Garaż czy wiata - co wybrać?

Garaż czy wiata - co wybrać?

Zakup działki i późniejsze inwestycje to pasmo nieustannych wyborów, które zmuszeni jesteśmy podejmować. Obecnie w każdej rodzinie mamy przynajmniej jeden samochód, a standardem stają się już dwa. Garaż dwustanowiskowy wybudowany w bryle budynku często stanowi graciarnie, w której trudno zmieścić jedno auto. W związku z powyższym w pewnym momencie stajemy przed trudnym wyborem, czy na działce postawić dodatkowy solidny garaż, czy wystarczy wiata samochodowa. Oto plusy i minusy obu rozwiązań. Czytaj dalej

Jakie należy spełnić formalności?

Polskie prawo budowlane jest bardzo dobrze opracowane i precyzyjnie określa definicje tych pojęć. Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie garaż to budynek lub pomieszczenie przeznaczone do postoju pojazdów, które jest zamknięte ze wszystkich stron ścianami z otworami na okna i drzwi oraz pełną konstrukcją dachu. Słowo kluczowe w tej definicji to budynek. W związku z powyższym odpowiada ściśle określonym regulacjom. Według prawa powinno posiadać m.in instalację elektryczną oraz wentylację. W przypadku, gdy wybierzemy takie rozwiązania na każde 1000 metrów działki możemy postawić obiekt, który nie przekracza 35 m2. W związku z zmienionym w 2018 roku prawem niewymagane jest tu pozwolenie na budowę, a jedynie zgłoszenie. Obiekty większe objętościowo lub posiadające dwie kondygnację podlegają już przepisom ogólnym i nie unikniemy tu starań o uzyskanie standardowego pozwolenia, jak w przypadku budowy domu. W przypadku budowy wiaty przepisy są zdecydowanie łagodniejsze. Wypracowana jej definicja, jako lekką budowle w postaci dachu wspartego na słupach. Wiata nie może być obudowana ze wszystkich albo z większości stron. Ważne podkreślenia jest to aby wiata nie była garażem musi nie posiadać większości cech, jakie on ma. Dlatego granica jest krucha i często powoduje to spory sądowe. W przypadku tego typu obiektu wystarczy tu również zgłoszenie, jeśli jego powierzchnia nie przekroczy 50 m2 na każde 500 metrów działki. Warto tu dookreślić, że takie zezwolenie dotyczy tylko działek, które przeznaczone są w Miejscowym Planie Zagospodarowania pod budownictwo mieszkaniowe lub taki budynek mieszkalny już tam stoi. Dalsza rozbudowa wymaga tu również uzyskania pozwolenia budowlanego.

 

Czytaj również: Prefabrykacja przyszłością budownictwa - budujemy coraz więcej domów w technologii szkieletowej

 

Garaż czy wiata - co wybrać?

 

Wybór miejsca, a ich możliwości lokalizacyjne

Zanim przejdziemy do kalkulacji kosztów budowy oraz ewentualnych walorów użytkowych każdej konstrukcji należy zastanowić się nad tym gdzie chcemy zlokalizować nasze obiekty i co na to polskie prawo. Na tym polu po raz kolejny możemy napotkać przeszkody, które zniweczą nasze plany. W przypadku budowy garażu w związku z tym, że zaliczany on jest do budynków postawić go możemy tylko w określonym miejscu na naszej działce. Podlega on takim samym obostrzeniom jak nasz dom, czyli:

 

  • 4 m od granicy działki, gdy na ścianie występują okna lub drzwi,
  • 3 m od granicy działki, gdy takich otworów nie mamy,
  • co najmniej 1,5 m od granicy działki lub bezpośrednio przy niej, gdy pozwalają na to przepisy planu miejscowego albo działka jest węższa niż 16 m, albo długość planowanego garażu nie przekroczy 6,5 m, a wysokość - 3 m

 

Odnośnie wiat przepisy zostały bardziej dopracowane zostały dopiero w 2018 roku, wcześniej była kwestia nieuzgodniona i nikt praktycznie nie kwestionował lokalizacji tego typu obiektów nawet w granicy działki. Obecnie przepisy dotyczące umiejscowienia wiat wolnostojących są bardzo precyzyjne i zależą od ilości miejsc postojowych oraz kategorii pojazdów, które pod nimi będą garażować.

 

Gdy mówimy o zadaszeniu dla pojazdów osobowych podział jest następujący:

  • do 10 miejsc - 3 metry,
  • od 11 do 60 miejsc- 6 metrów,
  • powyżej 61 miejsc - 16 metrów

 

Budowa osłony dla samochodów innych niż osobowe możliwe jest w następujących przypadkach:

  • do 4 aut - 6 metrów
  • powyżej 4 aut- 16 metrów

 

Bilans kosztów, a walory użytkowe

Ostatnim z punktów, które należy omówić są plusy i minusy obu rozwiązań, a przekładające się na to koszty. Może warto zacząć tu od rozwiązania, które wydaje się tańsze, a jest nim wiata. Wiaty to proste konstrukcje, które nie wymagają specjalistycznych robót w ziemi. Wystarczy wylać proste ławy pod słupy lub skorzystać z gotowych rozwiązań, które zostaną w niej zakopane. Następnie stawiamy prostą konstrukcję drewnianą lub jako to bywa w nowoczesnych projektach słupy stalowe. Ostatni element to dach, który w zależności od zasobności portfela może być wykonany z blachy, plexi, pokryty dachówką lub szkłem. Możemy również skorzystać z gotowych elementów, które sami zamontujemy lub oddamy te prace w ręce specjalistów. Minusem wiaty jest natomiast brak ścian, które ochronią przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi. W przypadku garażu koszty samej budowy już na etapie fundamentów, przez ściany, więźbę oraz dach są zdecydowanie większe. To chyba jedyny minus takich konstrukcji. Plusy to solidność, ochrona przed złą pogodą, możliwości ogrzewania i lepszego zabezpieczenia naszego mienia przed wandalami czy złodziejami. Ostateczny wybór pozostawiamy wam.

 

Czytaj również: Domy modułowe – czemu warto w nie inwestować?

 

Przy współpracy z Przedsiębiorstwem Glimar Gliwice, oferującym projektowanie, montaż i serwis pomp ciepła na Śląsku.

Źródło: Artykuł zewnętrzny / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 196 Grupa: Nowości ara... Bardzo ciekawą ofertę edukacyjnych zabawek dla dzieci posiada sklep https://www.toyz.pl/ Z pewnością znajdziecie tam idealną propozycje dla każdego dziecka.
  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 96 Grupa: Ogrody Ogrody zimowe to najlepsza propozycja i bardzo mi się podobają, aby można było pięknie korzystać z niego przez cały rok. Chcecie sprawdzić, które opcje są najko...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 356 Grupa: Robimy stro... Podłogi drewniane moim zdaniem są najlepsze, bo sprawiają wrażenie ciepłych i są stosunkowo łatwe w utrzymaniu. Świetnie się prezentują i bez problemu można je....
  • Rozbiórki Liczba postów: 107 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • blacha trapezowa Liczba postów: 142 Grupa: Robimy dach Gdy wiata ma być solidna to tylko blachotrapez. Klienci czasem szukają innych rozwiązań ale to są opcje mniej korzystne w relacji jakość do ceny.

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19164 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 258

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >