Szlaban na wjeździe na osiedle – zadbajmy o bezpieczeństwo
Coraz częściej na osiedlach mieszkaniowych są stosowane szlabany do organizacji ruchu pojazdów po terenie. Najważniejsze, by pamiętać, że to urządzenia przeznaczone tylko i wyłącznie do miejsc, gdzie jest ruch samochodowy, a nie pieszy. Wszelkie zagrożenia wynikają stąd, że mieszkańcy o tym zapominają i niestety zdarzają się przypadki uderzenia przechodzącej osoby przez ramię szlabanu.
Czytaj dalej
Ramiona szlabanów są produkowane w tworzywa sztucznego lub aluminium. Te z tworzywa są lżejsze, ale nawet takie ramię opadając z dużą szybkością może uderzyć przechodząca osobę z siłą, powodującą poważne uszkodzenie ciała. Aluminiowe są jeszcze bardziej niebezpieczne. Potrafią również uszkodzić nadwozie samochodu.
Czytaj również: Osiedla zamknięte – jak są zabezpieczone?
By uniknąć kłopotów, zaleca się stosowanie gum odbojnikowych od spodu szlabanu. W gumie z kolei powinna być krawędziowa listwa optyczna lub rezystancyjna, która działa na podobnej zasadzie jak fotokomórki. Takie zabezpieczenie nie tylko chroni ludzi (którzy mimo wszystko nie powinni się tu znaleźć), ale i pojazdy. Jeżeli na naszym osiedlu nie ma takich gum, to warto sprawdzić u producenta czy zabezpieczenie można dołożyć do zamontowanego już szlabanu. Jeśli tak, warto zmodyfikować istniejącą instalację.
Poza tym muszą też być fotokomórki (co najmniej jedna linia w świetle wjazdu). Dobrze, gdy jest również tzw. pętla indukcyjna, dzięki której w sytuacji, gdy pojazd zatrzyma się poza zasięgiem pozostałych zabezpieczeń, szlaban nie opadnie.
Przy każdym szlabanie powinna być lampa ostrzegawcza informująca, że urządzenie pracuje. To również element poprawiający bezpieczeństwo użytkowników.
Tak jak w przypadku bram garażowych, szlabany można awaryjnie otwierać kluczykiem, np. gdy jest przerwa w dostawie prądu na osiedlu.
Co jednak zrobić, kiedy na osiedle chce wjechać karetka pogotowia czy inne służby ratunkowe, a nie ma w pobliżu nikogo z pilotem? Można zastosować opcjonalny detektor sygnałów pojazdów uprzywilejowanych, który rozpoznaje sygnały pojazdów ratowniczych i automatycznie powoduje otwarcie szlabanu. Można także wyłamać ramiona szlabanu, jeśli nie ma innej możliwości. Silny mężczyzna jest w stanie wypchnąć do przodu takie ramię. Najprawdopodobniej zostanie ono uszkodzone, ale w takich sytuacja nie ma nad czym się zastanawiać. Aczkolwiek niektóre szlabany, m.in. modele B680, 620 i 640 firmy FAAC, mogą mieć uchwyty ramion, pozwalające na ich bezpieczne wyłamywanie – to oznacza, że ich przepchniecie i wyłamanie nie uszkadza na trwałe urządzenia.
Czytaj również: Kamera do monitoringu z sygnalizatorem mocy sygnału sieci Wi-Fi
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Płyty drogowe Liczba postów: 25 Grupa: Firmy budow... Znaki ostrzegawcze o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego są ważnym sygnałem dla kierowców, by zwrócili szczególną uwagę na możliwość nadjeżdżającego pociągu.....
- Co to jest rekuperacja? Liczba postów: 47 Grupa: Budowa i re... Dzięki rekuperacji możemy oszczędzać na kosztach ogrzewania, ponieważ powietrze jest odzyskiwane i ponownie wykorzystywane. Dlatego też, jeśli chcesz zadbać o ś...
- Własna firma Liczba postów: 221 Grupa: Firmy budow... Artykuł https://togethermagazyn.pl/zarzadzanie-p rojektami-kurs-dla-firm-czy-warto/ prezentuje kurs zarządzania projektami jako narzędzie do zwiększenia wydajnoś...
- Praca Liczba postów: 85 Grupa: Firmy budow... Kiedy potrzebujesz pracowników zewnętrznych w Trójmieście, skorzystanie z usług agencji pracy tymczasowej w Gdańsku https://www.pomorskiefirmy.pl/trojmiasto -jak...
- Nowoczesne zawory kulowe Liczba postów: 40 Grupa: Budowa i re... Dzięki za wszystkie pomocne komentarze. Ja zamówiłem zawory kulowe marki VERO z przeznaczeniem do instalacji wodnych i c.o. od firmy https://www.vero-stg.pl . P...