
Brakuje pieniędzy na remonty dróg w miastach
Drogi krajowe w miastach na prawach powiatu nie będą już przez nie utrzymywane.
Czytaj dalej
Dziś wszystkimi ulicami w mieście na prawach powiatu zarządza jego prezydent. Jest on odpowiedzialny także za stan odcinków dróg krajowych, które znajdują się na terenie miasta. W Sejmie jest już poselski projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który ma zmienić zasady zarządu drogami krajowymi na odcinkach biegnących przez miasto. Proponowane przepisy zakładają, że remonty tych odcinków dróg nie będą już leżały w gestii prezydentów. Ich zarządcą, w myśl projektu, ma zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pomysł ten jednak nie wszystkim się podoba.
- Miasto cały czas korzysta z tych dróg krajowych, które znajdują się w jego granicach. Jeżdżą po nich autobusy, tramwaje. Dlatego też wszystkimi ulicami na takim obszarze musi zarządzać miasto - mówi prof. Michał Kulesza, specjalista prawa administracyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego. Podkreśla, że obecne rozwiązanie jest dobre.
- Wszystkie miasta prezydenckie, a nie tylko te na prawach powiatu, powinny zarządzać drogami krajowymi na swoim terenie - zaznacza prof. Kulesza. Podkreśla, że przyjęcie przez Sejm propozycji posłów mocno utrudni życie w miastach.
Mirosław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji w Warszawie, zaznacza, że zmiana przepisów byłaby niekorzystna dla stolicy.
- Cały zarząd wszystkimi drogami na obszarze miasta odbywa się na bazie obecnych przepisów. Proponowana zmiana spowodowałaby znaczne utrudnienia w organizacji pracy i koordynacji prac remontowych - tłumaczy Mirosław Reksnis.
Okazuje się jednak, że część miast nie ma pieniędzy na remonty dróg krajowych na swoim terenie. Na przykład Włocławek musi wyremontować 14 km przebiegającej przez miasto drogi krajowej nr 1. Koszty z tym związane szacowane są na około 260 mln zł, przy rocznym budżecie miasta wynoszącym około 400 mln zł.
- Tą drogą głównie odbywa się ruch tranzytowy. Dlatego jest ona w fatalnym stanie. Dopóki nie powstanie autostrada A1, to mamy problem. Miasto nie ma tyle pieniędzy, by wyremontować tę trasę. Obecne przepisy powodują, że obowiązek remontu tego odcinka spoczywa na prezydencie miasta - mówi Monika Budzeniusz, rzecznik prasowy prezydenta Włocławka.
Miasto stara się o dofinansowanie remontu drogi ze środków unijnych. Jednak nawet jak je dostanie, to będzie na poziomie ok. 50 proc. kosztów całej inwestycji. Ponadto pieniądze na ten cel dostanie nie wcześniej niż w drugiej połowie 2009 roku.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- praca i co dalej Liczba postów: 170 Grupa: Trudne tema... Dla mnie największy plus Mondi to to, że wszystko masz czarno na białym. Umowa, wynagrodzenie, miejsce pracy – żadnych niespodzianek. Do tego ogarniają mieszkan...
- Biuro wirtualne Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... Samo rozwiązanie jako sposób na założenie firmy jest moim zdaniem bardzo fajne. Dobrze, że coś takiego istnieje. Sam przy zakładaniu działalności planuję postaw...
- Opakowania na przyjęcia Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Sluchajcie.. ja ostatnio Znalazłam świetne opakowania papierowe do muffinek i tulipanów na https://alfatec.pl/ Mega ładne, różne kolory i rozmiary. Fajnie się....
- Jaki samochód dla firmy? Liczba postów: 1145 Grupa: Trudne tema... Czy ktoś z Was korzystał z Pancars - koszt sprowadzenia auta z USA przy imporcie auta z Kanady? Sam miałem z nimi dobrą współpracę przy ściąganiu auta dla siebi...
- Akcesoria drogowe Liczba postów: 23 Grupa: Trudne tema... Just like Trustpilot helps you find reputable supplement brands in Canada, an SMM panel helps businesses and influencers build credibility and visibility online...