
Garaż czy wiata - co wybrać?
Zakup działki i późniejsze inwestycje to pasmo nieustannych wyborów, które zmuszeni jesteśmy podejmować. Obecnie w każdej rodzinie mamy przynajmniej jeden samochód, a standardem stają się już dwa. Garaż dwustanowiskowy wybudowany w bryle budynku często stanowi graciarnie, w której trudno zmieścić jedno auto. W związku z powyższym w pewnym momencie stajemy przed trudnym wyborem, czy na działce postawić dodatkowy solidny garaż, czy wystarczy wiata samochodowa. Oto plusy i minusy obu rozwiązań.
Czytaj dalej
Jakie należy spełnić formalności?
Polskie prawo budowlane jest bardzo dobrze opracowane i precyzyjnie określa definicje tych pojęć. Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie garaż to budynek lub pomieszczenie przeznaczone do postoju pojazdów, które jest zamknięte ze wszystkich stron ścianami z otworami na okna i drzwi oraz pełną konstrukcją dachu. Słowo kluczowe w tej definicji to budynek. W związku z powyższym odpowiada ściśle określonym regulacjom. Według prawa powinno posiadać m.in instalację elektryczną oraz wentylację. W przypadku, gdy wybierzemy takie rozwiązania na każde 1000 metrów działki możemy postawić obiekt, który nie przekracza 35 m2. W związku z zmienionym w 2018 roku prawem niewymagane jest tu pozwolenie na budowę, a jedynie zgłoszenie. Obiekty większe objętościowo lub posiadające dwie kondygnację podlegają już przepisom ogólnym i nie unikniemy tu starań o uzyskanie standardowego pozwolenia, jak w przypadku budowy domu. W przypadku budowy wiaty przepisy są zdecydowanie łagodniejsze. Wypracowana jej definicja, jako lekką budowle w postaci dachu wspartego na słupach. Wiata nie może być obudowana ze wszystkich albo z większości stron. Ważne podkreślenia jest to aby wiata nie była garażem musi nie posiadać większości cech, jakie on ma. Dlatego granica jest krucha i często powoduje to spory sądowe. W przypadku tego typu obiektu wystarczy tu również zgłoszenie, jeśli jego powierzchnia nie przekroczy 50 m2 na każde 500 metrów działki. Warto tu dookreślić, że takie zezwolenie dotyczy tylko działek, które przeznaczone są w Miejscowym Planie Zagospodarowania pod budownictwo mieszkaniowe lub taki budynek mieszkalny już tam stoi. Dalsza rozbudowa wymaga tu również uzyskania pozwolenia budowlanego.
Czytaj również: Prefabrykacja przyszłością budownictwa - budujemy coraz więcej domów w technologii szkieletowej
Wybór miejsca, a ich możliwości lokalizacyjne
Zanim przejdziemy do kalkulacji kosztów budowy oraz ewentualnych walorów użytkowych każdej konstrukcji należy zastanowić się nad tym gdzie chcemy zlokalizować nasze obiekty i co na to polskie prawo. Na tym polu po raz kolejny możemy napotkać przeszkody, które zniweczą nasze plany. W przypadku budowy garażu w związku z tym, że zaliczany on jest do budynków postawić go możemy tylko w określonym miejscu na naszej działce. Podlega on takim samym obostrzeniom jak nasz dom, czyli:
- 4 m od granicy działki, gdy na ścianie występują okna lub drzwi,
- 3 m od granicy działki, gdy takich otworów nie mamy,
- co najmniej 1,5 m od granicy działki lub bezpośrednio przy niej, gdy pozwalają na to przepisy planu miejscowego albo działka jest węższa niż 16 m, albo długość planowanego garażu nie przekroczy 6,5 m, a wysokość - 3 m
Odnośnie wiat przepisy zostały bardziej dopracowane zostały dopiero w 2018 roku, wcześniej była kwestia nieuzgodniona i nikt praktycznie nie kwestionował lokalizacji tego typu obiektów nawet w granicy działki. Obecnie przepisy dotyczące umiejscowienia wiat wolnostojących są bardzo precyzyjne i zależą od ilości miejsc postojowych oraz kategorii pojazdów, które pod nimi będą garażować.
Gdy mówimy o zadaszeniu dla pojazdów osobowych podział jest następujący:
- do 10 miejsc - 3 metry,
- od 11 do 60 miejsc- 6 metrów,
- powyżej 61 miejsc - 16 metrów
Budowa osłony dla samochodów innych niż osobowe możliwe jest w następujących przypadkach:
- do 4 aut - 6 metrów
- powyżej 4 aut- 16 metrów
Bilans kosztów, a walory użytkowe
Ostatnim z punktów, które należy omówić są plusy i minusy obu rozwiązań, a przekładające się na to koszty. Może warto zacząć tu od rozwiązania, które wydaje się tańsze, a jest nim wiata. Wiaty to proste konstrukcje, które nie wymagają specjalistycznych robót w ziemi. Wystarczy wylać proste ławy pod słupy lub skorzystać z gotowych rozwiązań, które zostaną w niej zakopane. Następnie stawiamy prostą konstrukcję drewnianą lub jako to bywa w nowoczesnych projektach słupy stalowe. Ostatni element to dach, który w zależności od zasobności portfela może być wykonany z blachy, plexi, pokryty dachówką lub szkłem. Możemy również skorzystać z gotowych elementów, które sami zamontujemy lub oddamy te prace w ręce specjalistów. Minusem wiaty jest natomiast brak ścian, które ochronią przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi. W przypadku garażu koszty samej budowy już na etapie fundamentów, przez ściany, więźbę oraz dach są zdecydowanie większe. To chyba jedyny minus takich konstrukcji. Plusy to solidność, ochrona przed złą pogodą, możliwości ogrzewania i lepszego zabezpieczenia naszego mienia przed wandalami czy złodziejami. Ostateczny wybór pozostawiamy wam.
Czytaj również: Domy modułowe – czemu warto w nie inwestować?
Przy współpracy z Przedsiębiorstwem Glimar Gliwice, oferującym projektowanie, montaż i serwis pomp ciepła na Śląsku.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Czy warto wykonać ceglaną elewację? Liczba postów: 2 Grupa: Budowa i re...
- Przepis na wiosenne porządki Liczba postów: 2 Grupa: Budowa i re...
- Is it worth it to engage in vacation rentals? Liczba postów: 1 Grupa: Firmy budow... Engaging in vacation rentals can be worth it depending on your specific circumstances and preferences. Here are some factors to consider when deciding whether v...
- Usługi Inżyniersko-Budowlane Paweł Sobiech Warszaw... Liczba postów: 1 Grupa: Firmy budow... Usługi Inżyniersko-Budowlane Paweł Sobiech specjalizuje się w kompleksowym wsparciu budowlanym, pełnieniu funkcji Inspektora Nadzoru Inwestorskiego, Kierownika....
- etykiety samoprzylepne Liczba postów: 5 Grupa: Firmy budow... Konkurencyjne ceny i łatwe porównywanie ofert:drukarnia internetowa często oferują atrakcyjne ceny, ponieważ mają mniejsze koszty funkcjonowania w porównaniu do...
Ostatnio na forum
- Pokój dla dziecka Liczba postów: 189 Grupa: Nowości ara... Szanowni Państwo, Pokój dziecka jest miejscem intensywnych zabaw. Dlatego do malowania ścian warto zastosować farbę, która pozwoli na łatwe, szybki i skuteczne....
- Podłogi Liczba postów: 231 Grupa: Robimy stro... A co powiecie o podłogach panelowych oraz bambusowych z drewna egzotycznego? Bo moim zdaniem prezentują się równie fajnie i ciekawie, są ponadczasowe ,a ich sze...
- Tajniki ocieplania domu Liczba postów: 5 Grupa: Budowa i re... ja osobiście polecam system ociepleń FAST, posiadam już od ponad 10 lat na styropianie 12mm i nic się nie dzieje :D
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 353 Grupa: Robimy stro... Najbardziej preferuję deskę barlinecką, to najlepszy wybór jeżeli chodzi o podłogi drewniane. https://podlogi24.net.pl/
- Kruszywa, rozbiórki i wyburzenia Liczba postów: 247 Grupa: Firmy budow... Światowa gospodarka powoli odchodzi od pozyskiwania węgla kamiennego na rzecz innych, bardziej ekologicznych źródeł energii. To przekłada się na coraz mniejsze....
- blacha trapezowa Liczba postów: 138 Grupa: Robimy dach Rewelacyjny wątek . Bardzo dobrze, że ten wątek jest. __________________________________ ____________ mechanik pruszków
uważam że najlepszy był by garaż bo można schować zawsze samochód w nim polecam market chemko bo mają na miejscu mieszalnię farb i tynków mają duży wybór artykułów budowlanych chemii budowlanej dodatków do aranżacji wnętrz artykułów do glazury i terakoty artykułów do pielęgnacji drewna i metalu środków HG węży zraszaczy i wiele innych artykułów mają miłą i fachową obsługę miejscowy transport i stronę www.chemko.com.pl www.chemko.pl
Zależy czy potrzebujesz garaż, czy zadaszone miejsce pod które schowasz auto...