Szlaban na wjeździe na osiedle – zadbajmy o bezpieczeństwo

Szlaban na wjeździe na osiedle – zadbajmy o bezpieczeństwo

Coraz częściej na osiedlach mieszkaniowych są stosowane szlabany do organizacji ruchu pojazdów po terenie. Najważniejsze, by pamiętać, że to urządzenia przeznaczone tylko i wyłącznie do miejsc, gdzie jest ruch samochodowy, a nie pieszy. Wszelkie zagrożenia wynikają stąd, że mieszkańcy o tym zapominają i niestety zdarzają się przypadki uderzenia przechodzącej osoby przez ramię szlabanu. Czytaj dalej

 

Ramiona szlabanów są produkowane w tworzywa sztucznego lub aluminium. Te z tworzywa są lżejsze, ale nawet takie ramię opadając z dużą szybkością może uderzyć przechodząca osobę z siłą, powodującą poważne uszkodzenie ciała. Aluminiowe są jeszcze bardziej niebezpieczne. Potrafią również uszkodzić nadwozie samochodu.

 

C:\Users\Olga\Desktop\faac szlaban.jpg

 

Czytaj również: Osiedla zamknięte – jak są zabezpieczone?

 

By uniknąć kłopotów, zaleca się stosowanie gum odbojnikowych od spodu szlabanu. W gumie z kolei powinna być krawędziowa listwa optyczna lub rezystancyjna, która działa na podobnej zasadzie jak fotokomórki. Takie zabezpieczenie nie tylko chroni ludzi (którzy mimo wszystko nie powinni się tu znaleźć), ale i pojazdy. Jeżeli na naszym osiedlu nie ma takich gum, to warto sprawdzić u producenta czy  zabezpieczenie można dołożyć do zamontowanego już szlabanu. Jeśli tak, warto zmodyfikować istniejącą instalację.


Poza tym muszą też być fotokomórki (co najmniej jedna linia w świetle wjazdu). Dobrze, gdy jest również tzw. pętla indukcyjna, dzięki której w sytuacji, gdy pojazd zatrzyma się poza zasięgiem pozostałych zabezpieczeń, szlaban nie opadnie.

Przy każdym szlabanie powinna być lampa ostrzegawcza informująca, że urządzenie pracuje. To również element poprawiający bezpieczeństwo użytkowników.

Tak jak w przypadku bram garażowych, szlabany można awaryjnie otwierać kluczykiem, np. gdy jest przerwa w dostawie prądu na osiedlu.

 

Co jednak zrobić, kiedy na osiedle chce wjechać karetka pogotowia czy inne służby ratunkowe, a nie ma w pobliżu nikogo z pilotem? Można zastosować opcjonalny detektor sygnałów pojazdów uprzywilejowanych, który rozpoznaje sygnały pojazdów ratowniczych i automatycznie powoduje otwarcie szlabanu. Można także wyłamać ramiona szlabanu, jeśli nie ma innej możliwości. Silny mężczyzna jest w stanie wypchnąć do przodu takie ramię. Najprawdopodobniej zostanie ono uszkodzone, ale w takich sytuacja nie ma nad czym się zastanawiać. Aczkolwiek niektóre szlabany, m.in. modele B680, 620 i 640 firmy FAAC, mogą mieć uchwyty ramion, pozwalające na ich bezpieczne wyłamywanie – to oznacza, że ich przepchniecie i wyłamanie nie uszkadza na trwałe urządzenia.  


Czytaj również: Kamera do monitoringu z sygnalizatorem mocy sygnału sieci Wi-Fi

 



Źródło: FAAC / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19775 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 173

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >