Na czym polega antykorozyjna metoda katodowa zabezpieczania elementów stalowych w budownictwie?
Zapobieganie powstawaniu korozji w konstrukcjach żelbetowych jest jednym z głównych czynników, który pozwala na długą, bezpieczną i niezawodną eksploatację takich obiektów. Na przykładzie remontu wiaduktu kolejowego nad aleją Prymasa Tysiąclecia w Warszawie ekspert wyjaśnia na czym polega ochrona przeciwkorozyjna stali w betonie metodą katodową.
Budimex odpowiedzialny za modernizację stacji Warszawa Zachodnia w ramach realizacji działań remontuje również wiadukt kolejowy nad al. Prymasa Tysiąclecia.
Historia tego wiaduktu sięga lat 30 XX w. kiedy to w czasie modernizacji kolejowego węzła warszawskiego, zbudowano tunel pod torami głównymi w ciągu ulicy Józefa Bema, która biegła wzdłuż murów m.in. fabryki Lilpop, Rau i Loewenstein, zniszczonej przez Niemców w 1944 roku. Po wojnie tunel nie był używany aż do lat 60. XX w. W związku z koniecznością zbudowania tam szerokiej arterii obwodowej, zaprojektowano trasę przez dawne tereny fabryki Lilpopa, łączącą Ochotę z Wolą i wykorzystującą tunel pod torami, który został też wydłużony pod tory skrętu z obwodnicy w kierunku zachodnim i poszerzony o niewykończone wcześniej nawy.
Czytaj również: Igłofiltry – pomoc w regulacji wód gruntowych
Ze względu na rozbudowy i przebudowy wiadukt nie jest jednolity pod względem konstrukcyjnym. Północna i południowa strona to rama żelbetowa, natomiast część środkowa to przęsła dźwigaro-betonowe oparte na łożyskach podpór.
Pełni on bardzo istotną rolę, zarówno dla ruchu kolejowego jak i dla samochodowego. Obecnie składa się z czterech naw, z czego trzy przeznaczone są dla ruchu pojazdów, a jedną odbywa się ruch pieszo-rowerowy. Ze względów strategicznych dla zachowania płynności ruchu w mieście szukano rozwiązania, które pozwoli na remont wiaduktu bez całkowitego wyłączenia ruchu samochodowego w tunelach jak i ruchu kolejowego. Aby zabezpieczyć konstrukcję przed korozją, w strefie najbardziej narażonej na zachlapywanie ścian spowodowanym ruchem samochodowym tj. do wysokości 1,5 m. zastosowano ochronę katodową protektorową.
Metoda katodowa to najprostsza metoda antykorozji elektrochemicznej, w której nie ma potrzeby stosowania zewnętrznego źródła zasilania, dzięki czemu tę metodę można stosować w obiektach narażonych na cykliczne zanurzanie w wodzie.
Czytaj również: Jak samodzielnie przeprowadzić hydroizolację fundamentów krok po krooku
Katodowa ochrona stali polega na stworzeniu ogniwa galwanicznego pomiędzy stalą zbrojeniową i protektorem cynkowym, o potencjale korozyjnym bardziej ujemnym od potencjału korozyjnego stali. Roztwór wodny w porach betonu odgrywa rolę elektrolitu. W tak utworzonym ogniwie płynie prąd z protektora do metalu chronionego, czyli stali zbrojeniowej. W związku z tym, że w wytworzonym ogniwie protektor staje się anodą, a stal zbrojeniowa katodą, to na anodzie dochodzi do reakcji utleniania (korozji), a metal jest trwale chroniony.
Zaletą stosowania ochrony katodowej metodą traconej anody jest m.in.:
- brak potrzeby stosowania zewnętrznego źródła zasilania
- możliwość zaprojektowania czasu trwania ochrony
- natychmiastowe działanie
- odporność na czynniki mechaniczne.
Metoda katodowa pozwala na ochronę wydzielonych stref i zaczyna być skuteczna już po podłączeniu protektora do pręta zbrojeniowego oraz po zaszpachlowaniu. W przypadku tunelu w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia metoda ta tworzy kompleksowy system ochrony antykorozyjnej stali zbrojeniowej, co pozwala na utrzymanie jak najdłuższego czasu eksploatacji całej konstrukcji.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Monitoring mojego domu Liczba postów: 63 Grupa: Moja budowa Zbliża się okres wakacyjny także jak często nie będzie Was w domu to warto pomyśleć nad zestawem kamer obrotowych Orllo Z20 https://orllo.pl/zestaw-kamery-wifi-...
- ŁÓŻKO LOFT Liczba postów: 1 Grupa: Firmy budow... Tak naprawdę to wiele osób powinno skorzystać z łóżko loft 160x200 . To jest po prostu bardzo dobra oferta.
- hydraulik warszawa Liczba postów: 54 Grupa: Firmy budow... Niezależnie od tego, czy jest to naprawa drobnej awarii w domu jednorodzinnym czy też kompleksowa modernizacja instalacji w biurowcu, Sebastian Kopaczuk i jego....
- Większość Polaków wymieniających okna nie wie o rz... Liczba postów: 6 Grupa: Budowa i re... https://mojdomzogrodem.pl https://zyciep odroznika.pl
- Co z windą w budynku? Liczba postów: 66 Grupa: Budowa i re... Bezpieczeństwo użytkowników jest priorytetem podczas projektowania krzesełka schodowe. Dlatego większość z nich jest wyposażona w pasy bezpieczeństwa oraz inne....
Ostatnio na forum
- Pokój dla dziecka Liczba postów: 196 Grupa: Nowości ara... Bardzo ciekawą ofertę edukacyjnych zabawek dla dzieci posiada sklep https://www.toyz.pl/ Z pewnością znajdziecie tam idealną propozycje dla każdego dziecka.
- Ogrody Zimowe Liczba postów: 96 Grupa: Ogrody Ogrody zimowe to najlepsza propozycja i bardzo mi się podobają, aby można było pięknie korzystać z niego przez cały rok. Chcecie sprawdzić, które opcje są najko...
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 356 Grupa: Robimy stro... Podłogi drewniane moim zdaniem są najlepsze, bo sprawiają wrażenie ciepłych i są stosunkowo łatwe w utrzymaniu. Świetnie się prezentują i bez problemu można je....
- Rozbiórki Liczba postów: 107 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
- Samemu czy z firmą Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
- blacha trapezowa Liczba postów: 142 Grupa: Robimy dach Gdy wiata ma być solidna to tylko blachotrapez. Klienci czasem szukają innych rozwiązań ale to są opcje mniej korzystne w relacji jakość do ceny.