząd 10
mld euro ze środków unijnych, będących odtąd podstawowym źródłem finansowania tego sektora. Program obejmujący lata 2006–2013 został podzielony na 3 „podokresy”: do 2006 r., 2007–2009 r. i 2010–2013 roku.

W programie tym zaprezentowano planowane wydatki, ich podział według źródeł finansowania oraz przedstawiono docelowy stan ilościowy dróg krajowych w roku 2009 i 2013. Najbliższe „podokresy” – rok 2006 i 2007–2009 zostały określone bardziej szczegółowo. Cały program bazuje na prognozie ruchu na drogach międzynarodowych do 2013 roku (rys. 1). W niniejszej publikacji będę ograniczał tekstowe komentarze, koncentrując się na przedstawieniu rysunków (prezentowanych na konferencji prasowej), które w przejrzysty sposób ilustrują działania wyznaczone w „programie”. Punkt wyjścia na koniec 2005 roku przedstawiliśmy w cytowanym na wstępie artykule w nr 12/2005 „Forum Budowlanego”. Stan ilościowy dróg krajowych w Polsce ilustruje rys. 2.

Rys. 2. Stan ilościowy dróg krajowych w Polsce (2005 r.)

Najbardziej dokładnie rysują się planowane działania w 2006 r. (w części będące już w stadium realizacji):
- oddana zostanie autostrada A 2 od Konina do Strykowa (105 km),
- rozpocznie się budowa autostrady A 4 na trasie Zgorzelec – Krzyżowa (50 km),
- zakończy się przebudowa autostrady pomiędzy Legnicą i Wrocławiem (60 km),
- zakończy się budowa północnej jezdni autostrady A 18 z Olsztyna do Golnic (70 km),
- rozpocznie się budowa autostrady na wschód od Krakowa (27 km),
- zakończona zostanie budowa drogi ekspresowej S 1 z Bielska Białej do Cieszyna (28 km). Nakłady na budownictwo drogowe według planu na rok 2006 z podziałem na źródła finansowania przedstawia rys. 3.

Rys. 3. Wydatki na drogi krajowe wg planu 2006 w mln zł (ogółem 9244 mln zł)

W porównaniu z rokiem 2005 następują znaczące różnice struktury tych źródeł. Łącznie przewiduje się wydatki o 48% większe. Zmniejsza się o około 25% środki budżetowe, natomiast znacząco wzrosną środki z Krajowego Funduszu Drogowego (wskaźnik wzrostu 229), środki unijne (wskaźnik 170) i środki kredytowe z Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (wskaźnik 168). Dynamikę nakładów na budownictwo drogowe ze wskazaniem wydatków z budżetu centralnego w latach 1990–2006 ilustruje (rys. 4).

Rys. 4. Wydatki na zamiejskie drogi krajowe do roku 2006

Program Rządowy Budowy Dróg i Autostrad przewiduje, że pod koniec 2009 roku Polska posiadać będzie około 1100 km autostrad i 850 km dróg ekspresowych, a wśród nich:
- autostradę A 1 z Gdańska do Torunia i od Strykowa do granicy z Czechami;
- autostradę A 2 z Warszawy do zachodniej granicy;
- autostradę A 4 łączącą Tarnów z zachodnią granicą kraju przez Kraków, Katowice i Wrocław;
- drogi ekspresowe:
- S 7 z Warszawy do Radomia,
- S 8 z Radzymina do Ostrowi Mazowieckiej,
- 17 z Warszawy do Garwolina,
- S 22 łącząca Elbląg z przejściem granicznym z Rosją w Grzechotkach,
- S 69 z Żywca do granicy ze Słowacją w Zwardoniu – Skalitem.
Stan autostrad i dróg ekspresowych do roku 2009 ilustruje rys. 5.

Rys. 5. Autostrady i drogi ekspresowe do roku 2009

Nakłady inwestycyjne na lata 2007–2009 z podziałem na źródła finansowania przedstawia rys. 6, a na lata 2010–2013 rys. 7.

Rys. 6. Plan 2007–2009 w mln zł (ogółem 38100 mln zł)

Rys. 7. Plan 2010–2013 w mln zł (ogółem 51000 mln zł)

Zwraca uwagę znacząco rosnący udział środków ze źródeł unijnych (do 50%).
Zgodnie z Programem Rządowym w 2013 roku Polska posiadać będzie około 1600 km autostrad i około 1700 km dróg ekspresowych odpowiadających standardom europejskim. Stan ilościowy dróg krajowych (autostrady), drogi ekspresowe i pozostałe drogi krajowe) ilustruje rys. 8, a przebieg autostrad i dróg ekspresowych rys. 9. Rys. 10 ilustruje stagnację budownictwa autostrad i dróg ekspresowych do 2006 roku i dynamicznie zaprogramowany rozwój na lata 2007– 2013.

Rys. 8. Stan ilościowy dróg krajowych w Polsce stan 2013

Rys. 9. Autostrady i drogi ekspresowe w realizacji do roku 2013

Rys. 10. Autostrady i drogi ekspresowe w sieci dróg publicznych do roku 2013

Rządowy program przewiduje niezależnie od budowy względnie przebudowy dróg ekspresowych i autostrad – modernizację istniejącej sieci drogowej będącej w złym stanie technicznym i nie odpowiadającej standardom europejskim. Nasilenie rehabilitacji i odnowy dróg nastąpi w latach 2006 –2009, na co przeznaczy się około 4 mld zł. W jednym tylko 2006 roku przewidywane jest wyremontowanie i modernizacja około 2 tys. km dróg krajowych. Zaprogramowane zmiany stanu technicznego dróg na koniec poszczególnych „podokresów” przedstawia tab. 1.

Tab. 1. Stan dróg w % w latach 2006–2013

Nowe inwestycje oraz modernizacja istniejącej sieci drogowej będą miały znaczący wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W programie znajdzie się cały zestaw działań uzupełniających prewencyjnych, edukacyjnych i informacyjnych, których realizacja wpłynie na ograniczenie bardzo licznych w Polsce wypadków drogowych.

 

 

Czytaj również: Rozwój inwestycji kogeneracyjnych w Polsce - seminarium na najbliższych targach "InEnerg" we Wrocławiu

 


Źródło: Forum Budowlane 3/2006 / budnet.pl
Autor: Jerzy Bolkowski

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 94 Grupa: Ogrody Ogrody zimowe to najlepsza propozycja i bardzo mi się podobają, aby można było pięknie korzystać z niego przez cały rok. Chcecie sprawdzić, które opcje są najko...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 356 Grupa: Robimy stro... Podłogi drewniane moim zdaniem są najlepsze, bo sprawiają wrażenie ciepłych i są stosunkowo łatwe w utrzymaniu. Świetnie się prezentują i bez problemu można je....
  • Rozbiórki Liczba postów: 107 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 194 Grupa: Nowości ara... Gdzie szukaliście inspiracji podczas aranżacji pokojów Waszych dzieci? W moim przypadku zdecydowałem się skorzystać z oferty polecanego mi sklepu internetowego....
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • blacha trapezowa Liczba postów: 142 Grupa: Robimy dach Gdy wiata ma być solidna to tylko blachotrapez. Klienci czasem szukają innych rozwiązań ale to są opcje mniej korzystne w relacji jakość do ceny.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19156 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 235

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >