Budowa wiaty garażowej? To bardzo proste! Oto informacje, które będą Ci potrzebne

Budowa wiaty garażowej? To bardzo proste! Oto informacje, które będą Ci potrzebne

Każdy właściciel samochodu stara się jak najlepiej dbać o jego stan, poprzez zabezpieczenie przed wpływem czynników atmosferycznych. Jeśli nie mamy garażu, warto zastanowić się nam własnoręcznym postawieniem wiaty garażowej. Czytaj dalej

 

Wiata garażowa w teorii

 

  1. Przepisy budowlane

    Przede wszystkim, podstawową kwestią, jaką musimy się zainteresować, jest stosunek przepisów budowlanych do budowy wiat garażowych. W świetle prawa wiata garażowa to miejsce postojowe, przeznaczone na parkowanie samochodu, uznane jako miejsce o przeznaczeniu gospodarczym. Kluczową kwestią, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, to szczegółowe zaplanowanie umiejscowienia wiaty. Jeśli będzie mierzyła powyżej 25 metrów kwadratowych, konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. Dla mniejszej wiaty nie jest to konieczne. Musimy jednak dostosować jej usytuowanie zgodnie z przepisami prawa. Od granic naszej działki musimy zachować odstęp w odległości 3 metrów. Jeśli przy której z granic znajduje się budynek, który ma zwrócone w naszą stronę okna lub drzwi, odległość ta nie może być mniejsza niż 4 metry.
  2. Jak uzyskać pozwolenie

    Kwestia uzyskania pozwolenia nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Należy złożyć do starostwa powiatowego wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Musi on zawierać następujące załączniki:
    • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
    • kopia mapy zasadniczej z zaznaczoną lokalizacją planowanej wiaty
    • szkic i parametry techniczne projektowanego obiektu

    Ważne jest, aby zgłoszenia dokonać przed rozpoczęciem prac. Jeśli urząd nie wniesie żadnych zastrzeżeń w ciągu 30 dni, możemy rozpocząć budowę. Jeśli nasz projekt będzie niezgodny z projektami planu zagospodarowania przestrzennego, możemy spodziewać się decyzji odmownej.

  3. Czy to się opłaca?

    Przed podjęciem decyzji o budowie wiaty garażowej, warto jest zastanowić się nad opłacalnością tego przedsięwzięcia. Oczywiste jest, iż samodzielne wybudowanie wiaty będzie tańsze, niż zatrudnienie do tego profesjonalnej firmy. Musi ona ponieść wydatki na zatrudnienie pracowników oraz odprowadzać podatki, co automatycznie podnosi koszty. Nie oznacza to jednak, że samodzielna budowa zawsze będzie dobrym pomysłem. Przede wszystkim, warto szczerze spojrzeć na swoje umiejętności jako majsterkowicza. Jeśli samodzielna wymiana kontaktu elektrycznego stanowi dla nas problem, budowa wiaty może okazać się przedsięwzięciem przekraczającym nasze możliwości. Należy popatrzeć realistycznie, iż popełnione błędy mogą nas kosztować stracony materiał, kosztujący często kilka tysięcy złotych. Jeśli nie posiadamy odpowiedniego zaplecza maszynowego, warto także zastanowić się nad sensownością podjęcia się tego typu zadania. Jeśli będziemy musieli w tym celu zakupić szereg elektronarzędzi, których nie planujemy i tak w przyszłości wykorzystywać, może się okazać, iż korzystniejsze będzie wynajęcie profesjonalnej firmy. Musimy także liczyć się z tym, iż w zależności od rodzaju i wielkości wiaty, jej budowa może zająć nam od kilku do kilkunastu dni roboczych.

 

Czytaj również: Zbuduj karmik dla ptaków

 

 

Jak zbudować wiatę garażową?

 

  1. Gromadzimy materiały

    Aby przystąpić do budowy naszej wiaty garażowej, musimy przede wszystkim zgromadzić wszystkie potrzebne materiały. Przyjmując budowę standardowej wiaty bez żadnych dodatkowych zabudowań, nie musimy wykorzystywać specjalnie wzmacnianych materiałów. Najczęściej wiaty buduje się przy użyciu drewna, a jej dach zabezpiecza się gontem bitumicznym lub dachówkami. Ważna jest odpowiednia impregnacja drewna, która zabezpieczy je przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych. Najlepszym rozwiązaniem jest impregnacja ciśnieniowa, która gwarantuje najlepszą jakość ochrony. Dolne części słupków są szczególnie narażone na działanie wilgoci i błota, dlatego polecane jest zaimpregnowanie ich w emulsji asfaltowo-kauczukowej. Do tworzenia stelaża najlepiej wykorzystać kantówki w rozmiarze 12x12 cm. Usztywnić je możemy różnego rodzaju listwami np. 5x12 cm. Z elementów drewnianych będziemy potrzebować także łaty do wykonania konstrukcji dachu, najlepiej o wymiarach 5,4 cm. Deski grubości 2 cm. powinny posłużyć nam do pokrycia dachu. Z zależności od rodzaju pokrycia wierzchniego, będziemy potrzebować także dachówki bądź gont bitumiczny oraz gwoździe do ich montażu. Będzie nam również potrzebny piasek i cement do wykonania słupków fundamentowych, w przypadku jeśli wiata garażowa nie jest stawiana na asfalcie bądź bruku. Wtedy będziemy potrzebować jedynie metalowych kątowników i odpowiedniej grubości śrub. Z pewnością niezbędne będą także rynny, w celu odprowadzania wody w czasie opadów deszczu i śniegu.

 

  1. Niezbędne narzędzia

    Z potrzebnych narzędzi z pewnością możemy wymienić piłę ręczną lub najlepiej elektryczną, wiertarkę z końcówką do rozrobienia cementu, wkrętarkę oraz oczywiście młotek.

 

  1. Przystępujemy do pracy

    W pierwszej kolejności wyznaczamy miejsca na główne belki naszej konstrukcji i wykopujemy w ziemi dziury o głębokości 70 cm. i szerokości 30x30 cm. Następnie tworzymy dla nich prowizoryczne drewniane szalunki i zalewamy dziury cementem. Po jego związaniu, będą to miejsca, do których będziemy mocować podstawę naszej wiaty za pomocą kątowników i kotw. Jest to część prac, której nie muszą wykonywać właściciele betonowych i brukowych podjazdów.

    Gdy jeszcze beton nie jest całkowicie twardy, wkładamy do niego kotwy mocujące, które po zawiązaniu będą stanowiły solidną podstawę do mocowania pierwszych belek.

    Przycinamy drewniane słupy na pożądaną długość i instalujemy je za pomocą kotew i kątowników do podłoża. Konieczne jest ich odpowiednie wypionowanie.

    Kolejny krok stanowi montaż belek poziomych , które zarysują ściany naszej wiaty. W zależności od projektu możemy je montować ukośnie, na krzyż bądź poziomo. Ważne jest, aby wykonać je z odpowiednio długich kawałków drewna, ponieważ zastosowanie łączeń bardzo osłabi całą konstrukcję.

    W dalszej kolejności przechodzimy do wykonywania dachu za pomocą krokwi. Musimy pamiętać o odpowiednim nachyleniu, które zapewni właściwe odprowadzanie wody. Warto użyć mocnych, stalowych kątowników, aby dach nie zawalił się pod wpływem silnego wiatru bądź ciężaru śniegu. Aby zapewnić właściwą szczelność dachu, musimy wykonać pełne deskowanie, a następnie położyć pokrycie dachowe, w zależności od wybranego rodzaju.

    Ostatni już etap budowy naszej wiaty garażowej to montaż rynien. Jest to niezwykle ważny element, który uchroni wiatę i nasz samochód od przemakania spowodowanego wodą spadającą na ziemię.

    Jeśli nasza wiata nie stoi na utwardzonym terenie takim jak beton lub bruk, warto wyłożyć jej powierzchnię kostką brukową lub wysypać żwirem.

    Jak widać budowa wiaty garażowej nie należy do zadań specjalnie skomplikowanych. Warto zatem zastanowić się nad zastosowaniem tego rozwiązania na własnym podwórku. Własnoręczna budowa wiaty, oprócz walorów praktycznych, z pewnością zapewni także bardzo dużo satysfakcji.

 

Czytaj również: Jak prawidłowo zaprojektować balkon?

 

Autor artykułu:
Artykuł przygotował internetowy sklep meblowy Ogrodolandia. Sklep oferuje min. garaże i wiaty drewniane wykonywane pod wymiar:http://ogrodolandia.pl/wiaty-garazowe
Źródło: ogrodolandia / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Fotowoltaika – zielona energia. Na czym polega? Liczba postów: 25 Grupa: Budowa i re... Bruk-Bet Fotowoltaika pomaga swoim klientom w przejściu na zieloną energię, oferując pełną obsługę od projektu po montaż instalacji słonecznych. Odkryj korzyści...
  • 100 procent ekologii Liczba postów: 9 Grupa: Budowa i re... Very nice post, I am very impressed, please keep updating these, I love to read them, when you choose SexDollTech, you will find the whole world will be bright,...
  • Monitoring mojego domu Liczba postów: 63 Grupa: Moja budowa Zbliża się okres wakacyjny także jak często nie będzie Was w domu to warto pomyśleć nad zestawem kamer obrotowych Orllo Z20 https://orllo.pl/zestaw-kamery-wifi-...
  • ŁÓŻKO LOFT Liczba postów: 1 Grupa: Firmy budow... Tak naprawdę to wiele osób powinno skorzystać z łóżko loft 160x200 . To jest po prostu bardzo dobra oferta.
  • hydraulik warszawa Liczba postów: 54 Grupa: Firmy budow... Niezależnie od tego, czy jest to naprawa drobnej awarii w domu jednorodzinnym czy też kompleksowa modernizacja instalacji w biurowcu, Sebastian Kopaczuk i jego....

Ostatnio na forum

  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 196 Grupa: Nowości ara... Bardzo ciekawą ofertę edukacyjnych zabawek dla dzieci posiada sklep https://www.toyz.pl/ Z pewnością znajdziecie tam idealną propozycje dla każdego dziecka.
  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 96 Grupa: Ogrody Ogrody zimowe to najlepsza propozycja i bardzo mi się podobają, aby można było pięknie korzystać z niego przez cały rok. Chcecie sprawdzić, które opcje są najko...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 356 Grupa: Robimy stro... Podłogi drewniane moim zdaniem są najlepsze, bo sprawiają wrażenie ciepłych i są stosunkowo łatwe w utrzymaniu. Świetnie się prezentują i bez problemu można je....
  • Rozbiórki Liczba postów: 107 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • blacha trapezowa Liczba postów: 142 Grupa: Robimy dach Gdy wiata ma być solidna to tylko blachotrapez. Klienci czasem szukają innych rozwiązań ale to są opcje mniej korzystne w relacji jakość do ceny.

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19167 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 181

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >