Recykling na morzu
Statki rejsowe, promy czy jachty to obiekty westchnień w upalne dni. Co z nimi zrobić, kiedy wysłużą już swoje lata i nie nadają się do wodowania? Najlepiej poddać je recyklingowi.
Co można zrobić z wysłużonym statkiem? Poza przekazaniem go do muzeum marynistycznego lub zaadaptowaniem do innych celów, jest jeszcze inny sposób na nadanie mu kolejnego życia – recykling!
.jpg)
Za przykład służy HMS Visborg, który przez lata pełnił rolę okrętu minowego oraz flagowego statku admirała floty w służbie ochrony wybrzeża Szwecji, a dzisiaj, dzięki profesjonalnej rozbiórce Stena Recycling jest cennym źródłem surowców. Prawie wszystkie odzyskane materiały mogą być ponownie użyte, poddane przetworzeniu lub wykorzystane jako paliwo. Tylko azbest jest umieszczany w pojemniku na odpady niebezpieczne. Prace nad kompleksową utylizacją okrętu w stoczni w Landskrona trwały 4 miesiące.
.jpg)
Czytaj również: Szkolenie fachowców
Elementarna rozbiórka. Utylizacja statku to skomplikowany i precyzyjny proces logistyczny. W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy plan rozbiórki, który uwzględnia potencjalne zagrożenia, warunki środowiskowe, zabezpieczenie przed wyciekami, a także weryfikację odpadów niebezpiecznych na statku. Prace zaczynają się od usunięcia i utylizacji tych ostatnich. W następnej kolejności wydobywane są wszelkie elementy wyposażenia, które nadają się jeszcze do użytku i mogą zostać oddane lub odsprzedane.
.jpg)
Dla przykładu, łóżka z okrętu HMS Visborg znalazły zastosowanie w kościele marynarzy w Göteborgu, a sprzęty kuchenne, mosiężne zawory, okna, lampy czy silniki trafiły na inne statki – na parowce i do prywatnych właścicieli łodzi. W ostatnim etapie prac następuje rozbiórka elementów, które trafią do recyklingu, przy czym wykorzystuje się ręczne narzędzia i duże sprzęty: dźwigi, koparki i nożyce do cięcia. Odzyskane w ten sposób surowce takie jak stal lub aluminium, trafią ponownie do użytku np. w postaci nowych silników i statków, lub też mogą po przetopieniu zostać wykorzystane w samochodach. Utylizacja okrętu należącego do szwedzkiej floty to gigantyczny projekt.
.jpg)
Zarówno ze względu na rozmiar statku – HMS Visborg miał wymiary 92,4 m długości i 14,7 m szerokości; jak i z uwagi na specyfikę złożonego procesu rozbiórki. Prace przebiegały wieloetapowo z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa, zaangażowaniem wielu pracowników i użyciem profesjonalnych narzędzi – komentuje Anna Nowakowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Stena Recycling. Sposób utylizacji zastosowany przez Stena Recycling przy okręcie HMS Visborg jest uniwersalny i daje się dostosować do konkretnych przypadków, dlatego wszystkie statki – zarówno potężne żaglowce, jak i niewielkie łodzie mogą być rozbierane w ten sposób.
.jpg)
Czytaj również: "Baumit Life Challenge 66"
Czas trwania pracy zależy od wielkości obiektu i ilości frakcji do rozbiórki. Mały jacht może zostać rozebrany nawet w dzień lub kilka dni – w zakresie rozkładu na poszczególne frakcje, które zostaną przekazane do recyklingu. W przypadku dużych okrętów może to potrwać nawet kilka miesięcy
2014-08-06
Źródło: konkretpr / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jakie jest Wasze hobby? Liczba postów: 373 Grupa: Trudne tema... Ciężko mi teraz znaleźć czas na moje hobby. Po prostu go nie mam. Mam czas na gry tylko okazjonalnie. I nawet wtedy nie są to gry strategiczne ani nawet strzela...
- Uchwyty do kuchni Liczba postów: 13 Grupa: Trudne tema... Jak to widzicie - https://www.amart.pl/ ? Bo tak patrzę, to ceny normalne, sporo okazji, dostawy tanie. Czy nie lepiej zamawiać wszystko online? Zaczynam się z...
- Jaka placówka? Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... Mogę Wam osobiście w tej kwestii polecić świetne przedszkole https://minimadagaskar.pl/ W tym miejscu pracują według programu wychowawczo-edukacyjnego, który ob...
- Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 366 Grupa: Trudne tema... Polecam wejście we Freedom24 i rozpoczęcie działania z nimi. Siedzę w tym już długo i widzę, jak to działa. Wiadomo - inwestowanie wiąże się z ryzykiem, ale po....
- Poptropica: A Classic Adventure in Online Gaming Liczba postów: 19 Grupa: Trudne tema...
Ostatnio na forum
- Płoty ogrodowe Liczba postów: 1055 Grupa: Ogrodzenia... Czy to ogrodzenia metalowe, betonowe, czy drewniane zapewnią bezpieczny transport na terenie kraju i poza. Sprawdzone usługi transportowe towarów - w razie potr...
- Samemu czy z firmą Liczba postów: 11 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
- Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 9 Grupa: Aktualności Dla mieszkańców Zielonki polecam sprawdzić ofertę ADS Przeprowadzki, szczególnie jeśli szukacie sprawdzonej ekipy, która przewiezie Wasze rzeczy bezpiecznie i b...
- Schody i poręcze o nowoczesnych kształtach Liczba postów: 26 Grupa: Schody i ba... Mi osobiście bardzo podobają się szklane balustrady i chętnie widziałabym taką w swoim wnętrzu. Jeśli chcecie zobaczyć jaka taka balustrada wygląda to zerknijci...
- Podłogi Liczba postów: 259 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
- Rozbiórki Liczba postów: 110 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.


Jak najbardziej warto zajmować się recyklingiem, ponieważ jest to w wielu przypadkach dość dochodowy binzes, jeżeli już załatwimy wszystko w urzędach to zostaje tak na prawdę zakup maszyn i załatwienie dostaw surowca. W przypadku maszyn, moim zdaniem warto zwrócić uwagę na bartontech. Zajmuja się oni sprzedażą specjalistycznego sprzętu do recyklingu jak implodery, belownice czy prasy nowe jak i używane. Do tego obsługa serwisowa i doradztwona najwyższym poziomie.
proces recyklingu jest coraz powszechniej stosowany, u mnie też w firmie niedawno kupiliśmy maszyny do recyklingu od http://azotas.pl/