Nowe zasady certyfikacji energetycznej

Nowe zasady certyfikacji energetycznej

Za kilkanaście tygodni każdy notariusz w Polsce będzie wymagał - w trakcie podpisywania umowy notarialnej dotyczącej obrotu nieruchomościami - kopii certyfikatu energetycznego nieruchomości (domu, budynku, mieszkania).

 

 

Kto może taki certyfikat przygotować? Na pewno inżynier budownictwa z uprawnieniami projektowymi ale i każdy, kto posiada wyższe wykształcenie i odbędzie specjalne szkolenie zakończone pomyślnie zdanym egzaminem. Zasady szkolenia i zdobywania uprawnień do przeprowadzania certyfikacji energetycznej budynków zostały przygotowane przez Ministerstwo budownictwa i opublikowane w Dzienniku Ustaw 191 poz 1373. Ministerstwo budownictwa rozwiało też wątpliwości z nazwą nowego zawodu – nie będzie certyfikatora energetycznego, jak próbowaliśmy nazwać – w odróżnieniu od innych wykonujących podobne badania audytorów - osobę wykonującą certyfikację energetyczną. W rozporządzeniu wyraźnie mówi się o audytorze energetycznym i przy takiej nazwie zawodu pozostaniemy.

 

Obowiązkowa certyfikacja

Dla przypomnienia, od stycznia 2009 roku żadna transakcja na rynku nieruchomości nie będzie możliwa bez wcześniejszego kontaktu z uprawnionym audytorem energetycznym. W przypadku świadectwa dla budynku nowobudowanego ustawodawca jednoznacznie określa w znowelizowanej ustawie Prawo Budowlane, że świadectwo energetyczne takiego mającego powstać budynku wykonuje jego projektant i dołącza do projektu budowlanego. Nie będzie zatem możliwe zgłoszenie projektu budowlanego budynku i rozpoczęcie inwestycji bez załączonego świadectwa przewidującego poziomu zużycia energii podanego w kWh/m2/rok.

 


Ustawodawca nałożył obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego również na każdy budynek, który po 1 stycznia 2009 roku będzie przedmiotem transakcji. Tak więc obok doskonale prowadzonego i oczywistego obecnie procesu sprawdzania wpisów w księgach wieczystych, powszechnym stanie się dołączanie do dokumentów dostarczanych do notariusza również świadectwa energetycznego budynku będącego przedmiotem transakcji. Właściciel oferujący budynek na sprzedaż będzie zobowiązany zawczasu skontaktować się z osobą certyfikującą, która  odpowiednio wcześnie przeprowadzi certyfikację. Należy pamiętać, że opracowaniem świadectwa nie jest czynnością automatyczną, wymaga przeprowadzenia obliczeń i może potrwać nawet kilka dni – w zależności od poziomu skomplikowania i charakteru budynku.

 


Ustawodawca nałożył obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego także na każdy budynek, który po 1 stycznia 2009 roku będzie przedmiotem umowy najmu. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że tylko część umów najmu jest ewidencjonowana i rejestrowana w urzędach skarbowych i w tych urzędach możliwie jest egzekwowanie certyfikatów energetycznych. Proces stopniowego ograniczania szarej strefy w najmie mieszkań i budynków na pewno wymusi na wynajmujących certyfikowanie posiadanych nieruchomości.

 


Certyfikacja musi być przeprowadzona również dla budynku, w którym zmieniła się charakterystyka energetyczna poprzez prace modernizacyjne oraz remontowe m.in. wymiana okien, modernizacja kotła c.o. czy też prace termomodernizacyjne. Każdy z wymienionych zakresów robót budowlanych zmienia bowiem charakterystykę energetyczną budynku, tak więc po zakończeniu takiego remontu koniecznym staje się wykonanie świadectwa energetycznego.

 

 

Źródło: EPBD / budnet.pl
Autor: Piotr Rogalski

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19162 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 262

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >