Bezpieczna droga

Bezpieczna droga

Zapewnienie optymalnego poziomu bezpieczeństwa użytkownikom dróg nie kończy się jedynie na budowaniu szerokich arterii, rond i węzłów komunikacyjnych czy stosowaniu aktywnych barier, pochłaniających znaczną część energii w momencie uderzeniu pojazdu.

 

Tragiczny w skutkach brak wymogów w zakresie instalacji słupów oświetleniowych przy drogach, przejazdach kolejowych i wiaduktach, przez wiele długich lat zbierał w Polsce śmiertelne żniwo. Z roku na rok odnotowywano coraz większy odsetek zabitych w wyniku kolizji z żelbetowymi, stalowymi lub wirobetonowymi słupami. Dopiero akcesja Polski do struktur Unii Europejskiej w 2004 roku doprowadziła do wprowadzenia wspólnotowej normy z serii PN-EN 12767, opisującej szczegółowo proces produkcji infrastruktury oświetleniowej, jej projektowanie, obliczenia, weryfikację, stosowane materiały, wymiary itp. Na jej podstawie Instytut Badawczy Dróg i Mostów w sierpniu 2011 roku1, wydał decyzję na mocy, której od  1 stycznia 2015 r. wszystkie słupy oświetleniowe przeznaczone do stosowania przy drogach publicznych będą musiały spełnić wymagania bezpieczeństwa biernego. Tym samym nowe przepisy uregulowały polski rynek producentów oświetlenia ulicznego i w pewnym stopniu pozwolą zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach.

 

Czytaj również: Nowoczesna linia cegieł klinkierowych

 

Kwestia bezpieczeństwa była jednak dla Unii o wiele ważniejsza, dlatego w normie – PN-EN 12767 – zawarto szczegółowe zapisy dotyczące tzw. „bezpieczeństwa biernego”. Stanowiły one nie lada wyzwanie dla krajowych dostawców słupów. Należy pamiętać, że tuż po akcesji do UE żadna z rodzimych firm nie dysponowała technologiami mogącymi uzyskać najwyższe noty w testach (NE). Pierwszą z nich stał się w 2008 roku Alumast SA. Obecnie takich podmiotów jest kilka, ale ich produkty zapewniają bezpieczeństwo  bierne tylko w przypadku najwyższych zakresów prędkości, czyli powyżej 100km/h.


Norma PN-EN 12767 zwraca szczególną uwagę na te cechy urządzenia, które mogą bezpośrednio wpływać na skutki zderzenia pojazdu z konstrukcją oraz na stopień bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe w przypadku kolizji. Klasyfikuje konstrukcje wg następujących kategorii:

  • Klasa „0” – konstrukcje nie spełniające żadnych wymagań biernego bezpieczeństwa (konstrukcje wykonane tradycyjnie, sztywne jak słupy betonowe lub profile stalowe),
  • NE – konstrukcje nie pochłaniające energii (po uderzeniu pojazd kontynuuje jazdę ze zmniejszoną prędkością);
  • LE – konstrukcje pochłaniające energię w niskim stopniu;
  • HE – konstrukcje pochłaniające energię w wysokim stopniu.

 

Czytaj również: Coraz większa popularność bloczków betonowych

 


 

Praktycznie wszystkie z obecnie eksploatowanych przy drogach, przejazdach i wiaduktach słupy znajdują się w kategorii „0”, co oznacza, że w momencie uderzenia auto może zostać dosłownie przepołowione. Ryzyko utraty życia w wyniku kolizji z takim słupem wynosi 88%. Nowsze słupy, głównie aluminiowe i stalowe, posiadają zaś w większości kategorię HE i pomimo iż w określonym stopniu wyhamowują pojazd, stanowią potencjalne zagrożenie dla zdrowia kierowcy. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest bez wątpienia słup kompozytowy, który w momencie kolizji nie pochłania energii, a jednocześnie pozwala pojazdowi wytracić prędkość. Co więcej, możliwa jest również konstrukcja słupa, który przy małych prędkościach – do 50km/h – pozwoli na kontrolowane wyhamowanie pojazdu bez ryzyka dla kierowcy i osób znajdujących się za słupem np. przechodniów na chodniku. Słupy kompozytowe – z powodzeniem wdrażane przez Alumast SA na polskim rynku – oprócz tego, że nie stwarzają dla kierowców wysokiego niebezpieczeństwa, są tańsze w eksploatacji i łatwiejsze w transporcie i montażu.


Ważność problemu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom drogi została ujęta w Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Gambit”, skutkiem czego jest m.in. konieczność wykonywania testów zderzeniowych dla słupów oświetleniowych produkowanych wg PN-EN 12767. Słupy kompozytowe charakteryzują się niższą absorpcją energii, w odróżnieniu od betonowych, stalowych, i aluminiowych odpowiedników – co przedstawia wynik testu zderzeniowego dostępny pod linkiem: http://www.youtube.com/watch?v=rZN8RJICSlA Należy także pamiętać, że zgodnie z pismem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów z sierpnia 2011 roku2, od  1 stycznia 2015 r. wszystkie słupy oświetleniowe przeznaczone do stosowania przy drogach publicznych będą musiały spełnić wymagania bezpieczeństwa biernego przy uderzeniu pojazdu. Im wyższe, tym lepiej dla życia i zdrowia podróżujących. Co jednak zrobić z blisko 3 milionami punktów świetlnych, które już stoją przy polskich drogach i z bezpieczeństwem biernym nie mają nic wspólnego? Odpowiedzią wydaje się być ich konsekwentna wymiana na najnowsze nośniki źródeł światła.

Zbigniew Szkopek*

Czytaj również: Materiały budowlane dla kreatywnych

 



* Autor jest prezesem spółki Alumast SA, czołowego producenta i dostawcy masztów flagowych oraz słupów oświetleniowych w Polsce i na świecie.


Słupy kompozytowe charakteryzują się wieloma zaletami, czyniącymi je nieporównywalnie korzystniejszym produktem od aluminiowych, stalowych i betonowych odpowiedników:

  • Spełniają najwyższe wymagania dotyczące norm bezpieczeństwa biernego konstrukcji drogowych i są produkowane zgodnie z normą PN-EN 40-7;
  • Są lekkie, łatwe w transporcie i montażu oraz charakteryzują się dużą wytrzymałością (opierają się wiatrom o prędkości sięgającej do 200 km/h. Tak szybkie prądy powietrza nie występują w Polsce);
  • Nie wymagają malowania ani konserwacji, co wpływa na niski koszt eksploatacji;
  • Nie ulegają korozji, są odporne na sól drogową, inne środki stosowane przy czyszczeniu ulic oraz zanieczyszczenia powstałe w ruchu ulicznym;
  • Charakteryzują się wysokim bezpieczeństwem pasywnym, niską absorpcją energii i bardzo dobrą odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz promienie UV;
  • Ponadto dzięki zastosowaniu kompozytowych drzwiczek rewizyjnych, które nie mają wartości złomowej, obniża się ryzyko kradzieży, dewastacji i dekompletacji, a tym samym znacząco obniża koszty eksploatacji.
Źródło: GENESIS PR / budnet.pl

Zobacz galerie zdjęć

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19157 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 295

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >