Jakie są różnice między benzyną alkilatową a paliwami tradycyjnymi?

Jakie są różnice między benzyną alkilatową a paliwami tradycyjnymi?

Benzyny alkilatowe pojawiły się w Skandynawii ponad 30 lat temu. Od tego czasu m.in. w Europie Zachodniej wprowadzono wręcz nakaz stosowania takiego paliwa, szczególnie w parkach miejskich czy innych miejscach użyteczności publicznej. Paliwa alkilatowe dostępne są tam w supermarketach, sklepach ogrodniczych czy na stacjach benzynowych. To zupełne przeciwieństwo tego, co widzimy dziś na polskich stacjach benzynowych, gdzie wciąż popularne jest tankowanie tradycyjnej benzyny do kanistra. Czytaj dalej

 

W porównaniu do tradycyjnej benzyny, jest o ponad 90 proc. czystsza, ponieważ produkowana jest z zupełnie innych komponentów. Oznacza to, że jest niemal pozbawiona niebezpiecznych związków, przede wszystkim rakotwórczego benzenu oraz olefin i związków tlenowych (alkoholi, eterów). Zawiera wyłącznie stabilne chemicznie węglowodory parafinowe i izoparafinowe. Produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania. To wszystko w efekcie końcowym powoduje zmniejszenie emisji smogu do atmosfery.

 

Ekologiczne koszenie traw

Spalanie tradycyjnej benzyny przyczynia się do wysokiej emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a w największych metropoliach kraju szkodzi to nawet bardziej niż stare piece niewymienione jeszcze na nowoczesne i bardziej ekologiczne modele. Wiadomo już, że ograniczenia w koszeniu traw podczas upałów mają zbawienny wpływ na zmniejszenie ilości tzw. wysp ciepła oraz stanowią azyl dla owadów, w tym zagrożonych pszczół. Z negatywnymi skutkami walczą m.in. największe miasta w Ameryce (np. Nowy Jork), a także część miast europejskich. Co ciekawe, kosiarki spalinowe w ciągu godziny pracy emitują tyle spalin, co 11 samochodów. Z badań amerykańskich naukowców wynika, że silniki dwusuwowe, w które wyposażone są kosy spalinowe, podczas godzinnej pracy wydzielają do atmosfery tyle węglowodorów aromatycznych, co samochód osobowy przejeżdżający trasę o długości 150 km. Silniki te nie posiadają katalizatorów, co sprawia, że emitują wysoki poziom tlenku węgla, lotnych związków organicznych i tlenków azotu, wytwarzając nawet do 5 proc. notowanego w USA zanieczyszczenia powietrza. Wykazano, że spalinowy sprzęt ogrodniczy (z którego ok. 40% to kosiarki do trawy) odpowiada za emisję ponad 26 mln ton zanieczyszczeń.

Jakie są różnice między benzyną alkilatową a paliwami tradycyjnymi?


Czytaj również: Dotacje na pompy ciepła od 2022 r. Jakie urządzenia wybierają Polacy?


Paliwo alkilatowe to nie tylko inwestycja w zdrowie. Używanie go to jedno z tych działań, jakie może podejmować każdy z nas by zmniejszyć swój ślad węglowy. To produkt przyszłości, który może zmienić także i Polskę. Szanse na to wydają się duże, bo jak wskazują badania, coraz więcej użytkowników zwraca uwagę na swój wpływ na środowisko. Pod tym kątem ten rodzaj paliwa pozostaje bezkonkurencyjny - zaznacza Kamil Skorupski, Prezes Warter Fuels.

 

Zielone płuca miast

Co prawda wydawane przez Urzędy komunikaty dotyczące reżimów koszenia miały zbawienny wpływ na jakość powietrza w niektórych miejscach, ale ten sam problem dotyczy także wycinek prowadzonych w lasach. Dla przykładu, w Niemczech firmy leśne podczas prowadzenia prac mogą korzystać jedynie z certyfikowanych ekologicznych paliw i olejów smarnych. Kontrolowane jest to przez nadleśnictwa, a jeśli ktoś zostanie przyłapany na używaniu zwykłej benzyny lub oleju trującego środowisko - traci certyfikat i otrzymuje wysoką karę finansową. A firma bez certyfikatu nie może przystępować do przetargów na roboty leśne w nadleśnictwach.

 

W trosce o zdrowie

Główną różnicą, którą należy podkreślać między paliwami tradycyjnymi i alkilatowymi jest benzen. Związek ten oficjalnie uznawany jest za rakotwórczy dla ludzi zarówno przez większość państw europejskich, jak i USA. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej 0,01%v/v – w stosunku do średniej zawartości benzenu wynoszącej ok. 0,90% v/v (wymóg normowy to < 1%) w tradycyjnej benzynie samochodowej. Redukuje także ona emisję smogu do atmosfery o ponad 40 proc., a emisję dwutlenku węgla i wszystkich szkodliwych substancji o ponad 90 proc. w porównaniu do benzyny tradycyjnej.

 

Czytaj również: Wykorzystywanie materiałów pochodzących z odzysku w przedsiębiorstwach odpowiedzialnych społecznie


Źródło: Core PR / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Recykling materiałów budowlanych Liczba postów: 156 Grupa: Budowa i re... Na materiały budowlane często trzeba wykonywać opakowania giętkie wykonane z folii. Tak aby idealnie zabezpieczyć towar w środku przed uszkodzeniami, rozsypanie...
  • Klejenie płytek kamionkowych, kamiennych i gresu... Liczba postów: 5 Grupa: Budowa i re... Dla firm, które potrzebują wydajnych systemów do aplikacji klejów termotopliwych, rozwiązanie HB 4000 od Bühnen może być interesujące. To urządzenie przemysłowe...
  • Jak wybrać materiały budowlane dobrej jakości? Liczba postów: 22 Grupa: Budowa i re... Przy wyborze jakościowych materiałów budowlanych najważniejszym elementem będzie sklep. Unikaj ogólnych marketów budowlanych, a staraj się kupować w specjalisty...
  • Remont mieszkania Liczba postów: 80 Grupa: Firmy budow... Swoją drogą, przeglądałem ostatnio klej polimerowy i wygląda to sensownie – ktoś testował/próbował/używał? Zastanawiam się, jak się sprawdza na różnych powierzc...
  • Dekorator wnętrz Liczba postów: 206 Grupa: Firmy budow... BetRupees Game brings you daily gaming fun and real rewards. Fast cashouts, smooth gameplay, and trusted support make it your top choice for online play. Start....

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19693 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 224

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >