Recykling na morzu

Recykling na morzu

Statki rejsowe, promy czy jachty to obiekty westchnień w upalne dni. Co z nimi zrobić, kiedy wysłużą już swoje lata i nie nadają się do wodowania? Najlepiej poddać je recyklingowi.

 

Co można zrobić z wysłużonym statkiem? Poza przekazaniem go do muzeum marynistycznego lub zaadaptowaniem do innych celów, jest jeszcze inny sposób na nadanie mu kolejnego życia – recykling!

 

 

Za przykład służy HMS Visborg, który przez lata pełnił rolę okrętu minowego oraz flagowego statku admirała floty w służbie ochrony wybrzeża Szwecji, a dzisiaj, dzięki profesjonalnej rozbiórce Stena Recycling jest cennym źródłem surowców. Prawie wszystkie odzyskane materiały mogą być ponownie użyte, poddane przetworzeniu lub wykorzystane jako paliwo. Tylko azbest jest umieszczany w pojemniku na odpady niebezpieczne. Prace nad kompleksową utylizacją okrętu w stoczni w Landskrona trwały 4 miesiące. 

 

 

Czytaj również: Szkolenie fachowców

 

Elementarna rozbiórka. Utylizacja statku to skomplikowany i precyzyjny proces logistyczny. W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy plan rozbiórki, który uwzględnia potencjalne zagrożenia, warunki środowiskowe, zabezpieczenie przed wyciekami, a także weryfikację odpadów niebezpiecznych na statku. Prace zaczynają się od usunięcia i utylizacji tych ostatnich. W następnej kolejności wydobywane są wszelkie elementy wyposażenia, które nadają się jeszcze do użytku i mogą zostać oddane lub odsprzedane.

 

 

Dla przykładu, łóżka z okrętu HMS Visborg znalazły zastosowanie w kościele marynarzy w Göteborgu, a sprzęty kuchenne,  mosiężne zawory, okna, lampy czy silniki trafiły na inne statki – na parowce i do prywatnych właścicieli łodzi. W ostatnim etapie prac następuje rozbiórka elementów, które trafią do recyklingu, przy czym wykorzystuje się ręczne narzędzia i duże sprzęty: dźwigi, koparki i nożyce do cięcia. Odzyskane w ten sposób surowce takie jak stal lub aluminium, trafią ponownie do użytku np. w postaci nowych silników i statków, lub też mogą po przetopieniu zostać wykorzystane w samochodach. Utylizacja okrętu należącego do szwedzkiej floty to gigantyczny projekt.

 

 

Zarówno ze względu na rozmiar statku – HMS Visborg miał wymiary 92,4 m długości i 14,7 m szerokości; jak i z uwagi na specyfikę złożonego procesu rozbiórki. Prace przebiegały wieloetapowo z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa, zaangażowaniem wielu pracowników i użyciem profesjonalnych narzędzi – komentuje Anna Nowakowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Stena Recycling. Sposób utylizacji zastosowany przez Stena Recycling przy okręcie HMS Visborg jest uniwersalny i daje się dostosować do konkretnych przypadków, dlatego wszystkie statki – zarówno potężne żaglowce, jak i niewielkie łodzie mogą być rozbierane w ten sposób.

 

 

Czytaj również: "Baumit Life Challenge 66"

 

Czas trwania pracy zależy od wielkości obiektu i ilości frakcji do rozbiórki. Mały jacht może zostać rozebrany nawet w dzień lub kilka dni – w zakresie rozkładu na poszczególne frakcje, które zostaną przekazane do recyklingu. W przypadku dużych okrętów może to potrwać nawet kilka miesięcy

2014-08-06
Źródło: konkretpr / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Światłowód – odpowiadamy na najczęstsze pytania Liczba postów: 3 Grupa: Aktualności Kiedy mowa o niezawodnym i szybkim internecie, nie sposób nie wspomnieć o światłowodzie. To technologia, która świetnie sprawdza się w domach, gdzie potrzebna j...
  • Jak zadbac o samochód? Liczba postów: 25 Grupa: Trudne tema... Rozważam wizytę w salonie i na razie przeglądam ofertę na stronie toyota jaworski. Chciałabym obejrzeć kilka modeli na żywo, bo zdjęcia to jednak nie to samo. J...
  • Suplementy dla przyszłej mamy Liczba postów: 79 Grupa: Trudne tema... Szukam dobrej jakości odżywki białkowej na bazie soi, która mogłaby mi zastąpić jeden posiłek w ciągu dnia. Właśnie sprawdzam: https://katalogforever.pl/pl/p/Fo...
  • Uniwersalna i oryginalna dieta Liczba postów: 518 Grupa: Trudne tema... Dla osób z Trójmiasta, to ostatnio trafiłem na artykuł o dietach pudełkowych w Gdańsku z dowozem do domu https://czasnagdansk.pl/dieta-pudelkowa- w-gdansku-z-dow...
  • Monitoring Rynku Budowlanego 2010 Liczba postów: 2 Grupa: Aktualności The figures in this article are sobering: almost one-quarter of Polish businesses say they were at real risk of forced liquidation this year, and 26% fear shutt...

Ostatnio na forum

  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 10 Grupa: Aktualności Dla mieszkańców Zielonki polecam sprawdzić ofertę ADS Przeprowadzki, szczególnie jeśli szukacie sprawdzonej ekipy, która przewiezie Wasze rzeczy bezpiecznie i b...
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 12 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • Płoty ogrodowe Liczba postów: 1055 Grupa: Ogrodzenia... Czy to ogrodzenia metalowe, betonowe, czy drewniane zapewnią bezpieczny transport na terenie kraju i poza. Sprawdzone usługi transportowe towarów - w razie potr...
  • Schody i poręcze o nowoczesnych kształtach Liczba postów: 26 Grupa: Schody i ba... Mi osobiście bardzo podobają się szklane balustrady i chętnie widziałabym taką w swoim wnętrzu. Jeśli chcecie zobaczyć jaka taka balustrada wygląda to zerknijci...
  • Podłogi Liczba postów: 259 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
  • Rozbiórki Liczba postów: 110 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20379 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 131

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >