Rozporządzenie z dnia 29 marca 2001 roku - w sprawie ewidencji gruntów i budynków

Rozporządzenie z dnia 29 marca 2001 roku - w sprawie ewidencji gruntów i budynków

 

 

Rozdział 2

 

Zakładanie ewidencji gruntów i budynków

 

 

 

 

§ 19. Założenie ewidencji polega na wykonaniu czynności technicznych i administracyjnych mających na celu:

 

1)   utworzenie komputerowych baz danych ewidencyjnych oraz operatu ewidencyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy,

 

2)   uruchomienie systemu komputerowego umożliwiającego:

 

a)  aktualizację baz danych ewidencyjnych,

 

b)  tworzenie raportów obrazujących dane ewidencyjne,

 

c)  udostępnianie danych ewidencyjnych.

 

 

 

§ 20.

Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:

1)   operat geodezyjno-prawny,

2)   operat opisowo-kartograficzny.

 

 

 

§ 21. 

1. Operat geodezyjno-prawny jest zbiorem dowodów prowadzonym dla każdego obrębu ewidencyjnego, uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych.

 

2. Operat opisowo-kartograficzny składa się z:

 

1)   komputerowych wydruków raportów, które obrazują dane ewidencyjne w momencie zakładania ewidencji,

 

2)   kopii odpowiedniego fragmentu mapy, o której mowa w § 8 ust. 2.

 

 

 

§ 22. 

Na podstawie baz danych ewidencyjnych przy wykorzystaniu informatycznego systemu komputerowego tworzy się dla poszczególnych obrębów następujące podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:

 

1)   rejestr gruntów,

 

2)   rejestr budynków,

 

3)   rejestr lokali,

 

4)   kartotekę budynków,

 

5)   kartotekę lokali,

 

6)   mapę ewidencyjną.

 

 

 

§ 23. 

1. Rejestr gruntów jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych, wymienionych w § 60, o wszystkich działkach ewidencyjnych w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów.

 

2. Rejestr gruntów zawiera ponadto:

 

1)   dane określające:

 

a)  podmioty ewidencyjne,

 

b)  osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1,

 

c)  dzierżawców gruntów,

 

2)   oznaczenia odpowiednich jednostek rejestrowych budynków oraz odpowiednich pozycji kartoteki budynków, o których mowa w § 26 ust. 3, związanych z poszczególnymi działkami zabudowanymi.

 

 

 

§ 24. 

1. Rejestr budynków jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych, wymienionych w § 63 ust. 1 i § 64, dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków.

 

2. Rejestr budynków zawiera ponadto:

 

1)   dane określające właścicieli budynków,

 

2)   dane określające osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1,

 

3)   oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów, pozycji kartoteki budynków i jednostek rejestrowych lokali, związanych z poszczególnymi budynkami.

 

 

§ 25. 

1. Rejestr lokali jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych, wymienionych w § 70 ust. 1 i 2, dotyczących lokali stanowiących odrębne nieruchomości, zgrupowanych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych lokali.

 

2. Rejestr lokali zawiera ponadto:

 

1)   dane określające właścicieli lokali,

 

2)   dane określające osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1,

 

3)   oznaczenia jednostek rejestrowych budynków i pozycji kartoteki budynków związanych z poszczególnymi lokalami.

 

 

 

§ 26.

1. Kartoteka budynków jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych o budynkach, wymienionych w § 63 ust. 1, zebranych w pozycjach kartoteki budynków.

 

2. Kartoteka budynków zawiera ponadto:

 

1)   dane określające podmioty ewidencyjne oraz innych władających budynkami w całości lub w części,

 

2)   oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów lub jednostek rejestrowych budynków związanych z poszczególnymi budynkami.

 

3. Pozycję kartoteki budynków tworzą dane o budynkach wybudowanych na gruntach wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej gruntów.

 

 

 

§ 27. 

1. Kartoteka lokali jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych o lokalach, wymienionych w § 70 ust. 1, zebranych w pozycjach kartoteki lokali.

 

2. Kartoteka lokali zawiera ponadto:

 

1)   dane określające właścicieli lokali oraz innych władających lokalami,

 

2)   oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów, jednostek rejestrowych budynków oraz w przypadku lokali stanowiących odrębne nieruchomości - oznaczenia jednostek rejestrowych lokali związanych z poszczególnymi lokalami.

 

3. Pozycję kartoteki lokali stanowią dane o lokalach znajdujących się w jednym budynku.

 

 

 

§ 28. 

1. Treść mapy ewidencyjnej stanowią następujące elementy:

 

1)   granice: państwa, jednostek zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa, jednostek ewidencyjnych, obrębów, działek,

 

2)   oznaczenia punktów granicznych, z wyróżnieniem punktów, których położenie określone zostało w odpowiednim trybie i z wymaganą dokładnością, a spośród nich - punktów trwale stabilizowanych w terenie,

 

3)   kontury użytków gruntowych i ich oznaczenia,

 

4)   kontury klas gleboznawczych i ich oznaczenia,

 

5)   kontury budynków,

 

6)   numery działek ewidencyjnych,

 

7)   granice rejonów statystycznych i ich oznaczenia,

 

8)   dane opisowo-informacyjne, a w szczególności:

 

a)  nazwy jednostek zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa,

 

b)  oznaczenia jednostki ewidencyjnej i obrębu,

 

c)  nazwy ulic, placów, uroczysk, cieków, zbiorników wodnych i innych obiektów fizjograficznych,

 

d)  numery dróg publicznych nadane na podstawie przepisów o drogach publicznych,

 

e)  numery porządkowe i ewidencyjne budynków.

 

2. Treścią mapy ewidencyjnej mogą być również nazwy zespołów urbanistycznych, przysiółków i niw.

 

3. Mapę ewidencyjną, w zależności od stopnia zurbanizowania terenu i struktury władania gruntów, sporządza się w skalach: 1:500, 1:1.000, 1:2.000 lub 1:5.000. Jej edycję

stanowią mapy obrębowe.

 

4. Do opracowania mapy ewidencyjnej stosuje się odpowiednie standardy techniczne dla mapy zasadniczej, ustalone odrębnymi przepisami.

 

5. Przy edycji mapy, szczególnie w skali 1:2.000 lub 1:5.000, jej dane opisowo-informacyjne dotyczące budynków oraz numery punktów granicznych nie muszą być wykazywane.

 

 

 

§ 29. 

Pomocniczymi raportami tworzonymi na podstawie bazy danych ewidencyjnych są:

 

1)   zestawienie gruntów,

 

2)   wykaz gruntów,

 

3)   wykaz budynków,

 

4)   wykaz lokali,

 

5)   skorowidz działek,

 

6)   wykazy:

 

a)  podmiotów ewidencyjnych,

 

b)  osób, jednostek organizacyjnych i organów, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1,

 

c)  dzierżawców gruntów.

 

 

 

§ 30. 

1. Zestawienie gruntów jest spisem danych o ogólnej powierzchni i wartości gruntów wchodzących w skład poszczególnych jednostek rejestrowych z podziałem na użytki gruntowe i klasy gleboznawcze.

 

2. Zestawienie gruntów sporządza się dla obrębu lub jednostki ewidencyjnej.

 

 

 

§ 31. 

1. Wykaz gruntów jest spisem danych o ogólnej powierzchni i wartości gruntów położonych w granicach jednostki ewidencyjnej, zestawionych według ich przynależności do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na użytki gruntowe.

 

2. Wykaz budynków jest spisem danych o liczbie i wartości budynków, wybudowanych na gruntach położonych w granicach jednostki ewidencyjnej, zestawionych według przynależności budynków do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na rodzaje budynków wymienionych w § 65 ust. 1 oraz wyróżnieniem budynków, które stanowią części składowe gruntów, oraz budynków, które stanowią odrębne od gruntu nieruchomości.

 

3. Wykaz lokali jest spisem danych o liczbie i wartości lokali, stanowiących odrębne nieruchomości, znajdujących się w granicach jednostki ewidencyjnej, zestawionych według przynależności lokali do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na kategorie wymienione w § 70 ust. 3.

 

4. Zaliczanie gruntów, budynków i lokali do grup i podgrup rejestrowych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

 

 

 

§ 32. 

1. Skorowidz działek jest spisem działek ewidencyjnych położonych w granicach jednego obrębu, zawierającym numery tych działek w kolejności wzrastającej oraz numery jednostek rejestrowych gruntów, do których działki ewidencyjne zostały przyporządkowane.

 

2. Wykazy, o których mowa w § 29 pkt 6, są alfabetycznymi spisami osób, jednostek organizacyjnych i organów, zawierającymi, oprócz danych określających te osoby, jednostki i organy, oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów, jednostek rejestrowych budynków, jednostek rejestrowych lokali oraz pozycji kartoteki budynków i kartoteki lokali, związanych z poszczególnymi osobami, jednostkami organizacyjnymi i organami.

 

 

 

§ 33. 

1. Założenie ewidencji poprzedza opracowanie przez starostę projektu założenia ewidencji i uzgodnienie tego projektu z wojewódzkim inspektorem nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.

 

2. Projekt założenia ewidencji gruntów i budynków określa w szczególności:

 

1)   charakterystykę obiektu,

 

2)   zakres przewidywanych prac do wykonania,

 

3)   źródła danych ewidencyjnych i metody ich pozyskania,

 

4)   system, w którym prowadzona będzie ewidencja,

5)   przewidywany sposób wyłonienia wykonawcy prac,

 

6)   przewidywane terminy wykonania poszczególnych etapów prac,

 

7)   przewidywany koszt przedsięwzięcia oraz sposób jego finansowania.

 

3. Niezajęcie przez wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego stanowiska w sprawie projektu założenia ewidencji w terminie jednego miesiąca od dnia jego otrzymania jest równoznaczne z jego uzgodnieniem.

 

4. Spory między starostą a wojewódzkim inspektorem nadzoru geodezyjnego i kartograficznego dotyczące projektu założenia ewidencji rozstrzyga Główny Geodeta Kraju.

 

5. Uzgodniony projekt założenia ewidencji gruntów i budynków stanowi dla starosty podstawę przystąpienia do czynności związanych z ustaleniem wykonawcy prac przewidzianych w tym projekcie, zwanego dalej "wykonawcą".

 

 

 

§ 34. 

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie założenia ewidencji starosta podaje do wiadomości w zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób ogłaszania oraz przez jego wywieszenie na okres 14 dni na tablicach ogłoszeń właściwego starostwa powiatowego i urzędu gminy oraz przez ogłoszenie w prasie lokalnej.

 

 

 

§ 35. 

Źródłami danych ewidencyjnych niezbędnych do założenia ewidencji są:

 

1)   materiały i informacje zgromadzone w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym,

 

2)   wyniki pomiarów fotogrametrycznych,

 

3)   wyniki terenowych pomiarów geodezyjnych,

 

4)   dane zawarte w innych ewidencjach i rejestrach, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów przez: sądy, organy administracji publicznej oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne,

 

5)   dane zawarte w dokumentach udostępnionych przez zainteresowane osoby, organy i jednostki organizacyjne,

 

6)   dane zawarte w dokumentacji architektoniczno-budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej,

 

7)   wyniki oględzin.

 

 

 

§ 36. 

Przebieg granic działek ewidencyjnych wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentacji geodezyjnej, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sporządzonej:

 

1)   w postępowaniu rozgraniczeniowym,

 

2)   w celu podziału nieruchomości,

 

3)   w postępowaniu scaleniowym i wymiany gruntów,

 

4)   w postępowaniu dotyczącym scalenia i podziału nieruchomości,

 

5)   na potrzeby postępowania sądowego lub administracyjnego, a następnie wykorzystanej do wydania prawomocnego orzeczenia sądowego lub ostatecznej decyzji administracyjnej,

 

6)   przy zakładaniu, na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, katastru nieruchomości i ewidencji gruntów i budynków.

 

 

 

§ 37. 

W razie braku dokumentacji wymienionej w § 36 lub jeżeli zawarte w niej dane nie są wiarygodne, lub nie odpowiadają obowiązującym standardom technicznym, dane dotyczące przebiegu granic działek ewidencyjnych pozyskuje się w wyniku terenowych pomiarów geodezyjnych lub fotogrametrycznych poprzedzonych ustaleniem przebiegu tych granic na gruncie.

 

 

 

§ 38. 

1. O czynnościach ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych wykonawca zawiadamia właściwe podmioty ewidencyjne oraz osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1. Do zawiadomień stosuje się przepisy art. 32 ust. 1-4 ustawy.

 

2. Ustalenia przebiegu granic na gruncie dokonuje wykonawca w oparciu o złożone do protokołu granicznego zgodne oświadczenia woli osób, które stawiły się w określonym w zawiadomieniu miejscu i terminie.

 

3. Ustalane punkty graniczne wykonawca oznacza na gruncie w sposób umożliwiający ich pomiar. Trwała ich stabilizacja może nastąpić wyłącznie z inicjatywy i na koszt zainteresowanych.

 

4. Wzór protokołu ustalenia przebiegu granic działek do celów ewidencji gruntów i budynków określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

 

 

 

§ 39. 

Spory graniczne nie wstrzymują czynności związanych z założeniem ewidencji. W razie ich wystąpienia przebieg spornych granic działek ewidencyjnych wykazuje się na podstawie danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego lub wyników pomiaru stanu posiadania na gruncie.

 

 

 

§ 40. 

1. Projekt operatu opisowo-kartograficznego podlega wyłożeniu do wglądu zainteresowanych osób, jednostek organizacyjnych i organów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz w § 11, przez okres co najmniej 14 dni.

 

2. Starosta zawiadamia osoby, organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w § 10 i 11, o wyłożeniu projektu operatu opisowo-kartograficznego. Zawiadomienie to podaje również do wiadomości poprzez jego wywieszenie na okres 14 dni na tablicach ogłoszeń właściwego starostwa powiatowego i urzędu gminy oraz ogłoszenie w prasie lokalnej.

 

3. Zawiadomienie powinno w szczególności zawierać informacje o:

 

1)   założeniu ewidencji,

 

2)   miejscu i terminie wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego,

 

3)   możliwości zapoznania się z odpowiednimi danymi ewidencyjnymi ujawnionymi w opracowanym projekcie operatu opisowo-kartograficznego i zgłoszenia do nich uwag i zastrzeżeń,

 

4)   dokumentowaniu czynności wyłożenia projektu operatu w formie protokołu

oraz pouczenie, że niestawienie się w terminie i miejscu określonym w zawiadomieniu nie stanowi przeszkody do kontynuowania postępowania w sprawie założenia ewidencji gruntów i budynków.

 

 

 

§ 41. 

Protokół wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego powinien zawierać w szczególności:

 

1)   datę i miejsce jego sporządzenia oraz oznaczenie obrębu i jednostki ewidencyjnej,

 

2)   wyszczególnienie zainteresowanych osób, które zapoznały się z odpowiednimi danymi ewidencyjnymi projektu operatu opisowo-kartograficznego, numery jednostek rejestrowych i pozycji kartotek, w których te dane były zawarte, oraz stosowne oświadczenia zainteresowanych w sprawie okazanych danych ewidencyjnych, w tym szczegółowy opis zgłoszonych uwag i zastrzeżeń,

 

3)   imiona, nazwiska oraz stanowiska osób, które w imieniu wykonawcy i organu brały udział w okazaniu projektu, oraz ich podpisy.

 

 

 

§ 42. 

1. Uwagi i zastrzeżenia do danych ewidencyjnych przedstawionych w projekcie operatu opisowo-kartograficznego rozpatruje starosta.

2. Postępowanie administracyjne w sprawie założenia ewidencji gruntów i budynków kończy decyzja starosty w sprawie zatwierdzenia operatu opisowo-kartograficznego, która poza wymogami określonymi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego powinna zawierać:

 

1)   określenie sposobu i zakresu uwzględnionych uwag i zastrzeżeń zgłoszonych w trakcie wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego,

 

2)   uzasadnienie stanowiska organu w sprawie uwag i zastrzeżeń nieuwzględnionych.

 

3. Przed podjęciem decyzji, o której mowa w ust. 2, starosta zapewnia przeprowadzenie technicznej kontroli całości dokumentacji tworzącej operat ewidencji gruntów i budynków oraz umożliwia wszystkim zainteresowanym zapoznanie się ze sposobem rozpatrzenia zgłoszonych przez nich uwag i zastrzeżeń.

 

 

 

§ 43. 

Ostateczna decyzja w sprawie zatwierdzenia operatu opisowo-kartograficznego stanowi dla starosty podstawę do:

 

1)   umieszczenia na dokumentach tego operatu adnotacji o ich zatwierdzeniu,

 

2)   przyjęcia operatu ewidencyjnego oraz baz danych ewidencyjnych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

 

3)   uruchomienia informatycznego systemu obsługującego bazy danych ewidencyjnych.

 

 

1 2 3 4 5

Źródło: Dziennik Ustaw / budnet.pl

Pliki do pobrania

Tagi

architektura,

bezpieczeństwo,

budowa,

budownictwo,

budynek,

celowy,

czas wykonania,

czerwiec,

data wpływu,

decyzja,

doręczyć,

drewno,

droga,

droga publiczna,

działka,

dzierżawa,

ekologiczny,

ewidencja gruntów,

geodeta,

gmina,

granica,

granica działki,

grudzień,

grunt,

inspektor nadzoru,

kanał,

klauzula,

kompleksowy,

kontrola,

księga wieczysta,

lipiec,

lokal mieszkalny,

luty,

mapa,

materiał,

miasto,

miejscowość,

moc,

modernizacja,

nadzór,

najem,

naturalny,

nieprawidłowość,

nieruchomość,

nieużytek,

niezgodność,

numer porządkowy,

obiekt,

obiekt budowlany,

obręb,

ochrona,

odstęp,

oględziny,

orzeczenie,

osiedle,

oświadczenie,

otoczenie,

państwo,

pastwisko,

podatek,

podmiot,

podstawa,

pole,

powierzchnia,

powierzchnia zabudowy,

pozwolenie,

prawo,

prawo użytkowania,

prawo własności,

projekt,

protokół,

przedmiot umowy,

przedsiębiorstwo,

przekazać,

przepis,

przeznaczenie,

przyjęcie,

realizacja,

REGON,

rów,

rozpatrywać,

rurociąg,

sierpien,

Skarb Państwa,

sporny,

standard,

standardowy,

stanowisko,

staw,

styczeń,

tablica,

teren,

trakt,

ubezpieczenie,

umowa,

uroczysko,

uruchomić,

urząd,

uwidocznić,

uzasadnienie,

uzupełnienie,

użytkowanie,

użytkownik,

wartość nieruchomości,

wejście,

wniosek,

woda,

wyciąg,

wydruk,

wydzielić,

wykonawca,

wymiana,

wypadek,

własność,

własny,

z urzędu,

zabudowa,

zakończenie budowy,

zarząd,

zawiadomić,

załącznik,

załamanie,

zbiornik,

zestawienie zbiorcze,

zgodność z wymaganiami,

zgłoszenie,

zmiana

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • nadzór budowlany Liczba postów: 59 Grupa: Zanim wybud... Nadzór budowlany, a także kontrole okresowe, może prowadzić rzeczoznawca budowlany Kraków. Warto więc zapoznać się bliżej z usługami, które on oferuje.
  • Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku Liczba postów: 194 Grupa: Prawo
  • Tkaniny dobre na wszystko Liczba postów: 18 Grupa: Zanim wybud... Czy możecie polecić sklep z takim asortymentem jak guziki sklep online? Ważna jest dla mnie bogata oferta guzików. Chodzi mi o różne wielkości i różne barwy. Ni...
  • badania geotechniczne Liczba postów: 23 Grupa: Zanim wybud... Odwierty do projektu robi się w miejscach gdzie będzie stał dom, garaż i droga dojazdowa, chyba że zastanawiasz się jaki rodzaj fundamentów zanim przejdziesz do...
  • Mieszkanie w bloku Liczba postów: 128 Grupa: Rynek pierw... Mieszkanie z rynku wtórnego też może być dobrym pomysłem, a na pewno dużo taniej niż od dewelopera.

Ostatnio na forum

  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 196 Grupa: Nowości ara... Bardzo ciekawą ofertę edukacyjnych zabawek dla dzieci posiada sklep https://www.toyz.pl/ Z pewnością znajdziecie tam idealną propozycje dla każdego dziecka.
  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 96 Grupa: Ogrody Ogrody zimowe to najlepsza propozycja i bardzo mi się podobają, aby można było pięknie korzystać z niego przez cały rok. Chcecie sprawdzić, które opcje są najko...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 356 Grupa: Robimy stro... Podłogi drewniane moim zdaniem są najlepsze, bo sprawiają wrażenie ciepłych i są stosunkowo łatwe w utrzymaniu. Świetnie się prezentują i bez problemu można je....
  • Rozbiórki Liczba postów: 107 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • blacha trapezowa Liczba postów: 142 Grupa: Robimy dach Gdy wiata ma być solidna to tylko blachotrapez. Klienci czasem szukają innych rozwiązań ale to są opcje mniej korzystne w relacji jakość do ceny.

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19166 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 339

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >