
Nowości wśród wózków widłowych.
W Münsterze, w zakładach firmy BASF Coatings AG, trwają testy wózków Still zasilanych ogniwami paliwowymi.
Czytaj dalej
Still inwestuje w wózki zasilane wodorem.
Po raz pierwszy na terenie Niemiec testom poddano wózek podnośnikowy z masztem wysuwanym FM-X 20 oraz dodatkowo elektryczny wózek widłowy R 60-25. Pierwszy pomaga w centrum dystrybucyjnym w przygotowaniu gotowych produktów do wysyłki, a drugi transportuje surowce produkcyjne pomiędzy magazynem logistycznym a działem produkcji. Oba pojazdy tankowane są w specjalnie do tego celu zbudowanej stacji uzupełniania wodoru.
Partnerami przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu wsparcia „progres.nrw” są także firmy Hoppecke (zajmująca się opracowaniem i integracją systemu ogniw paliwowych), Linde Gas (do której należy stacja tankowania wodorem) oraz kraj związkowy Północna Nadrenia-Westfalia.
Dzięki uczestnictwu w projekcie, firma Still stała się pierwszym przedsiębiorstwem w dziedzinie intralogistyki, dysponującym doświadczeniem w zastosowaniu ciągników oraz wózków elektrycznych i podnośnikowych z napędem na ogniwa paliwowe.
Still zajmuje się ogniwami paliwowymi, jako alternatywą dla napędu elektrycznego już od 2003 roku. W 2006 roku, w napęd przyszłości wyposażono m.in. dwa wózki widłowe typu R 07-25, transportujące bagaże na lotnisku w Hamburgu. Z kolei od roku 2008 w hamburskim porcie w firmie HHLA Logistics pracuje wózek R 60-25. W obu miejscach utworzono też stacje tankowania wodoru.
Wykorzystanie wózków widłowych z napędem na ogniwa paliwowe możliwe jest również wszędzie tam, gdzie wodór powstaje jako „produkt uboczny” procesów produkcyjnych. Takie rozwiązanie ułatwia bowiem zaopatrzenie w wodór pojazdów transportowych wykorzystywanych w pobliskich zakładach. Co ważne, atrakcyjność technologii ogniw paliwowych będzie rosła wraz z dalszym obniżaniem kosztów produkcji pakietów ogniw paliwowych. Szanse na jej rozwój wzrastają również wraz z rozwojem możliwości ekologicznej produkcji wodoru np. za pomocą technologii solarnej. W dalszej perspektywie mogłaby ona z powodzeniem zastąpić silniki wysokoprężne i gazowe, umożliwiając dalszą redukcję emisji CO2.
Jednak by odpowiedzieć na pytanie, który z alternatywnych napędów okaże się najlepszym napędem przyszłości, potrzebne są dalsze testy. Jedno jest pewne - rozwój technologii ogniw paliwowych w pojazdach transportowych to ważna inwestycja w ekologiczną przyszłość oraz szansa na uniezależnienie się od paliw kopalnych.
Po raz pierwszy na terenie Niemiec testom poddano wózek podnośnikowy z masztem wysuwanym FM-X 20 oraz dodatkowo elektryczny wózek widłowy R 60-25. Pierwszy pomaga w centrum dystrybucyjnym w przygotowaniu gotowych produktów do wysyłki, a drugi transportuje surowce produkcyjne pomiędzy magazynem logistycznym a działem produkcji. Oba pojazdy tankowane są w specjalnie do tego celu zbudowanej stacji uzupełniania wodoru.
Partnerami przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu wsparcia „progres.nrw” są także firmy Hoppecke (zajmująca się opracowaniem i integracją systemu ogniw paliwowych), Linde Gas (do której należy stacja tankowania wodorem) oraz kraj związkowy Północna Nadrenia-Westfalia.
Dzięki uczestnictwu w projekcie, firma Still stała się pierwszym przedsiębiorstwem w dziedzinie intralogistyki, dysponującym doświadczeniem w zastosowaniu ciągników oraz wózków elektrycznych i podnośnikowych z napędem na ogniwa paliwowe.
Still zajmuje się ogniwami paliwowymi, jako alternatywą dla napędu elektrycznego już od 2003 roku. W 2006 roku, w napęd przyszłości wyposażono m.in. dwa wózki widłowe typu R 07-25, transportujące bagaże na lotnisku w Hamburgu. Z kolei od roku 2008 w hamburskim porcie w firmie HHLA Logistics pracuje wózek R 60-25. W obu miejscach utworzono też stacje tankowania wodoru.
Wykorzystanie wózków widłowych z napędem na ogniwa paliwowe możliwe jest również wszędzie tam, gdzie wodór powstaje jako „produkt uboczny” procesów produkcyjnych. Takie rozwiązanie ułatwia bowiem zaopatrzenie w wodór pojazdów transportowych wykorzystywanych w pobliskich zakładach. Co ważne, atrakcyjność technologii ogniw paliwowych będzie rosła wraz z dalszym obniżaniem kosztów produkcji pakietów ogniw paliwowych. Szanse na jej rozwój wzrastają również wraz z rozwojem możliwości ekologicznej produkcji wodoru np. za pomocą technologii solarnej. W dalszej perspektywie mogłaby ona z powodzeniem zastąpić silniki wysokoprężne i gazowe, umożliwiając dalszą redukcję emisji CO2.
Jednak by odpowiedzieć na pytanie, który z alternatywnych napędów okaże się najlepszym napędem przyszłości, potrzebne są dalsze testy. Jedno jest pewne - rozwój technologii ogniw paliwowych w pojazdach transportowych to ważna inwestycja w ekologiczną przyszłość oraz szansa na uniezależnienie się od paliw kopalnych.
Źródło: inplusPR / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- podnośniki Liczba postów: 73 Grupa: Firmy budow... Do zadań, gdzie liczy się szybki i bezpieczny dostęp do wysoko położonych miejsc, świetnie sprawdzają się podnośniki nożycowe. Widziałem sporą ofertę na stronie...
- Elektryk Liczba postów: 97 Grupa: Firmy budow... Z własnego doświadczenia w tym temacie mogę Wam polecić kontakt z firmą https://eltertech.pl/ Swoim klientom oferują wysokiej jakości usługi związane z systemam...
- Budowa domku narzędziowego krok po kroku Liczba postów: 13 Grupa: Budowa i re... jeśli chodzi o budowę domku narzędziowego, to zdecydowanie warto rozważyć użycie płyt MPB do zabudowy wnętrza albo do wykonania półek i regałów. sam tak zrobiłe...
- Drewno wiecznie modne: Elewacje z klasą na pokolen... Liczba postów: 3 Grupa: Budowa i re... Szanowni Państwo, płytki elewacyjne z klinkieru można swobodnie zestawiać z tynkiem lub drewnem, co widać na stronie https://kingklinker.com/. Różnorodność form...
- Nowoczesna elewacja: jak zabezpieczyć ściany przed... Liczba postów: 2 Grupa: Budowa i re...