Brakuje pieniędzy na remonty dróg w miastach
Drogi krajowe w miastach na prawach powiatu nie będą już przez nie utrzymywane.
Czytaj dalej
Dziś wszystkimi ulicami w mieście na prawach powiatu zarządza jego prezydent. Jest on odpowiedzialny także za stan odcinków dróg krajowych, które znajdują się na terenie miasta. W Sejmie jest już poselski projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który ma zmienić zasady zarządu drogami krajowymi na odcinkach biegnących przez miasto. Proponowane przepisy zakładają, że remonty tych odcinków dróg nie będą już leżały w gestii prezydentów. Ich zarządcą, w myśl projektu, ma zostać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pomysł ten jednak nie wszystkim się podoba.
- Miasto cały czas korzysta z tych dróg krajowych, które znajdują się w jego granicach. Jeżdżą po nich autobusy, tramwaje. Dlatego też wszystkimi ulicami na takim obszarze musi zarządzać miasto - mówi prof. Michał Kulesza, specjalista prawa administracyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego. Podkreśla, że obecne rozwiązanie jest dobre.
- Wszystkie miasta prezydenckie, a nie tylko te na prawach powiatu, powinny zarządzać drogami krajowymi na swoim terenie - zaznacza prof. Kulesza. Podkreśla, że przyjęcie przez Sejm propozycji posłów mocno utrudni życie w miastach.
Mirosław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji w Warszawie, zaznacza, że zmiana przepisów byłaby niekorzystna dla stolicy.
- Cały zarząd wszystkimi drogami na obszarze miasta odbywa się na bazie obecnych przepisów. Proponowana zmiana spowodowałaby znaczne utrudnienia w organizacji pracy i koordynacji prac remontowych - tłumaczy Mirosław Reksnis.
Okazuje się jednak, że część miast nie ma pieniędzy na remonty dróg krajowych na swoim terenie. Na przykład Włocławek musi wyremontować 14 km przebiegającej przez miasto drogi krajowej nr 1. Koszty z tym związane szacowane są na około 260 mln zł, przy rocznym budżecie miasta wynoszącym około 400 mln zł.
- Tą drogą głównie odbywa się ruch tranzytowy. Dlatego jest ona w fatalnym stanie. Dopóki nie powstanie autostrada A1, to mamy problem. Miasto nie ma tyle pieniędzy, by wyremontować tę trasę. Obecne przepisy powodują, że obowiązek remontu tego odcinka spoczywa na prezydencie miasta - mówi Monika Budzeniusz, rzecznik prasowy prezydenta Włocławka.
Miasto stara się o dofinansowanie remontu drogi ze środków unijnych. Jednak nawet jak je dostanie, to będzie na poziomie ok. 50 proc. kosztów całej inwestycji. Ponadto pieniądze na ten cel dostanie nie wcześniej niż w drugiej połowie 2009 roku.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Zegarki damskie, które łączą elegancję i funkcjona... Liczba postów: 5 Grupa: Trudne tema... Wybierając sklep z zegarkami, zwracam uwagę na dostępność serwisu i gwarancji, które Dolinski oferuje swoim klientom. To istotne, bo zegarek to inwestycja na la...
- 1% podatku dla dzieci Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... Od kilku lat regularnie przekazuję 1.5 podatku i polecam to rozwiazanie każdemu kto chce pomóc, a nie wie jak. GAJUSZ to fundacja, która naprawdę dba o transpar...
- Automatyzacja pracy Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... Combat in Rope Hero Mafia City Wars Mod APK is fast, intense, and highly customizable, offering a wide range of weapons and fighting styles. Players can choose....
- Czy automatyzacja procesów biznesowych w przedsięb... Liczba postów: 3 Grupa: Aktualności Praca z dużymi partiami materiału bywa wyzwaniem, ale nowoczesne linie transportu ciągłego potrafią znacznie ułatwić procesy. Penny Dobroszyce oferuje rozwiązan...
- klimatyzator w biurze jaki? Liczba postów: 6 Grupa: Trudne tema... Jeśli o mnie chodzi, to też na różnych grupach widziałam komentarze o sprzętach od Aiwy. Dużo osób pisało, że to marka, która była znana już dawno temu i teraz....

