Jak czytać gwarancję sprzętu AGD?

Jak czytać gwarancję sprzętu AGD?

Małe i duże sprzęty AGD – korzystamy z nich na co dzień i mamy w domu co najmniej kilka. Niezależnie od tego, czy kupujemy nową chłodziarko-zamrażarkę, wymieniamy pralkę, czy sprawiamy sobie nowy odkurzacz, zawsze warto zwrócić uwagę na podstawowe informacje zawarte w gwarancji urządzenia.

 

 Jak się okazuje jest w nich wiele punktów z „gwiazdką”, które zwalniają producenta od odpowiedzialności za naprawę. Przyzwyczajeni do długiej żywotności urządzeń w PRL-u często nie zdajemy sobie sprawy, że obniżona trwałość sprzętu AGD to często celowy zabieg producentów. Ponadto rosnący odsetek części, a nawet całych urządzeń produkowanych na Dalekim Wschodzie, bezpośrednio wpływa na jakość sprzętów, które oferują nam sklepy. Niestety, jak pokazuje praktyka, najczęściej zaczynamy czytać gwarancję dopiero w momencie awarii. To błąd, który często kosztuje nas niepotrzebne nerwy, a przede wszystkim dodatkowe pieniądze. Ponadto  naszą nieświadomość w zakresie funkcjonowania gwarancji oraz usługi serwisowania często wykorzystują nawet najwięksi producenci.

 

 

1.    Cena urządzenia = zakup + koszty serwisu

Decydując się na zakup dowolnego artykułu gospodarstwa domowego nie zdajemy sobie sprawy, że warunki gwarancyjne to równie istotna kwestia, co jakość wykonania, parametry techniczne i cena, ponieważ dopiero suma tych wszystkich czynników daje nam pełny obraz urządzenia, które kupujemy.

 

2.    Co najmniej 2 lata gwarancji

Według polskiego prawa gwarancja na każde urządzenie AGD musi obejmować całe urządzenie i obowiązywać co najmniej 24 miesiące. Niestety krótszy termin obowiązywania lub wyłączenie z 2-letniej gwarancji poszczególnych elementów sprzętu to jedna z najbardziej podchwytliwych praktyk, które zdarzają się na rynku.

 

Czytaj również: Odkurzacz oryginalnych kształtów

 

3.    Gwarancja na części zewnętrzne …

Wszelkie akcesoria, rury, elastyczne przewody, teleskopy czy kółka to – mimo, że są integralnymi częściami urządzenia – często te elementy sprzętu, których nie obejmuje gwarancja. Przy takich warunkach możemy odnieść wrażenie, że zostaje jedynie obudowa odkurzacza, którą można uszkodzić mechanicznie. I tu uwaga. Tego typu uszkodzeń, ze względu na nieprawidłowe użytkowanie, znowu gwarancja nie obejmuje!

 

4.    … i wewnętrzne

Pozostaje nam silnik, którego wadliwe działanie może być faktycznie uznane za usterkę, jednak pod szeregiem warunków. Najczęściej jest tak, że dopiero gdy dokładnie wczytamy się w warunki gwarancji udzielonej na dopiero co zakupione urządzenie, okazuje się, że praktycznie żaden element czy część nie jest nią objęta. Zatem zwracajmy szczególną uwagę na precyzyjne ujęcie w karcie gwarancyjnej, na które elementy urządzenia udzielona jest gwarancja i czy obejmuje najczęściej usterkowe części.

 

Czytaj również: Technostres wśród Polaków. Prawda czy fałsz?


5.    Ubezpieczenie to nie gwarancja

Pamiętajmy również, że wydłużenie gwarancji, które często proponują sklepy, w istocie jest jedynie wykupieniem ubezpieczenia od usterki i działa na zasadzie polisy ubezpieczeniowej. Dodatkowo, najczęściej jej wypłaty musimy później dochodzić samodzielnie.

 

6.    10 lat gwarancji!

Jakość oferowanych przez danego producenta urządzeń można bardzo łatwo poznać po okresie gwarancyjnym, który obejmuje dany sprzęt. Najlepsze marki, przekonane do swoich produktów, nie boją się dłuższych okresów gwarancyjnych. Na przykład SEBO oferuje gwarancję na 5 lat, z możliwością przedłużenia jej nawet do 10 lat, i to w ostatnim dniu obowiązywania poprzedniej! Gwarancja SEBO obejmuje również wszystkie akcesoria, w tym dysze, rury itp. Co ważne, jest to przedłużenie okresu prawdziwej gwarancji producenta do 120 miesięcy, a nie ubezpieczenie!

 

7.    Nowy standard na rynku profesjonalnym

Zdecydowana większość urządzeń profesjonalnych dostępnych na polskim rynku podlega – wymaganej przez Polskie prawo – gwarancji na okres 12 miesięcy. Ponadto często aby ją utrzymać producenci wymagają np. przeprowadzania w tym czasie kilku płatnych, obowiązkowych przeglądów. Obecnie w Polsce można już znaleźć urządzenia, które objęte są tzw. gwarancją typu Parts & Labour, czyli taką, która obejmuje absolutnie wszystkie komponenty i akcesoria urządzenia. Warto zwrócić uwagę na takie marki, jak np. SEBO. Oferuje ona w standardzie gwarancję na całe urządzenie na 2 lata, z opcją przedłużenia jej nawet do 5 lat!

 

Czytaj również: Jaka będzie kuchnia przyszłości?


8.    Serwis = komfort

Jeżeli przyjrzeliśmy się i sprawdziliśmy dokładnie gwarancję, warto jeszcze zwrócić uwagę na sposób serwisowania naszego sprzętu. Pamiętajmy, że w zależności od producenta różnią się również sposoby naprawy usterek. Najczęściej wadliwe urządzenia oddaje się bezpośrednio do punktu zakupu lub – w przypadku większych gabarytowo sprzętów – serwisant przyjeżdża do klienta, by naprawić awarię. 

 

9.    Wybieraj gwarancję „door to door”

Obecnie na rynku są już dostępne urządzenia, których producenci oferują usługę serwisu „door to door”. Dzięki temu każdy klient może – na koszt producenta – wysłać za pomocą kuriera uszkodzony sprzęt do serwisu, a naprawione urządzenie wraca tą samą drogą. Tego typu rozwiązanie to nie tylko komfort, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa i jakości dla każdego klienta.

 

 

Źródło: GlobalBrand Institute / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Szkolenie BHP Liczba postów: 209 Grupa: Porady i op... Jeśli zatrudniacie nowych pracowników, to na pewno jest to dla Was odpowiednie rozwiązanie, aby skorzystać również z dobrego sposobu szukania takich pracowników...
  • Prezenty idealne dla każdego Liczba postów: 50 Grupa: Wnętrza Pewnie że porcelana to dobry prezent czy na ślub, czy na rocznicę, na parapetówkę czy tez inne okazje. Już kilkakrotnie kupowałem dla kogoś coś z porcelany i za...
  • Gdzie zamówić wysokokaloryczny węgiel? Liczba postów: 429 Grupa: Porady i op... No to Bordon44 trzymamy kciuki i czekamy na opinie po sezonie grzewczym jak tam się sprawdza węgiel od KGM oraz czy jeszcze będziesz zamawiał od nich opał w prz...
  • Wczasy w Hiszpanii Liczba postów: 12 Grupa: Ciekawe pom... Mam zamiar w tym roku wybrać się na urlop do Hiszpanii, więc na pewno zajrzę, bo dalej szukam ciekawej oferty :)
  • czym wyczyścić płytki po fudze? Liczba postów: 3724 Grupa: Porady i op... Wyczyścić będzie trudno. Najważniejsze to po prostu na czas je zaimpregnować.

Ostatnio na forum

  • Płoty ogrodowe Liczba postów: 1026 Grupa: Ogrodzenia... My również zdecydowaliśmy się na ogrodzenie drewniane, wcześniej myśleliśmy nad siatką ale jednak dzięki temu mamy pełną prywatność i też dużo lepiej to wygląda...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 340 Grupa: Robimy stro... Ja ze swojej strony polecam przeczytać artykuł o zastosowaniu listef MDF https://www.napodlogach.pl/artykul/chara kterysytka-i-zastosowania-listew-mdf-162 826 - b...
  • Kruszywa, rozbiórki i wyburzenia Liczba postów: 213 Grupa: Firmy budow... Użytkownik Gość: zdzisław11 napisał: Wywóz gruzu każdego rodzaju zawsze zlecam ekipie droprecykling.pl . W mgnieniu oka załatwiają ten kłopot. Powoli szykujemy....
  • Lampy do pokoju dziecka Liczba postów: 90 Grupa: Nowości ara... Użytkownik Gość: monika1980 napisał: swietne oswietlenie dla dzieci jest tu www.puchatkolandia.pl/oswietlenie/#wc Body Bardzo ładne :) Jakby ktoś szukał artyku...
  • Odgrzybianie murów i konstrukcji drewnianych budyn... Liczba postów: 28 Grupa: Stawiamy śc... [quote=domi.nika]odgrzybianie to dobra sprawa a znacie dobre srodki na to? https://www.kz-walbrzych.pl/swe dzace-stopy-pr oblem-podologiczny Znam y i polec...
  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 78 Grupa: Ogrody A myśle że w każdej porze roku ogród jest piękny! :) Wiadomo, że wiosna lato jest najpiękniej ale zima też ma swój klimat :) My z żoną juz patrzymy za jakimiś k...

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 17323 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 261

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >