Energooszczędny garaż

Energooszczędny garaż

Rosnące z roku na rok standardy w zakresie efektywności energetycznej budynków coraz szerzej kierują inwestorów w stronę rozwiązań energooszczędnych. Pogoń za niższym rachunkami za ogrzewanie umożliwiają dziś nie tylko nowoczesne rozwiązania chemii budowlanej, rozwijające się technologie izolacyjne czy energooszczędne okna, ale też drzwi i bramy garażowe, które także są w stanie podnieść jakość termiczną fasady. Pytanie brzmi: czy istnieje w ogóle coś takiego, jak energooszczędny garaż?

 

Garaż to dość newralgiczne miejsce z punktu widzenia strat ciepła budynku. Dotyczy to zarówno pomieszczeń ogrzewanych, jak i tych pozbawionych grzejników. Jeżeli garaż został zaprojektowany w bryle domu, do jego wnętrza tak czy inaczej przenika ciepło z graniczących z nim, ogrzewanych pomieszczeń. To typowe straty ciepła, które odczuwamy na comiesięcznych rachunkach za ogrzewanie. Aby zmniejszyć koszty ekploatacji jesienią i zimą, eksperci zalecają więc projektantom i inwestorom traktowanie garażu jako obiektu jedynie towarzyszącego głównej bryle budynku. Oznacza to konieczność zachowania termoizolacji w konstrukcjach łączących oba obiekty – pod względem cieplnym jest to rozwiązanie najkorzystniejsze.

 

 

Brama, przez którą nie uciekają pieniądze

Garaż w domu energooszczędnym najlepiej wyposażyć w bramę rozwieralną, której budowa przypomina zwykłe drzwi. Dobrym wyborem będą też bramy rolowane lub segmentowe. Szczególnie dobrze sprawdzają się te ostatnie, gdyż w ich przypadku prowadnica osłania styk skrzydła z ramą. Ten sposób konstrukcji zapobiega tworzeniu się mostków termicznych, co zmniejsza ilość traconego na zewnątrz ciepła. Warto przy tym wybierać skrzydła zbudowane ze stalowych segmentów o grubości co najmniej 40 mm. Brama energooszczędna powinna ponadto posiadać odpowiednią izolację termiczną – np. wypełnienie z pianki poliuretanowej o niskim współczynniku przewodzenia ciepła. Istotną kwestią jest to, aby pianka dokładnie wypełniała wszystkie elementy skrzydła. Ważne są również łączenia pomiędzy segmentami bramy, a także pomiędzy segmentami, a ościeżnicą. Alternatywnie, bramę rozwieralną lub uchylną możemy w pewnych przypadkach ocieplić samodzielnie – np. montując od wewnątrz płytę ze styropianu o grubości kilku centymetrów. Na straty ciepła nie mniejszy wpływ, niż współczynnik U samego skrzydła, ma szczelność całej bramy. Dlatego też warto przywiązać szczególną wagę do jakości uszczelek, które muszą być elastyczne i odporne na działanie zmiennych warunków atmosferycznych. Powinny one zabezpieczać wszystkie krawędzi bramy oraz krawędzi stykowe pomiędzy segmentami. Eksperci sugerują, że współczynnik przenikania ciepła U dla przykładowej, gotowej bramy garażowej o powierzchni 10 m2 nie powinien przekraczać 1,3 W/m2K.

 

 

Oszczędności z automatu

Dziś wielu inwestorów decyduje się na ułatwienie codziennej eksploatacji bramy poprzez montaż napędu automatycznego. Urządzenia te, poprzez swoje parametry użytkowe, również mogą wpływać w istotny sposób na ergonomię oraz koszty związane z obsługą garażu. Jednym z owych parametrów, na które warto zwrócić szczególną uwagę, jest szybkość napędu. – Krótkie cykle otwierania i zamykania skrzydła bramy w znaczący sposób wpływają na przepływ ogrzewanego lub klimatyzowanego powietrza – tłumaczy Piotr Wiśniewski z firmy FAAC, producenta automatyki do bram wjazdowych, garażowych i rolet. – Dostępne na rynku, zaawansowane modele, takie jak np. FAAC D700HS, są w stanie osiągnąć prędkość rzędu 20 cm/s. Otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy uchylnej o wysokości 2 metrów zajmuje im więc niecałe 10 sekund – dodaje. Z punktu widzenia kosztów eksploatacji, poza tak standardowym aspektem, jak prędkość napędu, istotny jest również pobór mocy. Ciekawym rozwiązaniem pod tym względem są automaty wyposażone w tzw. ograniczniki krańcowe. Po skalibrowaniu pozycji krańcowych skrzydła (otwarcia i zamknięcia), wyposażona w tego typu urządzenie brama rusza delikatnie i wolno, aby po chwili osiągnąć pełną szybkość otwierania. Przed domknięciem napęd zwalnia, zapewniając ciche i delikatne domknięcie bramy. Ten sposób pracy nie tylko przedłuża żywotność całej instalacji, w tym zawiasów, ale zmniejsza też efektywnie pobór mocy. Delikatny ruch na początku nie powoduje dużych skoków poboru mocy, typowych w przypadku uruchamiania napędów standardowych.

 

 

Garaż, choć z pozoru problematyczny z punktu widzenia izolacyjności domu, również stanowi szansę na zmniejszenie rachunków za ogrzewanie i energię elektryczną. Decydując się na jego odpowiednie usytuowanie oraz wyposażenie w odpowiednie technologie, możemy uzyskać przestrzeń ciepłą, bezpieczną, funkcjonalną, a nader wszystko – energooszczędną.

 

Źródło: FAAC / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Budowa stalowej hali Liczba postów: 20 Grupa: Moja budowa A sądzicie że rozwiązanie w postaci stali zimno giętej jest lepsze od standardowych spawanych elementów. Ostatnio coraz częściej wszystkie budynki modułowe robi...
  • Nowoczesny dom – czym powinien się wyróżniać? Liczba postów: 43 Grupa: Budowa i re... Szanowni Państwo, elewacja z płytek klinkierowych to doskonały sposób na podniesienie wartości estetycznej i funkcjonalnej budynku. Materiał ten jest niezwykle....
  • Dekorator wnętrz Liczba postów: 268 Grupa: Firmy budow... The Wordfeud Dictionary is a vital tool for players aiming to master the popular word game Wordfeud. It contains every valid word accepted by the game, helping....
  • Piece gazowe Liczba postów: 14 Grupa: Moja budowa Witam, czeka mnie dosyć kosztowna naprawa serwis pieca gazowego szczecin. Polecacie dobrych specjalistów w tym zakresie? Zależy mi, aby znali się bardzo dobrze....
  • Czym kierować się wybierając drzwi zewnętrzne Liczba postów: 12 Grupa: Budowa i re... Choosing external doors is definitely a big decision – so many factors to balance, from security to style and insulation! It's almost like trying to pick the pe...

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 20014 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 160

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >