Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

Ilość generowanych przez nas śmieci rośnie w zastraszającym tempie. W Polsce w ciągu niespełna 10 lat (od 2010 do 2018 r.) średnia roczna ilość odpadów w przeliczeniu na jednego mieszkańca wzrosła aż o 25% (z 261 do 325 kg). Ostatni rok na pewno podniesie te statystyki. Wszystko przez pandemię i ogromny wzrost popytu na jednorazowe wyroby z tworzyw sztucznych, takich jak maseczki i rękawiczki oraz większe zużycie jednorazowych opakowań wykorzystywanych w gastronomii i branży e-commerce. Nie dziwią zatem ciągle zaostrzające się przepisy dotyczą segregacji odpadów, które dotyczą zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorstw. Cel jest jeden – ochrona środowiska. Jak to zrobić? Stawiając na recykling!

 

 Światowy Dzień Recyklingu obchodzony jest 18 marca. Święto ma zwrócić naszą uwagę na zanieczyszczenie środowiska i pokazać, jak ogromne korzyści przynosi odzyskiwanie surowców ze śmieci. A że z każdym rokiem jest ich coraz więcej, to zapotrzebowanie na usługi związane z gospodarowaniem odpadami stale rośnie. Przedsiębiorstwa komunalne muszą więc nieustannie rozwijać swój park maszynowy i zwiększać zatrudnienie. To rodzi potrzebę tworzenia nowych, w pełni bezpiecznych i komfortowych stanowisk pracy. Zapewnią je konstrukcje specjalne KRAUSE – sprawdzają się zarówno podczas obsługi pojazdów użytkowych, jak i maszyn do utylizacji czy recyclingu odpadów. Oto przykład.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

 

Prawidłowa segregacja śmieci to podstawa!

Recykling to nic innego jak odzyskiwanie i ponowne wykorzystanie odpadów, przy jak najmniejszych nakładach energetycznych. Podstawą tego procesu jest prowadzona w prawidłowy sposób segregacja śmieci. Dzięki niej, śmieci stają się wartościowe i zamiast trafiać na wysypisko, zostają powtórnie wykorzystanie. Oszczędzamy w ten sposób stale kurczące się zasoby naturalne ziemi i ograniczamy zanieczyszczenie środowiska.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

 

Czytaj również: Jak działa wypożyczalnia maszyn budowlanych?

 

Pomimo ciągle zaostrzających się przepisów dotyczących gospodarowania odpadami, ilość tych zmieszanych wciąż jest w Polsce ogromna. Według danych GUS za 2018 rok, odpady zebrane lub odebrane selektywnie wyniosły zaledwie 28,9 proc w ogólnej ilości wytworzonych odpadów komunalnych. A to w obliczu 55%, które zgodnie z wytycznymi UE jesteśmy zobligowani odzyskiwać do 2025 roku, wydaje się trudne do zrealizowania. Niski odsetek odzyskiwanych odpadów to przede wszystkim zagrożenie dla ekosystemu, ale i ogrom pracy dla firm zajmujących się ich utylizacją.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

Rośnie ilość odpadów, a tym samym pracy, z jaką codziennie mierzą się zakłady odpowiedzialne za ich przetwarzanie. Aby sprostać coraz ostrzejszym wymaganiom dotyczącym segregacji muszą rozwijać swój park maszynowy i tworzyć nowe stanowiska pracy. Wiele zadań, takich jak obsługa maszyn sortujących, rozdrabniających, pras czy kruszarek, jak również okresowa konserwacja pojazdów użytkowych wykonywanych jest nad podłożem. Zatem ich organizacja podlega przepisom BHP dotyczącym pracy na wysokości. Jak zapewnić bezpieczne i zgodne wymaganiami warunki pracy, przedstawiamy na przykładzie realizacji KRAUSE dla niemieckiego przedsiębiorstwa komunalnego.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

 

Aha Zweckverband Abfallwirtschaft to przedsiębiorstwo użyteczności publicznej zajmujące się w Hanoverze sprzątaniem miasta, selektywną zbiórką odpadów oraz zimowym utrzymaniem dróg. Ale jest też zarządcą składowisk odpadów zielonych, centrów recyklingu oraz wysypisk śmieci. W codziennej pracy wykorzystuje wiele maszyn niezbędnych w procesie segregacji, przetwarzaniu i utylizacji odpadów, które z racji dużych gabarytów ulokowane są na zewnątrz. W trakcie ich obsługi pracownicy korzystali do tej pory głównie z drabin przystawnych. To rozwiązanie nie było jednak optymalne ani z punktu widzenia komfortu, ani tym bardziej bezpieczeństwa – chodzi o okres jesienno-zimowy i trudne warunki pogodowe w postaci intensywnych opadów czy oblodzenia. Miejsce wykorzystania maszyn sprawia, że i onewystawione są na niekorzystne działanie czynników zewnętrznych, a zatem muszą być poddawane regularnym kontrolom i systematycznemu serwisowaniu. Z uwagi na ich duże rozmiary oraz złożoną budowę, nie jest to proste zadanie. Stąd zainteresowanie przedstawicieli Zweckverband Abfallwirtschaft rozwiązaniami firmy KRAUE z obszaru projektowania konstrukcji specjalnych do prac na wysokości. – Realizujemy projekty dla wielu branż – przemysłowej, magazynowej czy transportowej. Od kilku lat widzimy także stale rosnące zainteresowanie naszymi produktami wśród przedsiębiorstw komunalnych. Bogate doświadczanie projektowe, zaplecze produkcyjne oraz znajomość potrzeb tego sektora pozwoliły nam stworzyć kompleksową ofertę dedykowaną firmom zajmującym się selektywną zbiórką odpadów oraz ich gospodarowaniem. Nasz dział projektowy opracował rozwiązania – platformy robocze stacjonarne lub jezdne, schody z platformą, mobilne stopnie, które dobrze sprawdzają się w tym środowisku pracy –mówi Marek Banach, ekspert firmy KRAUSE.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

 

Jakie rozwiązania konstruktorzy KRAUSE zaproponowali zleceniodawcy?

To seria jezdnych platform roboczych(zdj. 1) z mechanizmem umożliwiającym regulację wysokości(zdj. 2). Do budowy konstrukcji wykorzystano lekkie oraz odporne za korozję i warunki atmosferyczne aluminium. Wyposażono ją w rolki jezdne z hamulcem, dzięki czemu w razie potrzeby można szybko i łatwo zmieniać miejsce jej zastosowania. Gdy jednak zachodzi konieczność pozostawienia platformy na dłużej w jednym miejscu, przydają się regulowane stopy mocowane do podbudowy, które zapewniają stabilność ustawienia, a tym samym bezpieczeństwo podczas użytkowania. – Podest oraz prowadzące na niego schody wykonano z aluminiowej kraty o klasie antypoślizgowości R13, która zapewnia maksymalne bezpieczeństwo prac nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Zabezpieczają je obustronne poręcze zintegrowane z listwami na poziomie kolan (zdj. 3). Od strony czołowej użytkownika chroni dodatkowa barierka, którą można w szybki sposób zdemontować, umożliwiając bezpośrednio dostęp do maszyny lub śmieciarki. W przypadku konieczności zejścia do obszaru roboczego poniżej, wykorzystuje się lekką drabinę zawieszaną na specjalnych hakach (zdj. 4) – wyjaśnia ekspert.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

 

Czytaj również: Ile kg wytrzymuje drabina aluminiowa?

 

Konstrukcje zbudowane zostały w systemie modułowym, który umożliwia łatwą wymianę komponentów oraz pozwala na elastyczną adaptację (rozbudowę) do zmieniających się potrzeb i warunków pracy. Ich budowa jest uniwersalna, dlatego tak samo dobrze sprawdzają się podczas obsługi maszyn, jak i pojazdów użytkowych (zdj. 5). Znacząco zwiększyły ergonomię pracy w hanowerskim przedsiębiorstwie oraz zminimalizowały ryzyko wypadku podczas obsługi maszyn. Pozwalają także serwisantom na wygodne przenoszenie niezbędnych narzędzi oraz części zamiennych, dzięki czemu prace serwisowe i naprawcze są bardziej efektywne.

 

Jak zorganizować stanowiska pracy w przedsiębiorstwie komunalnym?

Źródło: Tower Communications / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Elewacja domu Liczba postów: 136 Grupa: Budowa i re... Oferta elewacji na https://joniec.pl/produkty/elewacje zdaje się być szeroka i może oferować rozwiązania odpowiadające różnym gustom i potrzebom. Zastanawiając...
  • Co sadzicie o Natur Eko Dom? Liczba postów: 223 Grupa: Firmy budow... Pan Guliński w końcu trafił do telewizji. Gratulujemy. https://uwaga.tvn.pl/report aze,2671,n/domy-z-bali-klienci-mowia-ze- zostali-oszukani-przez-dariusza-g,3306.. .
  • Praca Liczba postów: 84 Grupa: Firmy budow... Osobiście chciałbym Wam polecić sprawdzić stronę https://interimjob.pl/ , na której znajdziecie znajdziecie ofertę nowoczesnej i profesjonalnej agencji pośredni...
  • Własna firma Liczba postów: 217 Grupa: Firmy budow... Prowadząc firmę z dużą flotą samochodów, warto rozważyć zakup paliwa do firmy z transportem. Dokładnie jak to wygląda można się dowiedzieć z tego artykułuhttps:...
  • Podatki Liczba postów: 43 Grupa: Moja budowa Wiele przedsiębiorstw napotyka problemy przy rozliczaniu podatku VAT, szczególnie kiedy prowadzą działalność na terenie różnych państw. Jednym ze sposobów na up...

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19162 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 187

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >