Automatyzacja garażowa
Możliwość wjechania do domowego garażu bez konieczności wysiadania z auta to wielka wygoda, zwłaszcza w okresie jesiennej pluchy czy zimowych zamieci. Napęd automatyczny, uruchamiany jednym dotknięciem pilota, nie tylko ułatwia codzienne życie, ale zapewnia też bezpieczeństwo domownikom i przechowywanym pojazdom. Jednak brama bramie nierówna, nie każde urządzenie będzie rozwiązaniem dobrym z automatu. O czym więc warto pamiętać przed dokonaniem zakupu?
Czytaj dalej
Niezawodny, przystosowany do danej bramy garażowej napęd to taki, który będzie pasować do jej rodzaju oraz wielkości, a także który poradzi sobie z ciężarem jej skrzydła. Rozglądając się za właściwym urządzeniem, warto zwrócić uwagę na takie cechy, jak prędkość przesuwu, siła ciągu, a także zasięg, w obrębie którego możemy kontrolować bramę.
Brama bramie nierówna
W zależności od dostępnego miejsca, uwarunkowań budowlano-terenowych czy indywidualnych preferencji domowników, bramę garażową można zamontować na cały szereg sposobów. Niezależnie od zastosowanej technologii, praktycznie każde skrzydło da się wprawić w ruch za pomocą automatu. Najczęściej spotykane bramy segmentowe i uchylne przysparzają w tej kwestii najmniej dylematów – w ich przypadku zastosować można praktycznie każdy typ urządzenia, dla którego znajdziemy odpowiednio dużo miejsca na suficie garażu i który dysponować będzie odpowiednią rezerwą mocy. Dla wyjątkowo małych i lekkich bram wystarczy 400 N, jednak w przypadku bram zamykających garaż dla dwóch samochodów warto pomyśleć o siłownikach z siłą ciągu w okolicach 1000 N. Napędy do bram garażowych wprawiają skrzydło w ruch za pomocą trwałych materiałów – łańcucha metalowego lub paska zębatego, zazwyczaj wykonywanego z kevlaru, czyli materiału wykorzystywanego m.in. w kamizelkach kuloodpornych.

Czytaj również: Domowy podjazd pod czujnym okiem
Szybcy i... bezpieczni
Kolejny aspekt, jaki należy brać pod uwagę przy wyborze napędu garażowego, to tempo otwierania i zamykania. Najczęściej spotkać można urządzenia o prędkości prowadnicy 12 cm/s, zdarzają się jednak i szybsze. W przypadku wyjątkowo sprawnych automatów szczególnie warto sprawdzić również oferowane systemy zabezpieczające oraz regulujące pracę bramy. –Nowoczesne napędy, takie jak np. D700HS, potrafią otwierać i zamykać skrzydło z prędkością nawet 20 cm/s. By uniknąć uszkodzeń mechanicznych, w urządzeniu tym stosuje się elektroniczną kontrolę prędkości, która spowalnia napęd podczas początkowej i końcowej fazy ruchu, zapewniając płynną pracę i spokojne domknięcie – tłumaczy Sławomir Baran z firmy FAAC, która zajmuje się produkcją automatyki wjazdowej.

Czytaj również: Jak zachować gwarancję na napędy automatyczne?
Jeden pilot, jedna droga, wiele możliwości
Nawet najlepiej dobrany automat zda się na niewiele, jeśli nie będzie mu towarzyszyć sprawny system kontroli radiowej. Na popularności zyskują ostatnio rozwiązania oparte na częstotliwości 868 MHz. Cechuje je m.in. wysoka czułość, daleki zasięg oraz odporność na zakłócenia elektromagnetyczne, które mogą przeszkadzać w otwarciu lub zamknięciu bramy. Technologia 868 SLH pozwala pilotom na „uczenie się” sygnału kodowego od pilota głównego, którym programuje się z kolei sam napęd. Takie rozwiązanie daje pewność, że bramy nie otworzą inne urządzenia, nawet te operujące na podobnej częstotliwości. –Inteligentne piloty wielokanałowe FAAC 868 SLH typu XT2 czy XT4 zbierają informacje o otoczeniu I wysyłają sygnał w optymalnym kierunku, zwiększając efektywny zasięg nawet o 50% w stosunku do standardowych pilotów. Dodatkowe kanały pozwalają podpiąć pod urządzenie nie tylko napęd do bramy garażowej, ale też np. automat do bramy wjazdowej – dodaje Sławomir Baran.
Napęd automatyczny to wygoda, którą można nadać praktycznie każdej bramie garażowej. To, czy będzie ona służyć dobrze przez lata, zależy w dużej mierze od doboru samego urządzenia. Siła, prędkość, zasięg, bezpieczeństwo – to parametry, na które zdecydowanie warto zwracać uwagę.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Why are Flats In Bengaluru a popular choice? Liczba postów: 4 Grupa: Moja budowa Bengaluru’s popularity for flats really comes down to strong job opportunities, infrastructure growth, and long-term value for buyers. Similar to how people loo...
- Jak zabezpieczyć ogrodowe instalacje wodne przed z... Liczba postów: 2 Grupa: Budowa i re... Great tips—draining and insulating water lines before winter is something many people overlook, and it can save a lot of repair costs later. The same idea of ...
- Logistyka Liczba postów: 50 Grupa: Moja budowa Ekologia w transporcie przestaje być tylko trendem, a staje się realnym wymogiem stawianym przez świadomych konsumentów i organy regulacyjne. Pod linkiem https:...
- Roboty budowlane, remontowe, instalacyjne, konstru... Liczba postów: 325 Grupa: Firmy budow... Rozważając różne metody ochrony metalu, coraz częściej wracam myślami do niklowanie galwaniczne, szczególnie w kontekście Warszawy. Mam jednak sporo wątpliwości...
- Co możemy zrobić, aby dom był cieplejszy? Sprytne... Liczba postów: 7 Grupa: Budowa i re... Na zimowe wieczory najlepszym rozwiązaniem są parasole grzewcze od https://sklep.gaspol.pl/domiogrod-paraso le-grzewcze jest to niekonwencjonalne i oszczędne roz...

