Recykling na morzu

Recykling na morzu

Statki rejsowe, promy czy jachty to obiekty westchnień w upalne dni. Co z nimi zrobić, kiedy wysłużą już swoje lata i nie nadają się do wodowania? Najlepiej poddać je recyklingowi.

 

Co można zrobić z wysłużonym statkiem? Poza przekazaniem go do muzeum marynistycznego lub zaadaptowaniem do innych celów, jest jeszcze inny sposób na nadanie mu kolejnego życia – recykling!

 

 

Za przykład służy HMS Visborg, który przez lata pełnił rolę okrętu minowego oraz flagowego statku admirała floty w służbie ochrony wybrzeża Szwecji, a dzisiaj, dzięki profesjonalnej rozbiórce Stena Recycling jest cennym źródłem surowców. Prawie wszystkie odzyskane materiały mogą być ponownie użyte, poddane przetworzeniu lub wykorzystane jako paliwo. Tylko azbest jest umieszczany w pojemniku na odpady niebezpieczne. Prace nad kompleksową utylizacją okrętu w stoczni w Landskrona trwały 4 miesiące. 

 

 

Czytaj również: Szkolenie fachowców

 

Elementarna rozbiórka. Utylizacja statku to skomplikowany i precyzyjny proces logistyczny. W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy plan rozbiórki, który uwzględnia potencjalne zagrożenia, warunki środowiskowe, zabezpieczenie przed wyciekami, a także weryfikację odpadów niebezpiecznych na statku. Prace zaczynają się od usunięcia i utylizacji tych ostatnich. W następnej kolejności wydobywane są wszelkie elementy wyposażenia, które nadają się jeszcze do użytku i mogą zostać oddane lub odsprzedane.

 

 

Dla przykładu, łóżka z okrętu HMS Visborg znalazły zastosowanie w kościele marynarzy w Göteborgu, a sprzęty kuchenne,  mosiężne zawory, okna, lampy czy silniki trafiły na inne statki – na parowce i do prywatnych właścicieli łodzi. W ostatnim etapie prac następuje rozbiórka elementów, które trafią do recyklingu, przy czym wykorzystuje się ręczne narzędzia i duże sprzęty: dźwigi, koparki i nożyce do cięcia. Odzyskane w ten sposób surowce takie jak stal lub aluminium, trafią ponownie do użytku np. w postaci nowych silników i statków, lub też mogą po przetopieniu zostać wykorzystane w samochodach. Utylizacja okrętu należącego do szwedzkiej floty to gigantyczny projekt.

 

 

Zarówno ze względu na rozmiar statku – HMS Visborg miał wymiary 92,4 m długości i 14,7 m szerokości; jak i z uwagi na specyfikę złożonego procesu rozbiórki. Prace przebiegały wieloetapowo z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa, zaangażowaniem wielu pracowników i użyciem profesjonalnych narzędzi – komentuje Anna Nowakowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Stena Recycling. Sposób utylizacji zastosowany przez Stena Recycling przy okręcie HMS Visborg jest uniwersalny i daje się dostosować do konkretnych przypadków, dlatego wszystkie statki – zarówno potężne żaglowce, jak i niewielkie łodzie mogą być rozbierane w ten sposób.

 

 

Czytaj również: "Baumit Life Challenge 66"

 

Czas trwania pracy zależy od wielkości obiektu i ilości frakcji do rozbiórki. Mały jacht może zostać rozebrany nawet w dzień lub kilka dni – w zakresie rozkładu na poszczególne frakcje, które zostaną przekazane do recyklingu. W przypadku dużych okrętów może to potrwać nawet kilka miesięcy

2014-08-06
Źródło: konkretpr / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Kredyt na remont mieszkania Liczba postów: 34 Grupa: Trudne tema... Inwestorzy i analizujący rynek finansowy powinni znać WIBOR, ponieważ jest on wskaźnikiem, który może sygnalizować zmiany w gospodarce, jak np. inflacja czy zmi...
  • Is FootballX Better Than Aviator? Liczba postów: 17 Grupa: Trudne tema... Jeśli szukasz miejsca, gdzie można miło spędzić czas i zarobić pieniądze, to właśnie je znalazłeś - https://www1.bonusy-kasynowe.com/2-000-d o-odbioru-w-poniedzi...
  • Co na wzmocnienie paznokci? Liczba postów: 86 Grupa: Trudne tema... Osobiście mogę Wam polecić sprawdzić stronę https://vivomed.pl/ , na której znajdziecie ofertę nowoczesnego i profesjonalnego centrum medycznego Vivomed. Jest t...
  • w trosce o samochód Liczba postów: 165 Grupa: Trudne tema... Decydując się na własny samochód, nie można zapominać o ubezpieczeniu. To jak nasza druga natura - musimy to mieć, by jeździć spokojnie. Przeglądając opcje, war...
  • Kolonie dla dzieci Liczba postów: 50 Grupa: Trudne tema... Mamy miejsca, w których dzieci mogą się uczyć i gdzie je zapisać. I nie ma potrzeby tracić mnóstwa czasu na szukanie odpowiednich placówek edukacyjnych. W szcze...

Ostatnio na forum

  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 10 Grupa: Aktualności Dla mieszkańców Zielonki polecam sprawdzić ofertę ADS Przeprowadzki, szczególnie jeśli szukacie sprawdzonej ekipy, która przewiezie Wasze rzeczy bezpiecznie i b...
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 12 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • Płoty ogrodowe Liczba postów: 1055 Grupa: Ogrodzenia... Czy to ogrodzenia metalowe, betonowe, czy drewniane zapewnią bezpieczny transport na terenie kraju i poza. Sprawdzone usługi transportowe towarów - w razie potr...
  • Schody i poręcze o nowoczesnych kształtach Liczba postów: 26 Grupa: Schody i ba... Mi osobiście bardzo podobają się szklane balustrady i chętnie widziałabym taką w swoim wnętrzu. Jeśli chcecie zobaczyć jaka taka balustrada wygląda to zerknijci...
  • Podłogi Liczba postów: 259 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
  • Rozbiórki Liczba postów: 110 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20445 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 212

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >