Muzyka, kolor i psychologia

Muzyka, kolor i psychologia

Niektóre gatunki muzyczne nierozerwalnie kojarzą się nam z określonymi kolorami. Rock i ciężka muzyka metalowa? Oczywiście czerń! Reggae? Czerwień, zieleń i żółty. Muzyka klasyczna? Stonowany błękit. A czy fani określonych gatunków muzyki preferują również określone barwy? A jeśli tak, to dlaczego psychika człowieka łączy te dwa obszary?

 

Jubileuszowy, 20 Festiwal Przystanek Woodstock, rozpoczyna się już 31 lipca. Z okazji tego muzycznego wydarzenia, Dekoral postanowił, w ramach badania Kolorowa Polska sprawdzić, jakie kolory lubią miłośnicy określonych gatunków muzycznych. Czy to, jakiej muzyki słuchają wpływa na to, jak się ubierają?

 

Ulubiony kolor i ulubiona muzyka – czy jest związek?

Wśród miłośników muzyki popularnej, najczęściej preferowanym kolorem okazuje się przydymiony róż (określany w palecie Dekoral Fashion jako „piękno”). Nieco ciemniejszą i bardziej nasyconą wersję tej barwy preferują punkowcy – dla 13% z nich ulubionym kolorem jest fiolet (batystowy fiolet). Kolor raczej rzadko wskazywany był jako ulubiony przez zwolenników innych gatunków muzycznych. Osoby słuchające muzyki elektronicznej najbardziej lubią kolor lazurowy szantung.

 

Czytaj również: Wywiad na temat "chemii budowlanej", z zeszłorocznym półfinalistą Wimbledonu - Jerzym Janowiczem

 

Pokaż mi swoją szafę a powiem ci, czego słuchasz.

A czy ulubiona muzyka ma wpływ na to, jak się ubieramy? Z badania Kolorowa Polska wynika, że ponad połowa osób (54%) lubiących hip-hop nosi się w kolorze blue-jeans – nic w tym dziwnego, dżinsy to prawdopodobnie najbardziej popularny element odzieży wśród Polaków. Miłośnicy rocka wybierają oczywiście czarne elementy stroju – aż 43% zwolenników ostrej i cięższej muzyki zakłada czarne koszulki. Nieco bardziej kolorowi są słuchacze reggae – w szafie co piątego z nich (21%) znajdziemy zielone ubrania (tweedowa zieleń). Energetyczne, wpadające w czerwień kolory odzieży wybierają zwolennicy muzyki elektronicznej.

 

 

Muzyka, kolor i psychologia

Wprawdzie pewne określone kolory odzieży łączą się trwale z gatunkiem muzycznym (trudno wyobrazić sobie fana trash metalu w różowych spodniach), ale tak naprawdę to nasza psychika jest najważniejszym elementem, który dyktuje nam zarówno to czego słuchamy, jak i to jaki kolor odzieży preferujemy. I jest to zależność wzajemna. Badania prof. Karen Pine z Uniwersytetu Hertfordshire wskazują, że kobiety kiedy są smutne lub rozdrażnione najczęściej zakładają niebieskie dżinsy. Z kolei badania Yuna Ferguson'a z Uniwerystetu w Misourri pokazały, że słuchanie określonej muzyki wpływa na nastrój słuchacza – Strawiński wpędza w depresję, a Aaron Copland dodaje energii. Odczuwany nastrój wpływa zatem zarówno na to, jaką muzykę wybieramy do słuchania, jak i na to, jakiego koloru odzież zakładamy. Muzyka może również nastrój słuchacza zmienić- podobnie jak założenie bluzki w określonym kolorze (w czerwonej czujemy się bardziej atrakcyjni a w czarnej bardziej niezależni).

 

Czytaj również: Farby przyjazne środowisku

 

Muzyka też ma barwy

Są osoby, dla których barwy i muzyka mają szczególne połączenie – to synestetycy, czyli ludzie, którzy z nieznanych nauce przyczyn (podejrzewa się dodatkowe połączenia nerwowe) potrafią słyszeć barwy a muzyka niesie dla nich ze sobą określony kolor. Synestetycy dosłownie słyszą niebieski lub czerwony. Na synestezję „cierpią” tacy artyści jak Tori Amos, Billy Joel , Eddie van Halen czy Stevie Wonder.

Źródło: Dekoral / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 19151 użytkowników

Użytkownicy online (3)

gości: 169

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >