Recykling na morzu

Recykling na morzu

Statki rejsowe, promy czy jachty to obiekty westchnień w upalne dni. Co z nimi zrobić, kiedy wysłużą już swoje lata i nie nadają się do wodowania? Najlepiej poddać je recyklingowi.

 

Co można zrobić z wysłużonym statkiem? Poza przekazaniem go do muzeum marynistycznego lub zaadaptowaniem do innych celów, jest jeszcze inny sposób na nadanie mu kolejnego życia – recykling!

 

 

Za przykład służy HMS Visborg, który przez lata pełnił rolę okrętu minowego oraz flagowego statku admirała floty w służbie ochrony wybrzeża Szwecji, a dzisiaj, dzięki profesjonalnej rozbiórce Stena Recycling jest cennym źródłem surowców. Prawie wszystkie odzyskane materiały mogą być ponownie użyte, poddane przetworzeniu lub wykorzystane jako paliwo. Tylko azbest jest umieszczany w pojemniku na odpady niebezpieczne. Prace nad kompleksową utylizacją okrętu w stoczni w Landskrona trwały 4 miesiące. 

 

 

Czytaj również: Szkolenie fachowców

 

Elementarna rozbiórka. Utylizacja statku to skomplikowany i precyzyjny proces logistyczny. W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy plan rozbiórki, który uwzględnia potencjalne zagrożenia, warunki środowiskowe, zabezpieczenie przed wyciekami, a także weryfikację odpadów niebezpiecznych na statku. Prace zaczynają się od usunięcia i utylizacji tych ostatnich. W następnej kolejności wydobywane są wszelkie elementy wyposażenia, które nadają się jeszcze do użytku i mogą zostać oddane lub odsprzedane.

 

 

Dla przykładu, łóżka z okrętu HMS Visborg znalazły zastosowanie w kościele marynarzy w Göteborgu, a sprzęty kuchenne,  mosiężne zawory, okna, lampy czy silniki trafiły na inne statki – na parowce i do prywatnych właścicieli łodzi. W ostatnim etapie prac następuje rozbiórka elementów, które trafią do recyklingu, przy czym wykorzystuje się ręczne narzędzia i duże sprzęty: dźwigi, koparki i nożyce do cięcia. Odzyskane w ten sposób surowce takie jak stal lub aluminium, trafią ponownie do użytku np. w postaci nowych silników i statków, lub też mogą po przetopieniu zostać wykorzystane w samochodach. Utylizacja okrętu należącego do szwedzkiej floty to gigantyczny projekt.

 

 

Zarówno ze względu na rozmiar statku – HMS Visborg miał wymiary 92,4 m długości i 14,7 m szerokości; jak i z uwagi na specyfikę złożonego procesu rozbiórki. Prace przebiegały wieloetapowo z zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa, zaangażowaniem wielu pracowników i użyciem profesjonalnych narzędzi – komentuje Anna Nowakowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Stena Recycling. Sposób utylizacji zastosowany przez Stena Recycling przy okręcie HMS Visborg jest uniwersalny i daje się dostosować do konkretnych przypadków, dlatego wszystkie statki – zarówno potężne żaglowce, jak i niewielkie łodzie mogą być rozbierane w ten sposób.

 

 

Czytaj również: "Baumit Life Challenge 66"

 

Czas trwania pracy zależy od wielkości obiektu i ilości frakcji do rozbiórki. Mały jacht może zostać rozebrany nawet w dzień lub kilka dni – w zakresie rozkładu na poszczególne frakcje, które zostaną przekazane do recyklingu. W przypadku dużych okrętów może to potrwać nawet kilka miesięcy

2014-08-06
Źródło: konkretpr / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Pomysłowe gadżety na prezent Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chyba każde dziecko posiada swoją ulubioną bajkę czy ulubionego bohatera. Nawet najdrobniejszy gadżet z taką postacią to spora radość dla każdego obdarowanego.....
  • Transport za granicę Liczba postów: 797 Grupa: Trudne tema... Użytkownik kej_say napisał: No dobrze, a z jakich serwisów korzystać na terenie Polski? Natknąłem się ostatnio na bliską paczkę i widzę, że wysyłka jest mega ta...
  • Praca na wysokościach Liczba postów: 54 Grupa: Trudne tema... Ja ostatnio miałem taka akcję bo grupa nastolatków jednym słowem pomazała mi ścianę elewacji. Zrobili sobie graffiti i uciekli....jednak kamerka wszystko nagrał...
  • Samodzielne pozycjonowanie Liczba postów: 71 Grupa: Trudne tema... Można samodzielnie próbować pozycjonować stronę, ale jeśli się na tym nie znamy, to możemy sobie tylko zaszkodzić i nawet jeszcze pogorszyć pozycję w Google. Po...
  • Jaki samochód dla firmy? Liczba postów: 1064 Grupa: Trudne tema... A czy dziś jakaś firma robi auta na czas? Mam wrażenie, że są duże opóźnienia.

Ostatnio na forum

  • Lampy do pokoju dziecka Liczba postów: 90 Grupa: Nowości ara... Użytkownik Gość: monika1980 napisał: swietne oswietlenie dla dzieci jest tu www.puchatkolandia.pl/oswietlenie/#wc Body Bardzo ładne :) Jakby ktoś szukał artyku...
  • Odgrzybianie murów i konstrukcji drewnianych budyn... Liczba postów: 28 Grupa: Stawiamy śc... [quote=domi.nika]odgrzybianie to dobra sprawa a znacie dobre srodki na to? https://www.kz-walbrzych.pl/swe dzace-stopy-pr oblem-podologiczny Znam y i polec...
  • Kruszywa, rozbiórki i wyburzenia Liczba postów: 211 Grupa: Firmy budow... Użytkownik Gość: zdzisław11 napisał: Wywóz gruzu każdego rodzaju zawsze zlecam ekipie droprecykling.pl . W mgnieniu oka załatwiają ten kłopot. Powoli szykujemy....
  • Płoty ogrodowe Liczba postów: 1015 Grupa: Ogrodzenia... My również zdecydowaliśmy się na ogrodzenie drewniane, wcześniej myśleliśmy nad siatką ale jednak dzięki temu mamy pełną prywatność i też dużo lepiej to wygląda...
  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 78 Grupa: Ogrody A myśle że w każdej porze roku ogród jest piękny! :) Wiadomo, że wiosna lato jest najpiękniej ale zima też ma swój klimat :) My z żoną juz patrzymy za jakimiś k...
  • Jaka będzie łazienka przyszłości? Liczba postów: 7 Grupa: Wnętrza W takim razie jeżeli jesteście teraz na etapie poszukiwań ciekawych propozycji w zakresie baterii umywalkowych, kabin prysznicowych, czy wanien to koniecznie zw...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 17303 użytkowników

Użytkownicy online (3)

gości: 228

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >