Pieniądze na transport i energetykę

Pieniądze na transport i energetykę

Z początkiem 2014 roku ruszył nowy okres finansowania w Programie Infrastruktura i Środowisko. Dla kogo i na jakie cele przewidziano pieniądze? Czytaj dalej

 

Infrastruktura i Środowisko to program, na który przeznaczono w nadchodzących latach największe fundusze. Do wykorzystania będzie niemal 28 miliardów euro. Choć pieniądze w dużej mierze trafią do organów odpowiedzialnych za transport i energetykę, na dotacje do inwestycji będą mogły liczyć również przedsiębiorstwa i instytucje chcące zmniejszyć zużycie energii.


Cele i pieniądze

Z kwoty 27,5 mld euro, przeznaczonej w latach 2014-2020 na program „Infrastruktura i Środowisko” najwięcej, bo prawie 19,5 mld, można będzie wykorzystać na cele związane z „promowaniem zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych”.


Cele dotyczące „ochrony środowiska naturalnego i wspierania efektywności wykorzystania zasobów” stanowią drugą pod względem wartości dotacji grupę. Do wydania na gospodarowanie odpadami i rekultywację zdegradowanych terenów przewidziano 4,3 mld euro.

 

Czytaj również: Energooszczędna modernizacja domu

 

Trzecią co do wielkości wartość funduszy przydzielono na „wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach”. Do dyspozycji beneficjentów zainteresowanych zwiększaniem efektywności energetycznej i zastosowaniem odnawialnych źródeł energii będzie blisko 3,5 mld euro. Wydaje się, że właśnie ta grupa celów pozwoli ubiegać się o dotacje największej grupie podmiotów. – Brak jeszcze szczegółowych informacji na temat tego, jak dużą swobodę  będą mieć zarządzający przedsiębiorstwami i środkami publicznymi w doborze celu dotowanych inwestycji – mówi Adam Gołąb, ekspert firmy Trilux. – Jeśli kryteria formalne będą dobrze sformułowane, jest szansa, że unijne wsparcie realnie przełoży się na wdrożenie innowacyjnych technologii – dodaje.

 

Gospodarka niskoemisyjna w praktyce

Według projektu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, w skład czwartej grupy celów tematycznych wchodzi siedem priorytetów inwestycyjnych (patrz Błąd: Nie znaleziono źródła odwołania).

 

Czytaj również: 3 korzyści rekuperacji - jak oszczędzić nawet 30% na ogrzewaniu dbając o komfort i zdrowie!

 


 

Uogólniając, promowane i dotowane będą przede wszystkim instalacje pozwalające na wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł oraz rozwiązania pozwalające na zmniejszenie zapotrzebowania energetycznego. – Pieniądze z programu Infrastruktura i Środowisko mogą być czynnikiem motywującym do inwestycji w technologie obniżające koszty energii przedsiębiorstwa – mówi Adam Gołąb z Trilux Polska. – W nowej turze finansowania możemy spodziewać się zarówno wsparcia projektów małych elektrownie wiatrowych, ociepleń budynków, jak i energooszczędnych systemów oświetlenia – dodaje.


W I kwartale 2014 r. powinny zostać opracowane szczegóły konkursów na konkretne działania promujące gospodarkę niskoemisyjną. Warto śledzić strony Ministerstwa i szukać programów, które pozwolą zrealizować pomysły na inwestycje, niezależnie czy będzie to instalacja kolektorów słonecznych na dachu domu mieszkalnego, zainstalowanie diodowego oświetlenia na jednej z uli

Źródło: inplusPR / budnet.pl

Zobacz galerie zdjęć

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Gdzie zamówić projekt domu? Liczba postów: 73 Grupa: Moja budowa Jak już projekt domu będzie to warto pomyśleć gdzie będzie stała wiata garażowa?
  • Budowa stalowej hali Liczba postów: 7 Grupa: Moja budowa Cześć hala stalowa w wersji wiata garażowa to idealne miejsce przed dom żeby dopełnić walory estetyczne i chronić pojazdy przed warunkami atmosferycznymi.
  • panele fotowoltaiczne Liczba postów: 20 Grupa: Moja budowa Oczywiście że jak już stoi wiata garażowa to idealnie do niej nadaje się panel fotowoltaiczny wszystko jest tak zaprojektowane aby wytrzymała te obciążenia.
  • Rekuperatory Liczba postów: 19 Grupa: Moja budowa wiata garażowa to nie jest miejsce na rekuperator nigdy nie będzie zresztą.
  • Malowanie Liczba postów: 67 Grupa: Moja budowa wiata garażowa zwykle pomalowana jest proszkowo a wcześniej ocynkowana żeby nie rdzewieć.

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19154 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 193

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >