Masa asfaltowa

Masa asfaltowa

Pomaga szybko i doraźnie załatać dziury w drodze, tworząc na nich asfaltowe nakładki. Prace, jakie są wykonywane przy jego wykorzystaniu, nie tamują ruchu na długie miesiące. O jakim materiale budowlanym mowa? O masie asfaltowej. Jakie ma właściwości? W jakich sytuacjach znajduje zastosowanie? Szczegóły znajdziesz w tym artykule. Czytaj dalej

 

 

Czym jest masa asfaltowa?

Masa asfaltowa jest materiałem budowlanym, składającym się głównie z asfaltu i kruszywa mineralnego (na przykład żwiru). Znajduje zastosowanie m.in. przy modernizacji dróg, parkingów, chodników, alejek parkowych czy nawierzchni wokół studzienek kanalizacyjnych – szczególnie do doraźnego niwelowania dziur, jakie wyłaniają się po mrozach albo świeżo utworzonych wybojów.

 

Warto zauważyć, że mówimy tu o specyficznym materiale, który najlepiej się sprawdza tuż po zakończeniu produkcji. Dlatego należy zadbać o jego profesjonalną dostawę. Dobrze, żeby asfalt pochodził bezpośrednio z otaczarni, czyli dotarł na miejsce bez „przystanku” w miejscu składowania. Mało tego! Jego aplikacja powinna się odbyć w ciągu zaledwie kilku dni od produkcji, czyli tak szybko, jak to tylko możliwe.

 

Masa asfaltowa

 

Czytaj również: Szybka poprawa izolacyjności termicznej i akustycznej budynków dzięki pianie termoizolacyjnej w sprayu

 

I chociaż mówimy o materiale, którego charakter jest wyłącznie tymczasowy (jego trwałość określa się na około pół roku), to niewątpliwą zaletą masy asfaltowej jest odpowiednia urabialność. Dzięki temu, niedługo po jej nałożeniu na daną powierzchnię, naprawiany odcinek można oddać do użytku ruchu kołowego.

 

Należy zaznaczyć, że masa asfaltowa nie jest zbyt wymagająca pod kątem warunków atmosferycznych. Jeśli jej aplikacja na danym fragmencie jest konieczna, to tego typu prace można prowadzić nawet przy niewielkim mrozie. Dokładniej mówiąc, maksymalny zakres temperatur, w którym trzeba się zmieścić, wynosi między -20°C a +40°C. Należy jednak unikać prowadzenia tego rodzaju prac podczas opadów atmosferycznych.

 

Chcesz poznać jeszcze więcej szczegółów? Zajrzyj TUTAJ.

 

Masa asfaltowa – w jaki sposób jest wykorzystywana?

Masa asfaltowa to materiał, który należy układać na oczyszczonym podłożu, pozbawionym nie tylko luźnych kawałków nawierzchni, ale i wody, kamieni, lodu, brudu, śniegu czy innych zanieczyszczeń. Do tego rodzaju prac doskonale nadaje się m.in. sprężone powietrze – pomaga w dokładnym oraz szybkim wyczyszczeniu takiego miejsca. To jednak jedynie pierwszy krok działań, jakie należy podjąć. Na wstępne przystosowanie powierzchni ubytków składa się również kilka innych czynności.

 

Co ważne, nie ma potrzeby specjalnego wycinania naprawianego fragmentu. Dobrą praktyką jest jedynie przycięcie krawędzi takiej nawierzchni do pionu.

 

W trosce o dobrą przyczepność, warto podgrzać obszar, na którym docelowo rozprowadzona zostanie masa asfaltowa. Można do tego użyć palnika. Kolejnym krokiem jest zaś pokrycie wspomnianego podłoża emulsją kationową albo gruntownikiem bitumicznym. W tym drugim przypadku sprawdzi się zarówno aerozol, jak i zwykły pędzel. Wszystko to ma doprowadzić do precyzyjnego odtłuszczenia obszaru wyrwy oraz związania luźnych frakcji całej nawierzchni.

 

Do wykorzystania bardziej specjalistycznych urządzeń dochodzi w następnym etapie – kiedy taki primer wyschnie i nastąpi moment zagęszczania materiału. W tym celu w ruch idą walce wibracyjne, wibratory płytowe lub ręczne ubijaki. Zasada wypełniania ubytków jest prosta: tam gdzie są one głębokie, trzeba działać stopniowo (wypełniając je warstwami o grubości do 50 mm, każdą zagęszczając osobno), a tam gdzie są płytkie – proces ten naturalnie da się przyspieszyć, wykonując całą procedurę jednorazowo.

 

Co ważne, za każdym razem należy zostawić naddatek masy asfaltowej o grubości 3-5 mm powyżej poziomu nawierzchni. Nadwyżka ta sprawi, że – po tym, jak w ciągu kilku dni przejadą po niej pierwsze pojazdy – wszystko idealnie się wyrówna. Mało tego! Dobrą praktyką jest posypywanie świeżo naprawionego obszaru drobnoziarnistym piaskiem łamanym. Dzięki temu można łatwo zminimalizować ryzyko wyrywania masy asfaltowej przez przyklejające się do niej koła.

 

Czytaj również: Najłatwiejsze przygotowanie zaprawy betonowej - wszystko w jednym worku

Źródło: Artykuł zewnętrzny / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Co to jest rekuperacja? Liczba postów: 47 Grupa: Budowa i re... Dzięki rekuperacji możemy oszczędzać na kosztach ogrzewania, ponieważ powietrze jest odzyskiwane i ponownie wykorzystywane. Dlatego też, jeśli chcesz zadbać o ś...
  • Własna firma Liczba postów: 221 Grupa: Firmy budow... Artykuł https://togethermagazyn.pl/zarzadzanie-p rojektami-kurs-dla-firm-czy-warto/ prezentuje kurs zarządzania projektami jako narzędzie do zwiększenia wydajnoś...
  • Praca Liczba postów: 85 Grupa: Firmy budow... Kiedy potrzebujesz pracowników zewnętrznych w Trójmieście, skorzystanie z usług agencji pracy tymczasowej w Gdańsku https://www.pomorskiefirmy.pl/trojmiasto -jak...
  • Nowoczesne zawory kulowe Liczba postów: 40 Grupa: Budowa i re... Dzięki za wszystkie pomocne komentarze. Ja zamówiłem zawory kulowe marki VERO z przeznaczeniem do instalacji wodnych i c.o. od firmy https://www.vero-stg.pl . P...
  • grzybkowe zawory Liczba postów: 10 Grupa: Firmy budow... Myślę, że też całkiem przydatne mogą okazać się zawody do wody: https://terme.pl/pl/menu/hydraulika/zawo ry-i-akcesoria-216. Warto wiedzieć, że można je zamówić....

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19165 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 165

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >